۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۲۷۵۳۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

ماجرای تدریس رسائل آیت الله اعتمادی قبل از خاکسپاری جنازه مادر

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی گفت: زمانی که نزد آیت الله اعتمادی در قم رسائل می خواندم قبل از ورود به کلاس درس در مسجد اعظم دیدم جنازه ای نزدیک درب مسجد قرار دارد و عده معدودی در کنار آن قرار دارد، وارد کلاس درس شدم و بعد از اتمام درس آیت الله اعتمادی گفت این جنازه مادر من است و راضی نبود که من درسم را تعطیل کنم.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران شاهین شهر، دولت آباد، ملک شهر و رهنان که با حضور آیت الله ناصری و مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند سعی کنید عالم باشید و اگر نتوانستید متعلم باشید، اگر باز هم نتوانستید شنونده علم شوید و یا اینکه دوستدار عالم باشید.

وی ادامه داد: مورد اول بر همه این 4 عنوان برتری دارد و به همین ترتیب در موارد دوم و سوم و چهارم از اهمیت عنوان ها کاسته می شود تا به دوستدار عالم برسد، به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) هر کس نتواند هیچ کدام از این عناوین را داشته باشد هلاک خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در اول بعثت 5 آیه از سوره علق بر پیامبر(ص) نازل شده که 3 تا کلمه «اِقرأ»، «عَلَّمَ» و «قَلَم» درباره علم در این آیات وجود دارد، کلمه علم 779 مرتبه در قرآن آمده، اینقدر که در قرآن کلمه علم ذکر و بر آن تأکید شده درباره نماز و زکات این همه سفارش نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: آغاز آفرینش انسان هم در قرآن با علم همراه است، امام هادی(ع) فردی که توانسته بود با علم خود یک ناصبی را مغلوب کند در بالای اتاق و نزد خودشان نشاندند و بسیار او را تکریم کردند، در سیره ائمه معصومین(ع) علم از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

وی ابراز داشت: پیامبر اسلام(ص) ارزش حضور در کلاس درس و کسب علم را بالاتر از هزار تشییع جنازه، هزار شب نماز خواندن، هزار حج، هزار عیادت بیمار، هزار درهم صدقه دادن و هزار جنگ می دانستند، به برخی حرف های ناآگاهان گوش نکنید که طلبه ها را ملامت می کنند، امروز طلبگی هم دنیا و هم آخرت دارد، به وسوسه های جنبی افراد توجه نکنید.

ماجرای تشییع جنازه مادر آیت الله اعتمادی بعد از تمام شدن درس رسائل

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: زمانی که نزد آیت الله اعتمادی در قم رسائل می خواندم قبل از ورود به کلاس درس در مسجد اعظم دیدم جنازه ای نزدیک درب مسجد قرار دارد و چون عده معدودی در کنار آن قرار داشتند خیال کردم مربوط به مسافران یا مردم دیگر شهرهاست، وارد کلاس درس شدم و بعد از اتمام درس آیت الله اعتمادی رو کرد به طلبه ها و گفت این بدنی که جلوی درب مسجد اعظم است جنازه مادر من است و راضی نبود که من درسم را تعطیل کنم و حالا هر کس می خواهد برای تشییع بیاید که جمعیت عظیمی هم برای تشییع روانه شدند.

وی با اشاره به لزوم تلاش فراوان طلاب حوزه های علمیه در کسب علم، اظهار داشت: طلاب باید بر قرآن مسلط باشند و بتوانند قرآن را بدون اعراب گذاری به صورت کاملاً صحیح بخوانند، ادبیات خیلی برای طلاب مهم است، اگر شما مجتهد شوید اما در ادبیات ضعف داشته باشید مورد تمسخر مردم واقع می شوید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز داشت: مرحوم حضرت آیت الله بروجردی تا اواخر عمر شریفشان هم گاهی اشعار سیوطی را بر روی منبر می خواند، طلبه همواره در همه مراحل نباید درس را رها کند، منبری ها هم باید مدرس باشند و ارتباط خود را با کلاس درس قطع نکنند، حضرت آیت الله وحید هم منبری بوده اند و الان جزء مراجع تقلید هستند.

طلاب بدانند همواره مجهولات از معلومات بیشتر هستند/ داستان پینه های دست شیخ عباس قمی که با جنازه ایشان دفن شدند

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: همواره بدانید آنچه نمی دانید در برابر آنچه که می دانید خیلی بیشتر است، «ابن جوزی» از پله های منبر بالا رفت و شخصی سؤالی از او پرسید که نتوانست جواب بدهد، سؤال کننده گفت تو که علم نداری چرا از پله ها بالا رفتی، ابن جوزی گفت من به اندازه علم خودم از پله بالا رفتم اگر می خواستم به اندازه جهلم بالا روم باید تا آسمان بالا می رفتم.

وی افزود: اگر بدانید که مجهولات شما از معلوماتتان خیلی بیشتر است همواره خودتان را نیازمند به مطالعه و تحقیق می دانید، باید به نوعی برنامه ریزی کنید که وقت را هدر ندهید و از هر فرصتی برای کسب علم بهره ببرید، در زندگی اجتماعی خودتان را بالا نگیرید و بیشتر با مردم و فامیل بجوشید، اما از آن طرف هم همه تلاش خود را برای علم آموزی صرف کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: شیخ محسن قمی فرزند حاج شیخ عباس قمی را در مکه دیدم  که می گفت پدرم آنقدر نوشته بود که دستانش پینه کرده بود و گاهی این پینه ها را قیچی می کردند تا با جنازه دفن کنند، مرحوم شیخ عباس قمی 110 جلد کتاب دارد و 20 سال برای «سفینه البحار» زحمت کشیده است، ایشان در مسافرت ها همواره با خود کتاب حمل می کرد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: در جلسه خصوصی با رهبر معظم انقلاب به من فرمودند تعدادی کتاب دارم که در کتابخانه است و برای مطالعه آن ها به آنجا می روم و تعدادی هم کتاب دارم که در کنار رختخواب هستند و شب هنگام خواب آن ها را می خوانم و بعد می خوابم.

زخم سینه شیخ آقا بزرگ تهرانی در اثر مطالعه کتاب/ حکایت نظم ویژه حضرت آیت الله صافی و تکریم طلبه نیجریه ای

وی ابراز داشت: شیخ آقا بزرگ تهرانی که در نجف مدفون است کتابی دارد که در جواب «جرجی زیدان» که شیعه را متهم به نداشتن آثار می کرد نوشته و در آن پنجاه هزار از کتاب ها و آثار شیعه را معرفی کرده است، وقتی شیخ آقا تهرانی را در قبر می گذاشتند سینه اش زخم بود، پرسیدند آیا او بیماری خاصی داشته که چنین است، گفتند در اواخر عمر خود چون نمی توانست بنشیند کتاب ها را برای مطالعه بر روی سینه خود می گذاشت و این زخم آثار آن کتاب هاست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: آیت الله شبیری زنجانی به من می فرمود پدرشان احمد زنجانی که با امام خمینی(ره) رفاقت داشتند نافله های ظهر و عصر را در راه می خواند و در فواصل زمانی کوتاهی که می خواستند سفره غذا را پهن کنند یک قرآن با دست خود بر روی کفنش نوشت، این موارد به ما طلبه ها یاد می دهد تا مدیریت زمان را جدی بگیریم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروز علم خیلی گسترده شده، تا جوان هستید وقت بگذارید و از نیروی جوانی حداکثر بهره را ببرید، زمانی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را برای سخنرانی در جمع طلاب خارجی فدک دعوت کردم، ابتدا نپذیرفتند تا اینکه گفتم جلسه متعلق به حضرت زهرا(س) است و ایشان هم پذیرفتند، عکسی از آن جلسه هم معروف و ماندگار شد که حضرت آیت الله صافی در آن عکس خم شدند و دست طلبه سیاه پوست نیجریه ای را بوسیدند.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله صافی در آن جلسه یادداشت سخنرانی خود مربوط به 65 سال پیش با موضوع خطبه فدک را به همراه داشتند و همان را برا طلبه ها گفتند و این به معنای نظم در زندگی این مرجع تقلید است، بی شک یکی از رموز موفقیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی وجود نظم در زندگی است و فوق العاده در وقت دقیق هستند، الان 40 سال است که جلسات بعد از نماز صبح ایشان ترک نمی شود و تفسیر نمونه، شرح نهج البلاغه از این جلسات بیرون آمده و الان هم مشغول صحیفه سجادیه هستند./869/پ201/ب1

ارسال نظرات