۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۳۱۶۷۷
گزارش؛

تحقق وعده حل مشکلات فرهنگ از راه تعامل با دیگر حوزه ها

اجرائی شدن برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازهم و همچنین حل معضل ها و مشکلات حوزه فرهنگ از راه تعامل اهالی فرهنگ،‌ هنر و رسانه با حوزه های سیاسی، اجتماعی و مذهبی کشور نیاز به گامی بلند از حرف تا عمل دارد.
همایش

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی در ماه های آخر فعالیت دولت پیشین، با اشاره به تلاش های این وزارت خانه برای ایجاد ارتباط مستمر و موثر اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان و حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و مذهبی گفت و از اغاز کردن حرکت جدیدی در دولت گفت. حرکتی که در قالب آن  در هر نشست، دولتمردان گزارش هایی را به اصحاب فرهنگ و هنر در خصوص تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظام سلامت ارائه می کنند.

طبق وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نشست ها برگزار شد و اهالی فرهنگ و هنر در جلسه ای با حضور چهار وزیر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دولت یازدهم شرکت کردند و در این جلسات از هنرمندان به عنوان پیشتازان عرصه شکست سیاست ایران هراسی یاد شد.

برگزاری چنین نشست هایی با دیدگاه نزدیک تر کردن نقطه نظرات و گسترده شدن ارتباطات اهالی حوزه های مختلف با اهالی حوزه فرهنگ و هنر از نقطه های قوت دوران وزارت سیدرضا صالحی امیری بود و امروز وقتی عباس صالحی، وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس مدیران مجمع عالی حکم ت اسلامی حضور پیدا می کند و از رابطه بین فلسفه و فرهنگ و لزوم توجه به این ظرفیت سخن می گوید ثابت می کند که او نیز بر همان عقیده صالحی امیری است  که هنرمندان و  فعالان در شاخه های در ظاهر متفاوت دارای دغدغه های مشترکی هستند که می تواند به پیوندها و ارتباطات عمیقی منجر شود. پیوندها و ارتباطات عمیق و متفاوتی که می توانند از راه هم افزایی، فضای تازه ای برای خلق آثار جدید و نو ایجاد کنند.

سید عباس صالحی نیز همانند وزیر پیشین ارشاد بر ارتباط حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و هنری با یکدیگر در جهت پیشبرد منافع کشور تاکید دارد.

سید عباس صالحی  در برنامه های اعلامی خود مواردی را مطرح کرد که نشان از توجه ویژه او به حل مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و تبدیل تهدیدها به فرصت ها از راه گفت و گو و تعامل با سایر حوزه ها دارد.

صالحی، تغییر و تحولات فرهنگ را متاثر از سه گروه عمده کنشگران می داند که عبارتند از کنشگران حاکمیتی، کنشگران مردمی (عمومی و نخبگان) و کنشگران جهانی و نقش عوامل مهم دیگری مانند فناوری و شرایط جغرافیایی را در این میدان نادیده نمی گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، از گفتگوهای فرهنگی هنری میان اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه با یکدیگر، همچنین زمینه سازی گفتگوی اصحاب فرهنگ و هنر با دستگاه های موثر کشور برای حل مسئله فقدان گفتگوی همگانی، مستمر و سازنده میان کنشگران عرصه های اندیشه، فرهنگ و هنر اعلام حمایت کرده است.

او بعد از سفر خود به قم و دیدار و گفت گو با مراجع تقلید در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: «سفر قم، گام نخست تعامل با حوزه بود. می توان آن را فرصتی برای شنیدن دغدغه ها و ارتقای اعتماد به اصحاب فرهنگ و هنر ساخت.»

تاکید او بر حضور نمایندگان جریان های فکری مختلف در شوراهای فکری و تصمیم سازی حوزه فرهنگ و هنر برای حل مسئله ضعف مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردمی در سیاست گذاری، برنامه ریزی و فعالیت های فرهنگی و هنری، بهره گیری از ظرفیت اصحاب فرهنگ و هنر در تعاملات فرهنگی ایران با جهان، بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها و حوزه های علمیه برای حضور فعال و موثر در سازمان ها و مجامع فرهنگی جهان برای حل مسئله حضور کمرنگ ایران در مجامع و رویدادهای فرهنگی و دینی منطقه ای و جهانی نیز مهرتایید دیگری بر این ادعا هستند.

برگزاری نشست های هم اندیشی و تعامل اهالی فرهنگ و هنر با گروه های دولتی و حاکمیتی برکات فراوانی  دارد که آگاه شدن اهالی فرهنگ و هنر از آنچه  که در کشور در حوزه های مختلف در جریان است(از راه ارائه گزارش دولتمردان) و دیدار صمیمانه آنها با دولتمردان یکی از این  موارد است.

هم افزائی حوزه های مختلف با حوزه فرهنگ وهنر نیز از بزرگ ترین آثار مثبت برگزاری چنین نشست هایی است که زمینه رشد و تکامل بیشتر و روز افزون را برای هر دو طرف فراهم می کند.

اما باید متذکر شد که تنها برگزاری این نشست ها و داد سخن سردادن ها چاره کار نیست، اینکه حرف هایی زده و شنیده شود راه به جائی نخواهد برد.

به نظر می رسد چنین نشست هایی پیش از آنکه به گفتن حرف های تکراری، تقدیر، تشکر و یادآوری موضوعات و مسائل گذشته بگذرد باید صرف تعامل و زدن حرف ها و گرفتن تصمیمات مهمی شود که به اقدامات عملی در زمینه هم افزائی حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی و مذهبی با حوزه فرهنگ و هنر بیانجامد.

اینکه صرفا تعدادی از هنرمندان واهالی فرهنگ به نیابت از جامعه فرهنگ و هنر در این نشست ها حضور پیدا کرده و از دغدغه هایشان بگویند کافی نیست و خروجی این جلسات باید تصمیمات اجرائی در راستای برنامه های مورد نظر وزیر فرهنگ و ارشاد باشد.

ضمن اینکه آگاه سازی اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و مردم از آن چه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می کند نیازمند حضور منسجم و فراگیر رسانه هاست و با دعوت گزینشی و فیلتر رسانه ها محقق نمی شود. وقتی وزارت ارشاد باب گفتگو و تضارب آرا در میان فعالان حوزه فرهنگ را گشوده، رسانه های متنوع نیز می توانند این گفتگوها را به میان مخاطبان گوناگون خود ببرند، چرا که امروز خواه ناخواه همه چیز در اتاق شیشه ای اتفاق می افتد.

کلام آخر اینکه انتظار برای عملی و اجرائی شدن برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازهم و همچنین حل معضل ها و مشکلات حوزه فرهنگ از راه تعامل اهالی فرهنگ،‌هنر و رسانه با حوزه های سیاسی، اجتماعی و مذهبی کشور، ‌بارقه های تازه ای از امید را در دل اهالی فرهنگ و هنر زنده کرده است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات