۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۲۵۸۲۹
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین مطرح کرد؛

ظرفیت اربعین حسینی در برقراری تقریب میان ادیان و مذاهب

حجت الاسلام اصفهانیان گفت: ظرفیت تقاربی ما عمدتا مبتنی بر عقب نشینی بوده است اما جریانی که اربعین شکل داده، عقب نشینی ندارد و از درون جریان مسیحی، زرتشتی و سایر ادیان برای امام(ع) یارگیری می کند.
حجت الاسلام اصفهانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعید اصفهانیان، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین ظهر امروز در کمیسیون علمی «مقصدشناسی اربعین حسینی در حوزه تربیت و صفات» که در قالب دومین دوره همایش ملی «از غدیر تا اربعین» برگزار شد، به ارائه بحثی با عنوان «شیعه اربعینی، از تحول قلوب تا تربیت صفاتی» پرداخت.

دبیر همایش ملی «از غدیر تا اربعین» گفت: ربوبیت یکی از جدی ترین عناصری است که خداوند برای معرفی خود در قرآن کریم مطرح فرموده است. ما در شبانه روز حداقل 10 بار موظف و مکلف هستیم که خدای متعال را با عنوان «رب العالمین» خطاب قرار دهیم پس قطعا نسبتی در این زمینه با ما وجود دارد.

وی افزود: اگر قرار است ما به عنوان یک انسان تربیت شویم، باید در مسیر ربوبیت خدا گام برداریم یعنی جریان ربوبیت بر عالم و آدم حاکم است و اوج گرفتن ما باید در این مسیر قرار گیرد و یکی از مهم ترین مصادیق ربوبیت در زمان ما که قابل رؤیت است، جریان اربعین است.

حجت الاسلام اصفهانیان خاطرنشان کرد: امروز جریان اربعینی با مختصات بسیار عظیم فضایی از تربیت کلان را بر جوامع تحمیل می کند. اتصال به امام فارغ از این که آن فرد شیعه باشد یا نباشد، خیلی مسأله مهمی است. تعریف ما از امام دقیقا گره خورده با غدیر است و می گوییم «اگر در این مسیر حرکت کردی، متصل به امام هستی اما در غیر این صورت متصل به امام نیستی و فایده ندارد.» این در حالی است که ظرفیت غدیر در این مدت، از جانب ما ظرفیت تقارب نبوده و به ظرفیت حداقلی ای اکتفا کرده ایم که نتیجه اش اختلاف و درگیری بوده است.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین تصریح کرد: ما باید کسانی که از سایر ادیان پای در این مسیر نهاده اند را نیز ببینیم. آن ها افتخار می کنند که برای امام حسین(ع) زحمت می کشند و آن حضرت(ع) را امام خود می دانند. ممکن است ما بگوییم هیچ فعلی از افعال آن افراد مورد پذیرش نیست؛ البته آن معنایی که امام با تمام مختصاتش مورد پذیرش قرار گیرد، اصل و مبناست اما جریان اربعین این مفهوم را می رساند که می شود افراد را در فضای بین الادیانی نیز به امام متصل کرد و سپس به آرامی آن ها را به سوی غدیر هدایت کرد.

وی تأکید کرد: ظرفیت اربعینی امروز اتصال به امام را در یک گام زمینی و محدود تعریف نمی کند بلکه آن را در یک فضای تربیتی تعریف کرده که گام به گام است و با دقت در این مسیر، می بینیم قرآن هم آن را مورد تأکید قرار داده است. این تعریف بر مدار تساهل و تسامح نیست؛ بلکه کاملا در جهت اتصال نبوی است.

حجت الاسلام اصفهانیان در پایان به آسیب شناسی تلاش های پیشین شیعیان برای برقراری تقریب میان ادیان و مذاهب پرداخت و گفت: ظرفیت تقاربی ما عمدتا مبتنی بر عقب نشینی بوده است اما جریانی که اربعین شکل داده، عقب نشینی ندارد و از دورن جریان مسیحی، زرتشتی و سایر ادیان برای امام(ع) یارگیری می کند و یک فهم جدید را در فضای تربیتی شکل می دهد که نسبت میان امام و مأموم را شکل داده است. حداقل این فهم از درون جامعه اخلاقی آغاز می شود و اصل آن در جامعه شیعی وجود دارد./820/پ202/ب1

ارسال نظرات