۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۲۳۷۸۱
حجت الاسلام رضایی اصفهانی در گفت وگو با رسا:

بزرگداشت غدیر تقویت مشترکات و وحدت جهان اسلام است

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی مسأله ولایت امیرمؤمنان و غدیر را جزو مشترکات جهان اسلام دانست و گفت: هر اندازه غدیر بزرگ داشته شود، مشترکات و وحدت جهان اسلام تقویت می شود.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی در حاشیه برگزاری راهپیمایی با شکوه عید سعید غدیر خم که از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت عید غدیر گفت: روز غدیر یوم الله محسوب می شود و قرآن می فرماید مردم را به روزهای الهی تذکر دهید.

وی افزود: از طرفی غدیر جزو شعار الهی است و قرآن فرمود که شعائر الهی باید بزرگ داشته شود، بنابراین هر اندازه غدیر بزرگ داشته شود در حقیقت ایام الله و شعائر الهی بزرگ داشته می شود که دستور قرآن کریم است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این که بزرگداشت یک روز به صورت های مختلفی صورت می گیرد، اظهار داشت: گاهی انسان به دیدار بزرگان و سادات می رود، گاهی مجلس جشن بزرگی گرفته می شود و یک وقت اطعام می کنند، گاهی هم راهپیمایی بزرگی انجام می شود که همه این ها جزو مصادیق تعظیم شعائر الهی و ایام الله است.

وی ادامه داد: بحث راهپیمایی که امسال به ابتکار حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی انجام شد انصافا کار جالب و زیبایی در بزرگداشت غدیر بود، این حرکت باید در شهرهای دیگر هم الگو شود و این کار به خوبی و به همین زیبایی که در قم برگزار شد با دسته های گل و پرچم های شادی برگزار شود.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان این که ولایت امیرمؤمنان علی(ع) و غدیر جزو مشترکات جهان اسلام است، ابراز داشت: هر اندازه در این بزرگداشت ها بر مشترکات جهان اسلام تأکید کنیم وحدت مسلمانان گسترش پیدا می کند و تعمیق می شود.

وی عنوان کرد: اصل ولایت امیرمؤمنان علی(ع) جزو مشترکات بین شیعه و سنی است و هر دو قبول دارند که امیرمؤمنان علی(ع) خلیفة الله و خلیفه رسول هستند، از طرف دیگر اصل واقعه غدیر نیز مورد اتفاق شیعه و سنی است.

رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: این مسأله در تفاسیر و کتب تاریخی شیعه و سنی آمده است، حال یک اختلاف جزئی در کلمه مولا وجود دارد که به چه معنا است و هدف از این واقعه چه بوده که این مسأله قابل حل است اما اصل این که این واقعه صورت گرفته جزو مشترکات است.

وی اضافه کرد: جالب این است که از اولین کسانی که غدیر را به امیرمؤمنان علی(ع) تبریک گفت و جشن رسمی آن آغاز شد جناب عمر بن خطاب بود که به امیرمؤمنان «بخ بخ لک یا علی» گفت؛ بنابراین اگر برادران اهل سنت بخواهند به سنت پیامبر و سنت خلیفه خود عمل کنند باید در این جشن شرکت داشته باشند و تبریک بگویند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی گفت: اختلافی در معنای ولایت وجود دارد که باید با گفت وگو و دلایل طرفین روشن شود اما اصل مسأله غدیر و واقعه غدیر و تبریک و جشن آن جزو مشترکات جهان اسلام است و هر اندازه روز غدیر بزرگ داشته شود در حقیقت مشترکات و وحدت جهان اسلام تقویت می شود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات