۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۳۰۳۸۷

سازمان ملل خواستار دسترسی کامل به محل زندگی مردم روهینگیا شد

سازمان ملل با صدور بیانیه ای ممنوعیت دسترسی به ایالت راخین میانمار که کشتارهای اخیر ارتش این کشور بیش از نیم میلیون تن روهینگیایی را از آن رانده است، غیرقابل قبول دانست و خواستار دسترسی نامحدود در این منطقه شد.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، مارک لوکوک رییس دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل خواستار رفع ممنوعیت دسترسی های نامحدود نمایندگان این سازمان به روستاهای ایالت راخین میانمار برای ارائه کمک های بشردوستانه فوری شد.

دولت میانمار هفته گذشته به بیش از 40 نفر از نمایندگان سازمان ملل و سفیران خارجی حاضر در میانمار مجوز بازدید صرفا به برخی روستاهای بودایی نشین راخین را به آنها داد.

این گروه کوچک پس از بازدید یک روزه خود اعلام کردند که روستاهای بازدید شده متعلق به روهینگیایی ها نبوده است اما در آنها بخشی از رنج خارج از توصیف روهینگیایی ها را در این منطقه مشاهده کردند.

دولت میانمار هفته گذشته به صورت محدود صرفا یک روز مجوز بازدید از برخی روستاهای بودایی نشین در منطقه منگداو در نزدیکی ایالت راخین را به دیپلمات های خارجی مقیم این کشور داد و از آن پس تمام راههای دسترسی به این ایالت را بسته است.

طبق گزارش سازمان ملل، از 25 آگوست گذشته (سوم شهریور96) تاکنون، بیش از 515 هزار نفر از روهینگیایی که تحت سرکوب و پاکسازی سیستماتیک ارتش میانمار و گروههای افراطی شبه نظامیان بودایی قرار داشته اند، به بنگلادش فرار کردند.

رئیس دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه خود از دولت میانمار خواسته است تا به نمایندگان این سازمان مجوز دسترسی های 'نامحدود' برای ارسال مستمر کمک های فوری و بشردوستانه را که اکنون بسیاری از روهینگیایی ها به آن نیازمند هستند، بدهد.

وی افزود: فرار نیم میلیون نفر از ساکنان ایالت راخین حاکی از وجود بحرانی عمیق و گسترده انسانی در این منطقه است.

لوکاک تاکید کرد، سازمان ملل ظرفیت ویژه ای برای کمک رسانی سریع به آوارگان روهینگیایی دارد که در صورت برخورداری ازمجوز دولت میانمار قابلیت اجرا دارد.

در دو هفته اخیر ارتش میانمار مدعی کشتار اقلیت های هندی و بودایی در راخین از سوی شبه نظامیان آرسا یا «ارتش رستگاری روهینگیای راخین» شدند.

ارتش میانمار ادعا کرد تاکنون چندین گور دسته جمعی را کشف کرده که اقلیت های بودایی و هندی قربانیان کشتار گروه آرسا بودند.

آرسا نیز در بیانیه های جداگانه ای این ادعای ارتش میانمار را رد کرده است.

ناظران بین المللی می گویند ارتش میانمار که سازمان ملل و بسیاری از نهادهای حقوق بشری آن را به پاکسازی نژادی محکوم کردند، درصدد است تا با ایجاد ابهام، افکار عمومی را از مسئولیت کشتار بیش از سه هزار روهینگیایی و آوارگی افزون بر 515 هزار نفر از آنها، منحرف سازد.

چندی پیش سازمان بین المللی مهاجرت در بیانیهای اعلام کرد: بیش از 100 هزار نفر از روهینگیایی ها اکنون در مرز بنگلادش منتظر ورود به این کشور هستند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات