۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۲۱۴۳۳
آیت الله علیدوست:

طلاب با الگوگیری از علما فرصت ها را مغتنم بشمارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت وقت و توجه و حساسیت علما به اوقات عمر خود، گفت: طلاب باید با توجه به گفتمان ارزش محوری وقت، از اوقات عمر خود بهترین و بیشترین بهره را ببرند.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به اهمیت وقت و توجه به اوقات عمر، اظهار داشت: دو نظر عمده در توجه به وقت وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک نظر، وقت را جزء اختیارات بشری می داند و اتلاف و بهره گیری از آن را در تمایل خود انسان می داند، افزود: اومانیسم که بر اصالت اراده انسان تأکید دارد بر این باور است که انسان با عمر و وقت خود می تواند هر نوع معامله و استفاده‌ای داشته باشد و یا وقت خود را بلا استفاده بگذارد.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با اشاره به نظر دوم، تصریح کرد: انسان بر اساس این نظر نسبت به وقت و زمانی که دارد مسؤول است و نمی تواند این نعمت بزرگ الهی را اتلاف کند و در تعبیر دینی خود این امر شرعأ حرام است، بنابراین جایز نیست انسان اوقات خود را تلف کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: لقمان حکیم در نصایح خود به فرزندش دارد که در قیامت از چهار چیز سؤال خواهد شد که یکی سؤال از جوانی و مسیر صرف آن است، دیگری سؤال از نحوه بهر گیری از عمر و اوقات زندگی است و دیگری در رابطه با نحوه کسب مال و در نهایت انفاق مال است.

آیت الله علیدوست با تأکید بر بهره گیری از فرصت‌ها و اوقات زندگانی خود، ابراز داشت: علمای بزرگ در انفاق مال و اموال خود بسیار بخشنده بودند، اما مشاهد می کنیم همین علما نسبت به اوقات زندگی خود بسیار بخیل و حساس بودند و بی مورد وقت خود را تلف نمی کردند و در اختیار کسی قرار نمی دادند.

وی با بیان اینکه در سیره علمای ما انفاق بسیار داریم اما اتلاف وقت و عمر را ندیده ایم، ادامه داد: گفتمان و فرهنگ بهره گیری از اوقات زندگانی در میان علما بسیار پر اهمیت بود، برای رشد لازم است از ظرفیت‌های موجود بهره مند شویم و موانع بهره گیری از ظرفیت‌ها و اوقات را کنار بزنیم.

رییس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی گفت: هیچ زمانی مانند امروز ظرفیت‌ و امکانات برای حوزه های علمیه فراهم نبوده است، امروز باید از ظرفیت‌ها و مقتضیات موجود بهره کافی ببریم و موانع را کنار بزنیم، از جمله موانع این سؤال است که داده های حوزوی به چه درد ما می خورد.

وی در توصیه‌هایی در رابطه با نحوه مطالعه و طی تحصیلات حوزوی، خاطرنشان کرد: مناسب است طلاب در کنار دروس حوزوی توجهی نیز به کتب مختلف و مرتبط داشته باشند، اگر طلبه مطالعه ای درست و مباحثه ای قوی و صحیح داشته باشد نیازمند شروح نخواهد بود./854/پ202/ب1

ارسال نظرات