۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۲۲۵۸۲
اخبار کوتاه از دنیای نشر؛

از مسکو میزبان نشر ایران تا برگزاری مسابقه «کتاب و زندگی»

مسکو میزبان نشر ایران، برگزاری مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی «کتاب‌ و زندگی» و جایزه کتاب سال شعر جوان از مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
 دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری نشست نقد کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران»، مسکو میزبان نشر ایران، پایان شهریورماه آخرین مهلت شرکت در جایزه جلال آل‌احمد، برگزاری جایزه کتاب سال شعر جوان و مسابقۀ بزرگ کتاب‌خوانی «کتاب و زندگی» و فراخوان سومین جشنواره خاتم از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

«سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» از سلسله نشست‌های ادبیات و نقد ادبی است که دوشنبه (13 شهریور) با حضور علیرضا اکبری، مشیت علایی و همچنین نویسنده کتاب، حسن میرعابدینی برگزار می‌شود.

«سرگذشت تاریخ‌نگاری ادبیات معاصر ایران» کتابی از میرعابدینی است که در نشر نو منتشر شده است. میرعابدینی در این کتاب، چنانکه در مقدمه آن توضیح داده، گزارشی از مقالات و آثار پژوهشی موجود در زمینه ادبیات معاصر ایران ارائه داده و به ارزیابی این آثار و مقالات پرداخته است.

او در مقدمه کتاب به نادیده گرفته شدن ادبیات معاصر ایران به‌عنوان زمینه‌ای برای پژوهش‌های تاریخ‌نگارانه اشاره کرده و نوشته است: «از آغاز ورود به روزگارِ نو، از دوره بیداری و نهضت مشروطه به این‌سو، در بازشناسی و معرفی ادبیات کلاسیک، کارهای بسیار انجام شده است، از تصحیح انتقادی آثار و چاپ منتخباتی از آنها گرفته تا بررسی‌ها و تاریخ‌نگاری‌های ادبی. در مراکز مطالعاتی و دانشگاهی نیز این ادبیات همواره موضوعِ تدریس و پژوهش بوده است.»

این کتاب، ۷ بخش دارد که به ترتیب عبارتند از «تاریخ‌نگاران ادبی»، «ایران شناسان روس»، «ایران شناسان غربی»، «مولفان گلچین‌های ادبی»، «راویان داستانِ داستان نویسی»، «نگارندگان تاریخچه شعر» و «گزارشگران سیر نمایش».

این نشست دوشنبه 13 شهریورماه، از ساعت 17 تا 19 در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 برگزار می‌شود.

مسکو میزبان نشر ایران

 جمهوری اسلامی ایران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با معرفی صنعت نشر ایران حضور دارد.

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو از تاریخ 15 تا 19 شهریورماه در محل پارک ودن خواه برگزار می‌شود. مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایندگی از صنعت نشر ایران در غرفه‌ای به مساحت 24 مترمربع شرکت می‌کند.

در غرفه ایران بیش از 250 عنوان کتاب در زمینه‌های ایران‌شناسی، هنر، ادبیات، کودک و نوجوان، دین و دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود.

در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب مسکو 450 شرکت کننده حضور دارند. 167 شرکت‌کننده خارجی از 63 کشور جهان در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معرفی طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار کتاب ایرانی، دعوت از ناشران بین‌المللی و مذاکره برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزاری روز ایران از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای حضور در این دوره از نمایشگاه است.

سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب مسکو از تاریخ 15 تا 19 شهریورماه برگزار می‌شود.

پایان شهریورماه مهلت شرکت در جایزه جلال آل‌احمد

دبیرخانه دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد پایان شهریورماه را آخرین مهلت شرکت در این رقابت ادبی عنوان کرد.

 دبیرخانه دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد که هر سال در زادروز  آل‌احمد  برگزار می‌شود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در چهار گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به این دبیرخانه بفرستند.

براساس این گزارش، کتاب‌هایی که نخستین‌بار در سال ۱۳۹۵ منتشر شده باشند و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور عرضه شده‌اند، در یکی از چهار گروه یاد شده، امکان حضور در بخش رقابت و داوری جایزه جلال را خواهند داشت.

دبیرخانه دهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد در  تهران، خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه اعرابی (پنجم)، پلاک ۶، بنیاد شعر و ادبیات داستانی قرار دارد. همچنین ناشران و نویسندگان  با کدپستی ۱۵۸۵۶۳۴۹۷۱ آماده دریافت آثار هستند.

 دبیرخانه جایزه همچنین با تلفن ۸۸۳۱۸۶۴۶-۰۲۱  داخلی ۳۰۳ پاسخگوی سئوالات نویسندگان و ناشران خواهد بود.

جایزه کتاب سال شعر جوان، بعد سال‌ها دوباره بازگشت

مدیرعامل دفتر شعر جواناز برگزاری نخستین دوره از سری جدید جایزه کتاب سال شعر جوان خبر داد و گفت: این دوره را با انگیزه شناسایی و معرفی استعدادهای جوان به جامعه ادبی کشور و تقدیر و حمایت از انان با هدف اعتلای شعر امروز، از میان مجموعه‌های منتشر شده سال 1395 برگزار می‌کنیم.

