۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۲۲۵۵۵
سخنگوی قوه قضاییه:

حصر اصحاب فتنه باقی است/حکم دادگاه هم عرض طاهری اعدام است

معاون اول دستگاه قضا گفت: در جلسه اخیر شورای امنیت ملی موضوع محصوران بیان شد و مصوبه ۵۴۴ این شورا مبنی بر ادامه حصر به قوت خود باقی است.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگو و معاول اول قوه قضاییه در یکصدوهفدهمین نشست خبری که عصر امروز دوشنبه برگزار شد با اشاره به دهه ولایت، گفت: این ایام پرخیر و برکت را گرامی می دارم و امیدواریم مردم از این اعیاد بهرمند شوند، سالروز شهادت آیت الله قدوسی و همچنین شهدای هفدهم شهریور را نیز گرامی می داریم. یاد و خاطره همه شهیدان به ویژه شهدای مدافع حرم و شهید حججی را نیز گرامی می داریم.

وی افزود: حادثه واژگونی اتوبوس را نیز به خانواده و تمام مردم هرمزگان تسلیت عرض می کنم و حقیقتا جا دارد وزارتخانه های زیربط تدبیری بیاندیشند تا اینگونه حوادث رخ ندهد، امیدواریم دولت با تمامی قدرت وارد شده امیدواریم به نحو مطلوب عمل کند و البته دادستان به عنوان مدعی العموم وارد این موضوع شده است.

باید به حال سازمان های بین المللی  به ظاهر مدافع حقوق بشر گریه کرد

حجت الاسلام اژه ای، گفت: امروز باید به حال سازمان های بین المللی  به ظاهر مدافع حقوق بشر گریه کرد، به دلیل اینکه هیچ اقدامی در برابر کشتار مردمان مظلوم انجام نمی دهند و آنچه امروز در میانمار درحال انجام است بسیار آزاردهنده‌اند و امیدی به این سازمان ها وجود ندارد. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا اخباری منتشر شده که علیرضا رجایی به دلیل سرطانی که داشته چشمش تخلیه شده و بهداری زندان برای او اقدام مناسبی انجام نشده نظر شما در این رابطه چیست؟، گفت: متاسفانه برخی از افراد که نسبتی با ایران و انقلاب ندارند و با دشمنان همکاری کرده و سخنانی را بیان می کنند توقعی نداریم و از امسال بی بی سی و صدای امریکا نیز توقع سخنان اصولی نداریم.

وی افزود: این آقایی که اسم برده شد دوسال پیش محکومیتش تمام شده و پس از آن او سرطان گرفته است و می دانیم در بحث سرطان بسیاری از افراد ظرف مدت کوتاهی از پا درمیایند. این فرد دوسال پیش آزاد شده و زمانی که در زندان بود هیچ گونه اثاری از این مسائل نداشته و مانند دیگر بیماری ها به متخصص و بهداری ارجاع داده شده است، اگر ناراحتی هایی از این قبیل داشته مانند دیگر زندانی ها به بهداری رجوع داده شده و پس از دوسال از ازادی سرطان گرفته است.
حجت الاسلام اژه ای، گفت: اما این فضاسازی های که انجام می شود قصد حمایت از فرد نیست بلکه خیلی از اوقات فضا را برای آن مریض نیز آزاردهنده می کنند. به هیچ وجهی این اتفاق ربطی به محکومیت او نداشته است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا وکیل آقای طاهری گفته حکم اعدام برای موکلش صادر شده و برخی می گویند حکم او عقیدتی است، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: شخصی به عنوان افساد فی الارض محکوم شده و حکمش در دیوان نقض شد و در شعبه هم عرض با حضور کارشناس و وکیلش مجددا به این حکم رسیدند و طبیعی است که این حکم قابل اعتراض است.

وی افزود: در دیوان این حکم رسیدگی می شود. مجرای قانونی اعتراض به حکم واضح و روشن است. به صراحت اعلام می کنم قوه قضاییه و نه قاضی تحت فشار و فضاسازی رسانه ای اقدام نمی کنند. نسبت به مسائل قانونی سخنانی شنیده می شود، الان از لحاظ قانونی نیز چون حکم قطعی نشده نمی توان جزییات بیشتری بیان کرد.

سخنگوی قوه قضاضیه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه الان بیش از یکسال از  پرونده حقوق های نجومی می گذرد و اقدامات قوه قضاییه در این رابطه چیست، گفت: 20 نفر براساس گفته دادستان برایشان کیفر خواست صادر شده و به دادگاه ارجاع نشده است و البته این حقوقی که گرفته اند جرم بوده است. دادسرا بیان داشته که اینها مجرم هستند و باید به آن رسیدگی شود و تعداد بیشتری از این افراد در دادسرا در حال رسیدگی است.
  
حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اقدام قوه قضاییه پیرامون پرونده ریختن خاک به سیلوهای گندم چیست، گفت: امروز دادستان و دادستان ها در مواردی که جنبه عمومی دارد با جدیت وارد عمل می شوند. 5 نفر در استان فارس بازداشت شده اند که یک نفر از آنان با قرار وثیقه آزاد شده و این پرونده در حال رسیدگی است. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پرونده دومداحی که آقای جعفری دولت ابادی  به آن اشاره داشتند، اخلاقی است یا امنیتی?، گفت: الان قانون اجازه نمی دهد که به جزییات پرونده ای که پیرامون آن کیفرخواست صادر نشده است اظهار نظر کرد. این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت بوده که به دادسرای تهران ارجاع داده شده است. دادستان تهران نیز بیان داشته که اتهامات این افراد امنیتی نیست.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده املاک نجومی چیست، گفت: در پرونده هایی که مباحث مالی در آن مطرح می شود زمان زیادی برای رسیدگی به آن باید صرف شود. گاهی کارشناسی در مسائل مالی دچار اختلافاتی می شود که زمان زیادی را در بر می گیرد. این پرونده نیز از این دست پرونده ها است.

وی افزود: قوه قضاییه سعی دارد حق مردم یا یک دستگاه استیفا شود. مهم شناسایی اموالی است که از مردم یا نهادی گرفته شده است. تا مدتی قبل قراردادهایی در شهرداری وجود داشت که با کمک شهردار سابق تهران فسخ شد. حدود 30 قرارداد از این قراردادها در هفته گذشته فسخ شده است. البته کیفرخواست در این پرونده صادر نشده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده موسسه مالی کاسپین چیست، گفت: آن صحبتی که بیان شد چند موسسه ادغام شدند و به کاسپین تبدیل شدند صحیح نبوده است بلکه آنان منهل شدند. بانک مرکزی به آن افرادی که شرکت تعاونی داشتند اجازه داد که با موسسه کاسپین همکاری کرده و سپرده گذاران خود را سامان دهی کنید.

وی افزود: قبل از اینکه وضعیت این تعاونی ها روشن شود موجودی و بدهی هایشان مشخص شود به کاسپین مجوز می دهند و اقدام بعدی بانک مرکزی این بود که کمر خویش را زیر این بار خم کرد و 15 هزار میلیارد ریال برای پرداخت به این افراد استفاده کرد. تا به امروز به 80 شعبه اجازه فعالیت داده شده است. 

حجت الاسلام اژه ای اظهار داشت:  3 تا از این شرکت ها که با کاسپین ادغام شدند مشکل داشتند و یکی از این شرکت ها فرشتگان است که کمبود مالی فراوانی دارد. سوال اینجا است که چرا باید بنشینیم تا همچین شرکتی مانند فرشتگان بوجود بیاید. الان تلاش شده با تمهیداتی که بانک مرکزی انجام داده و با همکاری قوه قضاییه و مجلس سرمایه مردم به دستشان برسد و بانک مرکزی باید بیشتر تلاش کند. قوه قضاییه نیز سعی دارد اموال را شناسایی و به مردم بازگردانده شود. براساس گفته دادستان حدود هزار میلیارد ریال نیز از پول این موسسات به مردم پرداخت شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قانون تخفیف مجازات قاچاقچیان به ضرر مردم است و نظر شما در این رابطه چیست، گفت: وقتی این طرح بیان شد قوه قضاییه نکات خود را بیان داشت و گفتیم هرچه قانون بگوید ما ملتزم به آن خواهیم بود و البته هنوز شورای نگهبان آن را تصویب نکرده است.

وی  با بیان اینکه 145284 کیلو مواد مخدر در پنج ماه سال جاری کشف شده است، اظهار داشت: از این مقدار 3106 کیلوگرم هروئین بوده است. باید به این مقدار موادمخدر توجه شود. 220 کیلو از این مقدار شیعه و 111 کیلو کراک است. باید به دنبال قانونی بود که میزان قاچاق را کاهش و اعدام را نیز کاهش یابد ولی اگر این اعدام ها نبود چه بسا میزان قاچاق از میزان کنونی بیشتر می بود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت لایحه تامین امنیت زنان در جامعه چیست، گفت: 70 ماده از 90 ماده لایحه دولت قضایی است و معاونت قوه قضاییه از دولت و مجلس دعوت کرده و در حال بررسی آن است. می دانیم که باید در برنامه ششم حبس زدایی کنیم. در اینجا مجازات های متعددی به عنوان حبس درنظر گرفته شده است. مساله دیگر این است که تا آنجا که می‌توانیم برخورد مجرمانه با آن انجام ندهیم.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  دستگاه قضا چه میزان آمادگی دارد برای اجرای قانون جدید تخفیف مجازات های قاچاقچیان پرونده ها را رسیدگی کند، گفت: تعداد پرونده هایی که در این مساله وجود دارد را نمی دانم، گرچه مقدماتی فراهم شده ولی بستگی به این دارد عینا این قانون تصویب شود یا خیر، اما تمهیداتی در حال انجام است، به نظر می رسد اگر قانون تصویب شود اقدامات سریع انجام خواهد گرفت.

معاول اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده آقای احمدی نژاد چیست، گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده اتفاق نیافتاده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ایا قوه قضاییه قصد ندارد در رابطه با اخبار ضد و نقیضی که در رابطه با رسیدگی به جرم محصوران شفافیت ایجاد کند، گفت: برخی پس از انتخابات به دنبال براندازی نظام بودند، شورای عالی امنیت ملی در اسفند سال 89 پس از اقدامات بهمن ماه مصوبه ای داشت. قوه قضاییه نیز اقداماتی علیه مجرمان آن زمان انجام داد.

حجت الاسلام اژه ای اظهار داشت: شورا تشکیل شد و مصوبه 544 این شورا در اسفند ماه سال89 تصویب شد و در این مصوبه یک مکانیزمی طراحی شد که وزارت اطلاعات زیز نظر قوه قضاییه موظف است اقداماتی را انجام دهد، این مصوبه قانونی و لازم الجرا است.

وی افزود: بررسی این مسال جزو دستور جلسه اخیر شورا نبود اما این مساله بیان شد و قرار شد حصر باقی بماند. در طول این مدت از اسفند 89 تا کنون اینها خود و خانواده آنان درخواست هایی داشتند و در طول این مدت به این درخواست ها توجه شده است. بنابرنظر پزشکان گفته شده ما برای سران قوا پرونده رسیدگی بهداشتی و درمانی به این میزان نداشتیم.

معاول اول دستگاه قضا، گفت:دو یا سه سال گذشته خانم کروبی مطرح کردند که می خواهیم به خانه دیگر منتقل شویم که اجازه داده شد. از حدود یکسال پیش ریاست قوه قضاییه دستوراتی دادند که نسبت به مراجعات بستگان درجه یک گشایشی داشته باشید.

وی افزود: کمیته ای در دبیرخانه شورای امنیت ملی برای هماهنگی وجود دارد و در مورد مساله پزشکی وزیر بهداشت نیز در این موضوع اجازه نظارت و اقدام داشت. این موضوعی که الان تصور می کنند با فضاسازی و جو سازی مصوبه شورای امنیت ملی تغییر می کند کار اشتباهی است. مطمئن باشند قوه قضاییه نیز تاثیری از جوسازی ها نمی پذیرد. طبیعی است اگر این مصوبه نبود از لحاظ قضایی رسیدگی می شد.

وی ادامه داد: اخیرا که در رابطه را ناراحتی قلبی که وزیر بهداشت بیان داشتند برای اقای باتری گذاشتند که مجددا هفته گذشته بستری بوده و چهارشنبه مرخص شدند. امروز نیز اعلام می کنم اینکه بیان می‌شود شروط آنان مبنی بر خروج افراد امنیتی پذیرفته شده کذب محض است. افرادی که از خانه اقای کروبی خارج شدند چهارشنبه هفته قبل بوده است زیراکه وی در بیمارستان بوده است. از خانواده اقای کروبی تعهد گرفته شده است که اگر مشکلی بوجود بیاد برعهده خانواده او است و الان نیروها به نحوی خارج از خانه وی امنیت را ایجاد می کنند.

حجت الاسلام اژه ای اظهار داشت: البته برخی از افراد که امروز مسائلی را بیان می کنند کاسب هایی هستند که فقط به دنبال کسب منافع خویش هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قوه قضاییه میزان جرایم در جامعه را چگنه ارزیابی می کند با توجه به اینکه مردم احساس می کنند جرایم افزایش پیدا کرده است، گفت: جرایم خشن در سال های اخیر افزایش نداشته بلکه در کل کشور کاهش داشتیم، البته دو عامل در این زمینه وجود دارد، یک عامل این است که برخوردها افزایش پیدا کرده است، در گذشته جرایم و جنایات به سرعت کشف و رسیدگی نمی شد اما امروز این کار صورت می گیرد. قضیه اردبیل و جریان آن بچه 8 ماه به سرعت کشف و رسیدگی شد.

وی افزود: مساله بعدی در سال های قبل می دیدیم در استانی اتفاقی می افتاد استان کناری آن از آن متوجه نمی شدند اما امروز همه مردم از اتفاق هایی که در کل کشور اتفاق می افتد آگاه می شوند. البته این فضا کمک می کند قضایا مطرح  و رسیدگی شود.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم نمی تواند دریک زمان کوتاه جرایم را به صفر برساند، البته هرسه قوه باید در این زمینه اقدام کند، یکی از مسائلی که می تواند از جرم پیشگیری کند ایجاد شغل است. یکی از مسائل همین مواد مخدر است، آن فردی که کراک مصرف کرد دست به دزدی می زند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای جهرمی اعلام کردند گزارشی از 8 هزار کاربر غیرقانونی به دادستانی ارجاع داده شده است و نظر شما چیست، گفت: معاون داستان به وزارت ارتباطات این تعداد را اعلام کرده است. امیدواریم در این دوره جدید بتوانیم شاهد این باشیم از سرویس ها ارزانتر و به نفع اسلامی و جامعه استفاده کنیم و از خطرات در این فضا جلوگیری کنیم. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده معترضان به سفارت عربستان چیست، گفت: تعدادی از این احکام اعلام و برخی به محکومیت نقدی تبدیل شده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دستگیری آقای عیسی شریفی صحت دارد، یا خیر و اتهام او چیست، گفت: بله اصل دستگیری صحیح است و اتهام مالی است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای برخی از زندانیان بیماری های سخت رخ داده که از سوی زندان به طور مناسب به آنان رسیدگی نمی شود و علت چیست، گفت: اینکه بیان می شود امکانات وجود ندارد صحیح نیست، می توان گفت که تمام امکانات کامل در زندان وجود ندارد و سازمان زندان ها بیش از عرف در این زمینه اقداماتی انجام می دهد و در حد توان اقدام انجام می شود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخبار مختلفی به میزان بدهی آقای زنجانی بیان می شود و نظر صحیح در این رابطه چیست، گفت: این پرونده مانند دیگر پرونده ها است، الان اجرای احکام همان مبلغ را اجرا می کند اما اگر نفت ادعای جدید داشته باشد خسارت جدیدی را بخواهد و در یک پرونده دیگر بیان می شود./811/ ۲۰۰/ص

 

ارسال نظرات