۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۲۸۷۱۲
مدیر حوزه‌ علمیه قزوین:

بی توجهی نسبت به مسائل نظام در عزاداری ها تفکر ضدحسینی است

مدیر حوزه‌ علمیه قزوین گفت: بی توجهی منبری‌ها و سخنرانان مراسم سوگواری نسبت به مسائل نظام تفکر ضدحسینی و ضد فرهنگ دینی بوده و انحراف و بدعت به شمار می‌آید.
عزاداری محرم

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌ علمیه قزوین، در گفت‌و‌ گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به نقش مجالس سوگواری امام حسین(ع) در معرفت افزایی جامعه گفت: شناخت‌ها در بیان حقایق واقعه کربلا حاصل می‌شود؛‌ یعنی ما امام حسین(ع) را از راه بیان تاریخ، سیره و سخنان نقل شده از ایشان می‌شناسیم  و پس از شناخت نیز می‌توانیم عزاداری هدفمند داشته و ایشان را راهنمای امروز خود بدانیم.

وی در ادامه افزود: در واقع ما انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و روش مبارزاتی خود را مدیون امام حسین(ع) و نهضت عاشورا هستیم و اهمیت بیان این مطالب در منبرها نیز معرفی و شناخت نسبت به سید الشهدا(ع) است.

حجت الاسلام عباسی با بیان ویژگی‌های منبر خوب در ایام سوگواری امام حسین(ع) ابراز داشت: تحلیل حوادث عاشورا با محوریت قرآن از جمله ویژگی‌های منبر خوب است؛ چرا که امام حسین(ع) قرآن ناطق بوده و حرکت ایشان با توجه به قرآن بود.

وی ادامه داد: مبلغان و روحانیان باید بتوانند جریان کربلا را روز آمد و منطبق به زمان کنند؛ به این معنا که  گویی سید الشهدا(ع) هدایت جامعه امروز را به عهده دارند، این کار باید به گونه‌ ای باشد که افراد وظایف خود را تشخیص دهند.

مدیر حوزه‌ علمیه قزوین درباره انحوافات در عزاداری‌ها اظهار کرد: مداحی‌هایی که حزن آمیز نبوده و با آهنگ‌هایی غفلت آمیز  که برخلاف فرهنگ حسینی به شمار می‌آید، طبل‌های بسیار بزرگ و علم‌ها و علامت‌های آهنین که گاهی تصویر حیوانات را نیز دارند از جمله انحرافات مراسم عزاداری به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: همچنین مردم آزاری‌هایی که ممکن است با راه بندان‌های نابجا و بلندگوهای بی‌وقت اتفاق بیفتد و نقل وقایعی که عقل پسند نیست نیز از جمله تحریفات هستند.

این کارشناس دینی با تاکید بر مراجعه به متخصص در مراسم عزاداری خاطرنشان کرد: در برگزاری مراسم سوگواری لازم است مسؤولان جلسه تشکیل داده و به متخصصین و کتاب‌های مستند مراجعه کرده و هیأت گردان‌ها و افراد هیئات را توجیه کنند.

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: بی توجهی منبری‌ها و سخنرانان مراسم سوگواری نسبت به مسایل نظام تفکری ضد حسینی و ضد شهدای کربلا  و فرهنگ دینی بوده و انحراف و بدعت به شمار می‌آید؛ چرا که حرکت امام حسین(ع) حرکتی انقلابی بود و تنها حادثه‌ای تاریخی نیست و  چراغ راهی برای تمام زمان‌ها است./955/ت۳۰۳/ب۲

ارسال نظرات