۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۲۱۷۸۱
آیت الله صدیقی:

زیارت امام حسین در روز عرفه شاهکار عرفانی است

امام جمعه موقت تهران گفت: کسی که روز عرفه را درک کند، چشم از غیر خدا برداشته و امیدش از همه چیز و همه کس غیر از پروردگار عالم قطع می‌شود.
آیت الله صدیقی

آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فضایل روز عرفه، گفت: روز نهم ذی‌الحجه به عبارت دیگر روز عرفه از جمله روزهای خاص تقرب به خداوند متعال و از اعیاد و مناسبت‌های عبادی مسلمانان است، روایت است که جلوه زمانی امام زمان(عج) در شب قدر و تجلی مکانی ایشان در روز عرفه، در سرزمین عرفات است.

وی افزود: از جمله اعمالی که برای درک این روز مبارک بر آن سفارش و تأکید شده غسل، انقطاع الی الله و استغفار از گناهان و شب‌ زنده داری است. انسان با اقرار به گناه خود در پیشگاه پروردگار عالم زمینه تخفیف جرم را فراهم می‌کند، کسی که از گناه خود متنفر است با امید به بخشش خداوند به درگاهش پناه برده و استغفار می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه ابراز داشت: در پناه‌ خواستن از خدا اولین گام، همان حس قبح و زشتی گناه است و اقرار بر اینکه گناه و سرکشی از امر خدواند متعال حقیقتاً برای انسان خداشناس تلخ و زجرآور است، در ادامه این اعتراف است که خداوند رحمان و بخشنده بنده خود را مورد عفو و رحمت قرار داده و از خطایش می‌گذرد.

وی با بیان اینکه روز عرفه روز معرفت و شناخت است، گفت: این روز مبارک روز تجلی معرفت پروردگار عالم است و کسی که در این روز خدا را بشناسد، چشم از غیر خدا برمی‌دارد و امیدش از همه چیز و همه کس غیر از پروردگار عالم قطع می‌شود.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه یکی از اعمال خاص روز عرفه زیارت امام حسین(ع) است، عنوان کرد: فضیلت زیارت امام حسین(ع) در این روز برابر هزار حج، هزار عمره، هزار جهاد در راه خداوند متعال است که بنا بر روایتی برای هر قدم زائر امام حسین(ع) پروردگار عالم یک حج می‌نویسد. کسی که با این اعمال به درک این روز برسد، خداوند خزائن رحمت خود را به روی او باز می‌کند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روزه گرفتن در روز عرفه مستحب است، گفت: با وجود تمام عظمتی وفضیلتی که روزه این روز مبارک دارد روایت است اگر کسی در این روز روزه بگیرد و به حال معنوی و دعایش آسیبی وارد شود بهتر است که روزه نگیرد. روز عرفه را باید غنیمت بدانیم زیرا این روز، روز دل‌شکستگی، اشک، خلوت و وصل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه از شاهکارهای عرفانی است که حقیقتاً بی ‌نظیر و بی‌ مانند است. در روایات آمده که نگاه خداوند متعال در روز عرفه ابتدا به زائرین امام حسین(ع) و سپس به حجاج سرزمین عرفات است. توجه و دل سپردن به امام حسین(ع) رقت قلب، لطافت و نورانیت آورده و ارزش‌ها و کمالات را برای انسان متقی به همراه دارد./966/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات