۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۵۳۰۶۲۳

قناعت، تلاش را آزادانه و زندگی را گوارا می کند

بعضی ها فکر می کنند اگر زیاده خواه باشند، بیشتر به دست می آورند و لذت و خوشبختی بیشتری را تجربه می کنند و اگر قانع باشند، خوشی های زندگی را از دست می دهند و رنج و بدبختی بیشتری در زندگی خواهند داشت.
قناعت

به گزارش خبرگزاری رسا، بعضی ها فکر می کنند اگر زیاده خواه باشند، بیشتر به دست می آورند و لذت و خوشبختی بیشتری را تجربه می کنند و اگر قانع باشند، خوشی های زندگی را از دست می دهند و رنج و بدبختی بیشتری در زندگی خواهند داشت.

حرص  و قناعت چه اثری بر زندگی ما دارند

زیاده خواهی یعنی به چیزهای بیشتری که نداری، فکر کنی و آنها را بخواهی و احساس کنی که آنها برای زندگی ات ضروری هستند. به این ترتیب زیاده خواهی دایره نیازها و کمبودها را بزرگتر می کند، در نتیجه رنج ها و ناکامی ها بیشتر می شود.

قناعت یعنی به آنچه داری راضی باشی و همین را برای زندگی کافی بدانی. پس با قناعت دایره نیازهایت محدود شده و  کمتر احساس کمبود می کنی. در نتیجه آرامش و شادی بیشتری خواهی یافت.

البته قناعت به معنای تنبلی و بی کاری نیست. می توانی خیلی فعال و پرتلاش باشی، اما با انگیزه ای درونی و شادی آفرین. تنها انگیزه کار و تلاش این نیست که احساس رنج و عذاب تو را به کار وادارد.

اگر با آرامش و شادی و برای دل خودت کار کنی، می توانی خلاق تر، آزادتر و پرکارتر باشی. همین ویژگی ها تفاوتی در تو و کارت ایجاد می کند، که ثروت بیشتری به سویت می آید.

امام علی(ع) می فرمایند «اَطيَبُ العَيشِ القَناعَةُ؛ خوش‏ترين زندگى، زندگى با قناعت است».

وقتی با زیاده خواهی و احساس کمبود و رنج کار می کنی، تمام وجودت در کاری که می کنی نیست و در حالی که دلت درگیر خواسته ها و هوس هاست، خودت مشغول کار هستی و این طور، زندگی ات به بردگی تبدیل می شود.

وقتی قانع هستی، کاری را که می خواهی انجام می دهی و کار و تلاشت فرصتی برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت است.

قناعت، تلاشت را آزادانه و زندگی ات را گوارا می سازد؛ با قناعت شغلت به تفریح تبدیل می شود و خستگی ات مثل ساعت آسودگی لذت بخش خواهد بود./۸۴۱/د102/س

منبع: کانال تلگرامی حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف

ارسال نظرات