۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۲۲۶۱۷
استاد سطوح عالی حوزه علمیه:

رواج اومانیسم موجب غفلت از حقیقت وجودی انسان شده است

حجت الاسلام فرخ فال، با تأکید بر اهمیت خودشناسی و توجه به حقیقت وجودی انسان، گفت: انسان باید علم به روح و نفس و جان خود داشته باشد، جان واقعی و ملکوتی انسان بسیار مهمتر از علم جسم و بدن است، چرا که بدن تاریخ انقضاء دارد ولی روح اینچنین نیست و قرار نیست بزودی از بین برود.
حجت الاسلام فرخ فال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عباسعلی فرخ فال، استاد سطوح عالی حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در مجموعه فرهنگی رضوان اصفهان، نماز را به منظور ایجاد خشوع و تواضع در انسان توصیف کرد و گفت: خداوند نیازی به عبادت‌های ما ندارد و تمام دستوراتی که به ما در دین داده شده است برای رعایت حقوق خلق خدا است.

 

توجه به تربیت فرزندان نباید مانع خودشناسی انسان شود

وی در ادامه افزود: انسان‌های خودپسند و مغرور خود را برتر از دیگران می‌بیند و به همین دلیل به خود اجازه می‌دهد دیگران را مورد ظلم قرار دهد، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند انسان باید دیگران را بهتر از خود بداند و خودبزرگ‌بینی نکند، این مسأله باعث می‌شود انسان ظلم به غیر نکند.

حجت الاسلام فرخ فال فلسفه نماز را تمرین افتادگی و دوری از خودبینی و کبر و غرور برشمرد و تصریح کرد: بنابر روایات مال و فرزندان بهترین‌ها نیستند اگر چه خوب هستند، انسان باید نسبت به تربیت صحیح و درست فرزندان دقت داشته باشند و تلاش کنند مشکلات زندگی آنها را برطرف کنند ولی نباید باعث شود انسان از علم به خود و خودشناسی باز بماند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به لزوم شناخت نیازمندی‌های بدن برای حفظ و مراقبت از بدن، اظهار کرد: انسان باید علم به روح و نفس و جان خود داشته باشد، جان واقعی و ملکوتی انسان بسیار مهمتر از علم جسم و بدن است، چرا که بدن تاریخ انقضاء دارد ولی روح اینچنین نیست و قرار نیست بزودی از بین برود.

 

رواج اومانیسم موجب غفلت انسان از معاد شده است

وی رواج اومانیسم در جامعه بشری را موجب توجه بشریت به جسم و غفلت از روح و زندگی پس از مرگ دانست و اظهار کرد: خداوند در قرآن قسم به جان بشر می‌خورد که باارزش‌ترین سرمایه و دارایی ما است، قیمتی‌ترین موجود در جهان جان و روح انسان است، دنیا و موجودات و اموال دنیایی در برابر روح انسان و حقیقت وجودی انسان ناچیز و بی‌ارزش است.

حجت الاسلام فرخ فال، با تأکید بر ارزش وجودی انسان و ضرورت حفظ آن، خاطرنشان کرد: هیچ چیز در دنیا ارزش وجود انسان را ندارد، انسان قیمتی‌تر از این است که خود را به دنیا بفروشد و هرکس جز معامله با خدا خودش را بفروشد متضرر خواهد شد، در دنیا گرامی‌تر و قیمتی‌تر از نفس بشر برای خداوند نیست و انسان نباید خود را به خاطر اموال دنیا و متاع دنیا بی‌ارزش کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه روح انسان از نور خداوند است، تصریح کرد: نور خداوند جاویدان است و تاریخ انقضاء ندارد، به همین دلیل است که تربیت و پرورش و حفظ آن برای ما بسیار ضروری است. ما هم سنخ دنیا نیستیم و هرآنچه که از دنیا داشته باشیم چون اهل دنیا نیستیم و ماندنی در دنیای فانی نیستیم به آرامش نخواهیم رسید.

 

دنیا طلبی آرامش به دنبال ندارد

وی اتصال به خداوند و تقوای الهی را موجب آرامش و قدرت انسان ذکر کرد و گفت: کسی که به خداوند متصل باشد عقلش از اهل زمانش رفیع‌تر و بلندتر خواهد شد، اگر وصل به خدا شویم چون همجنس خداییم به آرامش خواهیم رسید، خداوند از روح خود در کالبد ما دمیده است و همین موضوع موجب آرامش ما می‌شود.

حجت الاسلام فرخ فال سیری ناپذیر بودن انسان در طلب دنیا و تلاش همیشگی حکام ظالم در کشور گشایی و افزایش قدرت و ثروت خود را به دلیل عدم سنخیت انسان با دنیا برشمرد و افزود: انسان ذات الهی دارد و با مسائل الهی می‌تواند آرامش به دست بیاورد، هرقدر انسان طلب دنیا کند و از دنیا به دست بیاورد سیر نخواهد شد و آرامشی به دست نخواهد آورد./1304/پ۲۰۲/خ

ارسال نظرات