۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۵۳۲۰۳۵
نماینده طلاب میانمار تشریح کرد؛

گزارشی از آخرین وضعیت مسلمانان میانمار

نماینده طلاب میانمار گفت: فشارها از زمانی روی مسلمانان زیاد شد که تعداد کمی از مردم روهینگیا یک گروه تشکیل دادند و به پایگاه نظامی بودایی ها حمله کردند و این مسأله بهانه ای دست ارتش مرکزی داد تا به مسلمانان در هر شهری حمله ور شوند.
میانمار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید یوسف مهدی، نماینده طلاب میانمار در همایش نیم روزه بررسی حقوقی فجایع ضد انسانی علیه مسلمانان(بحرین، میانمار، یمن و ...) به گزارشی از وضعیت این کشور پرداخت.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی میانمار، اظهار داشت: میانمار در جنوب شرقی آسیا واقع شده که با کشورهای هند، تایلند، چین و لائوس هم مرز است و 51 میلیون جمعیت دارد که 4 درصد آن مسلمان هستند؛ در بقیه استان های کشور جز استان رخین، تحولات خاصی وجود ندارد؛ روهینگیا اسم قومی است که هنوز تابعیت مشخصی ندارد و میانمار و بنگلادش به آن ها تابعیت نمی دهند.

نماینده طلاب میانمار ابراز کرد: همه روهینگیایی ها مسلمان نیستند و 135 نژاد در میانمار وجود دارد؛ تعداد جمعیت روهینگیا 50 هزار نفر بود و الان جمعیت آن ها به چندین میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در حال رخ دادن است سه عامل دارد؛ عامل دینی مذهبی، سیاسی و ملی است؛ در عامل دینی از زیاد شدن جمعیت مسلمانان هراس دارند؛ در استان راخین 1 میلیون و نهصد هزار مسلمان زندگی می کند، در حالی که دولت، تابعیت آن ها را قبول نمی کند تا حقوق و خدمات به آن ها ندهد.

سید یوسف مهدی افزود: 7 سال است که دولت از حالت نظامی خارج شده و دولت خانم سوچی سال دوم را می گذراند؛ ساختار دولت نظامی تغییر چندانی نکرده است؛ خانم سوچی 80 درصد رأی آورده است و رییس جمهور قبلی میانمار می داند که محال است در انتخابات بعد رأی بیاورد؛ از همین جهت نقشه هایی کشیده اند تا رأی را در دوره بعد به خود اختصاص دهند.

وی با بیان این که مسلمانان راخین وضعیت اقتصادی مناسبی دارند و این سبب هراس بودایی ها شده است، گفت: اقتصاد میانمار ابتدا در دست چین و سپس در دست مسلمانان است؛ بودائی ها در رتبه سوم هستند؛ «گروه 969» یا «محافظان دین بودا» به دستور رییس جمهور قبلی میانمار تشکیل شده و از زمان تشکیل به شهرها و استان هایی که مسلمانان زیادی در آن زندگی می کنند حمله کرده و آن ها را غارت می کنند.

نماینده طلاب میانمار خاطرنشان کرد: متأسفانه در حرکتی نسنجیده روهینگیا هم یک گروه تشکیل داد و با نیروهای کم به پایگاه های نظامی بودایی ها حمله کرد و باعث شد که ارتش مرکزی هم به این بهانه به خانه های مسلمانان حمله کند؛ دلیل اصلی این که در این یک ماه اخیر حمله به مسلمانان زیاد شود، همین امر بود، و الا این فشارها سال های زیادی است که وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: حقوق شهروندی مردم میانمار مورد تبعیض قرار گرفته است؛ شناسنامه های میانمار صورتی است اما شناسنامه های مسلمانان به رنگ سبز است که به عنوان مهاجر حساب می شوند و نمی توانند در دولت و حکومت باشند و نمی توانند در دانشگاه های خوب درس بخوانند.

سید یوسف مهدی گفت: یهودی ها فقط چند هزار نفر هستند و چون اسرائیل از آن ها پشتیبانی می کند، میانمار هیچ کاری با آن ها ندارند و حقوق و خدمات خوبی به آن ها تخصیص می دهد.

وی در پایان تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید فرموده های رهبر معظم انقلاب را عملی کنند و فشارهای سیاسی و اقتصادی به میانمار وارد کنند تا به مسلمانان هم حقوق شهروندی اختصاص داده شود./840/۲۰۲/ح

ارسال نظرات