۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۵۲۴۲۲۸
آیت الله مکارم شیرازی:

اگر مداحان و خادمان اهل بیت نباشند شعائر دینی رو به فراموشی می‌رود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تبیین وظایف هیأت های مذهبی پرداخت و زنده نگه داشتن امر ولایت، تربیت افراد، ایجاد جاذبه برای جوانان و حفاظت از آنها در برابر فسادهای موجود را ضروری برشمرد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، عصر روز گذشته در همایش بزرگ مداحان و مدیران هیأت های مذهبی قم که در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) «عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب(ع)» گفت: مؤمنان در روز قیامت از اینکه نامه اعمالشان را به دست راستشان می دهند بسیار شادمان می شوند و به همگان می گویند «بیایید نامه اعمال مرا ببینید»، اما منکران دین و گناهکاران، نامه اعمال خود را از شرمندگی پشت سرشان گرفته و می گویند «ای کاش این نامه عمل که سبب آبروز ریزی ما شده، به ما نمی دادند».

وی ادامه داد: جای تعجب است که برخی افراد احادیث مربوط به عظمت امیرمؤمنان(ع) را مشاهده می کنند، اما باز هم راه حق را نمی شناسند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه «محبت» به دو نوع ظاهری و باطنی تقسیم می شود، اظهار داشت: محبت ظاهری همانند این است که تنها در مشکلات زندگی، نام گذاری فرزندان، شرکت در مجالس تعظیم و بزرگداشت اهل بیت(ع) و یا غیره به یاد ائمه معصومین(ع) باشیم، اما محبت باطنی یعنی خط زندگی خود را بر مدار اهل بیت(ع) پایه ریزی کنیم.

سیره اهل بیت باید در همه بخش‌های زندگی مردم دیده شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: سیره اهل بیت(ع) باید در بازارها، اداره ها، شوراها، مسائل سیاسی، مراسم های ازدواج و غیره نهادینه شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه مداحان، خطبا و حاملان پیام یک واقعه در طول تاریخ سبب گسترش واقعه های مهم دینی و تاریخی شده اند، عنوان کرد: مداحان و خادمان اهل بیت(ع) پیام عاشورا و غدیر را در سطح جهان گسترش می دهند؛ اگر اینها نباشند شعائر دینی همانند عاشورا، اربعین حسینی، غدیر و غیره  رو به فراموشی می روند.

وی به برپایی کاروان شادی که در روز عید غدیر به راه افتاد اشاره کرد و بیان داشت: این یک حرکت بسیار خوب بود؛ اهل سنت در این باره گفته بودند که این نوع حرکت ها سبب اختلاف میان شیعه و سنی می شود، در پاسخ به آنها باید گفت واقعه غدیر در زمان پیامبر اکرم(ص) واقع شده و همه هم آن را قبول دارند، بنابراین این حرکت عظیم سبب وحدت مسلمانان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هیأت های مذهبی یک مجموعه هستند، ابراز داشت: این مجموعه از خطیب، مداح، سینه زن، کارگردان و غیره تشکیل شده و در آن سعی می شود پیام های اهل بیت(ع) از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

باید امر ولایت را زنده نگه داشت

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «خداوند رحمت کند کسانی که امر(ولایت) ما را زنده نگه می دارد»، گفت: یک مصداق این حدیث شامل مداحان، خطبا و هیأت ها می شود.

وی با بیان اینکه شاعرانی از صدر اسلام بوده اند که در جهت احیای امور دینی تلاش می کرده اند، اظهار داشت: امروزه این دایره گسترده تر شده و مشاهده می کنیم یک مداح، شاعر، بسیجی و یا هم خطیب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تبیین وظایف هیأت های مذهبی پرداخت و عنوان کرد: زنده نگه داشتن امر ولایت، تربیت افراد، ایجاد جاذبه برای جوانان و حفاظت از آنها در برابر فسادهای موجود، حضور فعالانه در جامعه و احیای ولایت اهل بیت(ع) از جمله وظایفی است که می توان برای هیأت های مذهبی برشمرد.

هیأت‌های مذهبی مراقب رفتارشان باشند

این مرجع تقلید نکاتی که هیأت های مذهبی باید رعایت کنند را اینگونه توصیف کرد: مسائلی که رعایتشان برای یک هیأت مذهبی ضروری است عبارت است از آموزش مداحی با محتوا، رعایت مقتضای حال مستمعان، حفظ نشاط مجلس، رعایت حال همسایگان مسجد، پرهیز از بیان مسائل تکراری، دوری از مسائلی که سبب وهن اهل بیت(ع) می شود، پرهیز از لحن های نامناسب و سبک های ترانه ای، وفای به عهد، انگیزه الهی و معنوی داشتن و پرهیز از اعمالی که سبب از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به متدینان می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد نسبت به عملکرد هیأت محله خود اعتراض دارند، بیان کرد: امروزه ملک هایی که کنار مسجد هستند را بسیار ارزان می فروشند و علت آن هم این است که هیأت محله تا پاسی از شب مراسم برگزار می کند و سبب آزار مردم می شود؛ در این زمینه باید دقت کرد تا به استثنای ایام عزاداری امام حسین(ع)، در سایر روزها و شب ها تنها اذان از بلندگوی بیرونی پخش شده و سایر مراسم ها در داخل مسجد یا هیأت برگزار شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با تأکید بر دوری از مسائلی که سبب وهن اهل بیت(ع) می شود، تصریح کرد: متأسفانه کاری که شخصی فاسد در زمینه تلاوت قرآن انجام داد سبب شد تا بر دین ضربات بسیاری وارد شود؛ ضرورت دارد افرادی که وارد عرصه های مذهبی و دینی می شوند، توجه داشته باشند که اعمال انها در انظار عمومی به پای دین و مکتب اسلام می خورد، بنابراین باید نسبت به رفتار خود توجه داشته باشند./841/ ۲۰۱/‌ص

ارسال نظرات