بیوک ملکی افزود: در این دوره نیز طبق روال سری‌های گذشته شاعران جوان زیر 30 سال کشور یا ناشران کتاب‌های شعر می‌توانند پنج نسخه از هر کتاب را به همراه فرم تکمیل شده حداکثر تا پایان شهریورماه 1396 برای ما ارسال کنند.

 وی با بیان اینکه این دوره تفاوت خاصی با دوره‌های قبلی نداشته و کیفیت کار بستگی به کیفیت آثار دارد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم هرکتابی که در این زمینه منتشر شده را در این جایزه شرکت دهیم. حتی اگر کسی کتابی را برای ما نفرستد و خودمان اطلاع پیدا کنیم سعی می‌کنیم آن را تهیه کنیم.

 به گفته ملکی این کتاب‌ها در دو مرحله شامل مرحله ابتدایی و نهایی داوری می‌شوند و برای داوری از بهترین شاعران کشور کمک گرفته می‌شود. همچنین برای افزایش کیفیت برنامه، در روز برگزاری، بجز انتخاب کتاب سال، از سخنوران و کارشناسان این حوزه برای سخنرانی نیز استفاده می‌کنیم.

 مدیرعامل دفتر شعر جوان با بیان اینکه این جایزه آبان ماه 1396 در سالگرد فوت قیصر امین پور برگزار می‌شود، گفت: کتاب‌های ارسالی حتما باید چاپ نخست بوده و به زبان و خط فارسی نوشته شده باشند.

 دبیرخانه جایزه در تهران خیابان شهید کلاهدوز، نبش خیابان نعمتی، دفتر شعر جوان قرار دارذ.

دوره پیشین این جایزه چند سال پیش برگزار شده بود و پس از وقفه طولانی این رقابت ادبی باز فعالیتش را آغاز کرده است. 

جزئیات دور جدید مسابقۀ کتاب‌ و زندگی اعلام شد/ جایزۀ ویژه برای دهه‌هفتادی‌ها

مسابقۀ بزرگ کتاب‌خوانی «کتاب‌ و زندگی» با محوریت کتاب «دخیل عشق» از روز 12 شهریور آغاز و تا پایان آذرماه سال 96 ادامه خواهد داشت.

به گزارش مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری و همیاری بیش از ۲۰نهاد، اقدام به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی «کتاب‌وزندگی» در سراسر کشور کرده است. این دوره، سری پنجم از سلسله مسابقات کتاب‌وزندگی با محوریت کتاب «دخیل عشق» نوشتۀ مریم بصیری از انتشارات جمکران است. این دور از مسابقه به‌یاد شهید محسن حججی برگزار می‌شود. این مسابقه از روز ۱۲ شهریور آغاز و تا پایان آذرماه سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

کتاب دخیل عشق

«دخیل عشق» رمانی به‌قلم مریم بصیری است که از سوی انتشارات جمکران منتشر شده است. «دخیل عشق» سرگذشت زندگی دختری ۴۴ ساله است به‌نام حوریه، دختری که تا این سن هنوز ازدواج نکرده است. او که دوران جوانی خود را در جبهه‌های جنگ دفاع‌مقدس به سر برده و با امدادگری وظیفۀ جهادگری را به‌خوبی ایفا کرده است، بعد از گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز خود را وامدار رزمنده‌ها می‌داند و شاید برای جبران همین اندیشه، تمام سال‌های عمر خود را در آسایشگاه جانبازان مشهد صرف خدمت‌رسانی به جانبازان می‌کند. در دوران پرستاری‌اش، دل به جانبازی می‌سپارد و تلاش‌های بسیاری برای رسیدن به او می‌کند. حوریه با اتفاقات و ناملایمات زیادی روبه‌رو می‌شود؛ اما برای هدفش می‌جنگد. نویسنده در این کتاب به‌خوبی داستان عاشق شدن حوریه و زندگی پرفراز و نشیب او را به تصویر می‌کشد. حوریه نمادی از زنان و دختران کم‌توقع، صبور و دردمند اما با روحی قوی و راسخ در برابر سختی‌ها و ناملایمات است. او با اینکه بزرگ‌ترین و خشن‌ترین اتفاق زندگی‌اش، یعنی جنگ را در جوانی تجربه کرده؛ اما هرگز در برابر کوه مشکلات خم نشده است. تنها جایی که گاهی می‌تواند از بار سنگین وظایفی که بر دوش اوست بکاهد، راز و نیاز با خدا و زیارت حرم امام هشتم است.

جایزۀ ویژه برای دهه‌هفتادی‌ها:

دبیرخانۀ پویش کتاب‌خوانی کتاب‌وزندگی اعلام کرده است برای گرامیداشت یاد و نام شهید حججی که از فعالان حوزۀ کتاب و مسابقۀ کتاب‌وزندگی بود، از میان شرکت‌کنندگان دهۀهفتادی، به پنج نفر جایزۀ ویژۀ دهۀهفتادی‌ها اهدا خواهد کرد.

شرکت در مسابقه:

دبیرخانۀ مسابقۀ کتاب‌وزندگی شش روش را برای شرکت در مسابقه برای مخاطبان در نظر گرفته است.

روش اول: پاسخ به سؤالات

جوایز:  هر هفته (از هفتۀ سوم)، یک ربع‌سکۀ بهارآزادی و سه کارت هدیۀ یک‌میلیون‌ریالی؛

روش دوم: انتشار عکس، فیلم و یادداشت دربارۀ کتاب در اینستاگرام

در این روش شرکت‌کنندگان باید عکسی از کتاب، یا فیلمی از خودشان را در حال معرفی کتاب، همراه با یادداشتی با هشتگ‌های #دخیل_عشق و #کتاب_و_زندگی در اینستاگرام منتشر کنند. عکس‌ها و متن‌هایی که لایک بیشتری بگیرند، در این بخش به‌عنوان برنده اعلام خواهند شد.

جوایز: هر هفته (از هفتۀ سوم)، یک ربع‌سکه و یک کارت هدیۀ دومیلیون‌ریالی؛

 روش سوم: نوشتن نقد یا یادداشتِ ترویجی دربارۀ کتاب

جوایز: پنج کارت هدیۀ ۲۰۰ هزار تومانی به قید قرعه؛

روش چهارم: طراحی پوستر و کار گرافیکی برای کتاب

علاقه‌مندان برای شرکت در این زمینه می‌توانند یک پوستر یا کار گرافیکی برای کتاب طراحی کنند و آن را با هشتگ‌های #دخیل_عشق و #کتاب_و_زندگی در اینستاگرام منتشر کنند. برندگان پس از داوری آثار ارسالی مشخص خواهند شد.

جوایز: نفر اول یک سکه، نفر دوم نیم‌سکه، نفر سوم ربع‌سکه و نفرهای چهارم تا دهم کارت هدیۀ دومیلیون‌ریالی؛

روش پنجم: ساخت پادکست

جوایز: نفر اول نیم‌سکه، نفر دوم ربع‌سکه، نفر سوم کارت هدیۀ دومیلیون‌ریالی؛

روش ششم: ساخت فیلم‌کوتاه

علاقه‌مندان به این بخش می‌توانند دربارۀ کتاب یا مضامین موجود در آن، فیلم‌کوتاهی بسازند و با ارسال آن به دبیرخانۀ کتاب‌وزندگی در مسابقه شرکت کنند.

جوایز: نفر اول دو سکه، نفر دوم یک سکه، نفر سوم تا پنجم هر نفر یک ربع‌سکه.

توضیحات کامل نحوۀ شرکت در مسابقه و اطلاعات مورد نیاز در سایت ketabzendegi.ir قابل دسترسی است.

فراخوان سومین جشنواره خاتم منتشر شد

 فراخوان و شرایط شرکت در سومین جشنواره ادبی خاتم، از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد. محوریت آثار این جشنواره برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و سیره حضرت رسول اکرم (ص) به‌عنوان الگو با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر است.

شرایط شرکت در جشنواره:

ـحجم آثار ارسالی حداکثر 500 کلمه باشد.

- تالیف و ارسال آثار برای همه گروه‌های سنی، پیروان همه ادیان و مذاهب و به زبان‌های مختلف آزاد است.

- تکمیل و ارسال فرم شرکت در جشنواره ضروری است.

- آثاری که از طریق پست و یا پایگاه اینترنتی ارسال شود به بخش مسابقه راه می‌یابند.

- آثاری به مسابقه راه می‌یابند که قبلا منتشر نشده و یا در سایر مسابقات ارائه نشده باشند.

- آثار ارسالی عودت داده نخواهند شد.

آیین اختتامیه و تقدیم جوایز برگزیدگان، فروردین‌ماه 97 همزمان با عید سعید مبعث برگزار خواهد شد.

 جوایز نویسندگان سه اثر برتر در هر یک از دو حوزه «کودک و نوجوان» و «بزرگسال» به ترتیب زیر اهدا می‌شود:

- نفر اول: 10 سکه تمام بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار؛

- نفر دوم: 7 سکه تمام بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار؛

- نفر سوم: 5 سکه تمام بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار؛

- به نفرات چهارم تا ششم نیز لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

- جایزه ویژه هیات داوران 5 قطعه سکه تمام بهار آزادی به همراه لوح تقدیر

 علاقه‌مندان می‌توانند تا 30 بهمن‌ماه سال جاری آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به دفتر نشر فرهنگ اسلامی واقع در تهران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان آزادی، خیابان شهید افتخاریان، کوچه مریم، شماره 23، کدپستی 16697414 ارسال و همچنین برای ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر درباره محورهای موضوعی داستان، معرفی منابع معتبر و سایر شرایط به نشانی الکترونیکی www.khatamfestival.com یا www.jashnvarehkhatam.com مراجعه کنند./۹۹۸/

ارسال نظرات