۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۳۲۸۰۲
معاون آموزش جامعه المصطفی خواستار شد؛

ایجاد شبکه علمی بین‌المللی برای نشر آموزه‌های اخلاقی و دینی در سطح جهانی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تاکید بر ایجاد شبکه علمی بین‌المللی برای نشر آموزه‌های اخلاقی و دینی در در سطح جهان، این امر را مستلزم توجه جدی‌تر به فضای مجازی و بهره‌گیری مناسب از این فضا ارزیابی کرد.
دانشگاه مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون آموزش جامعه المصطفی(ص)، روز جمعه در آیین اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی»، که با مشارکت خبرگزاری رسا در سالن همایش‌های شهید عارف حسینی مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعه‌المصطفی(ص) برگزار شد، بیان داشت: امروزه همه ادیان برای انتقال معارف خود از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: بهره‌گیری از فضای مجازی و ظرفیت‌های این پدیده جدید در آموزش‌های دینی و انتقال مفاهیم و معارف اسلامی موضوع بسیار مهم و ارزشمندی است که مسؤولان این کنفرانس آن را دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی با بیان این که دین اسلام در میان دیگر ادیان الهی، ترغیب و ترویج بسیاری برای علم‌آموزی دارد، ابراز داشت: در کتاب‌های حدیث شیعه، از جمله کتاب کافی ابوابی برای طلب علم و دانش وجود دارد.

 معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) با قرائت روایت «طَلب العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِم و مسلمه»، خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) در روایتی طلب علم و آموختن را بر هر مسلمانی واجب و ضروری می‌داند.

وی افزود: روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) در همین مضمون وجود دارد. ایشان نیز طلب علم را فریضه معرفی می‌کند و بر همه انسان‌ها تأکید می‌کند تا در آموزش علم کوشا باشند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که علم در روایات معانی مختلفی دارد، تصریح کرد: مصداق روشن علم، آن است که نافع باشد و بتواند انسان را در زندگی فردی، اجتماعی و ابدی به سعادت برساند.

وی عنوان کرد: در برخی روایات از باب مبالغه از ائمه اطهار(ع) روایت شده است که؛ من علاقه‌مندم که اصحابم در سخت‌ترین شرایط باشند ولی علم‌آموزی را ترک نکنند.

معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرماید؛ «أَنَّ كَمَالَ اَلدِّينِ طَلَبُ اَلْعِلْمِ‏ وَ اَلْعَمَلُ بِهِ‏ أَلاَ وَ إِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ اَلْمَالِ ...‏»، ای مردم بدانيد كه كمال ديانت، طلب علم و عمل به آن است، چرا که طلب علم از طلب مال بر شما واجب‏ تر است.

وی اظهار داشت: در اعصار گذشته پیشگامی تمدن و علم در اختیار مسلمین بود ولی به دلیل ترک این آموزه‌ها از این جایگاه فاصله گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که دو دیدگاه در مورد استفاده از ابزار و فناوری‌های جدید وجود دارد، ابراز داشت: یک نگاه این است که فناوری و ابزار دارای مبانی و حامل یک فرهنگ هستند و نمی‌شود ابزار را از فرهنگ و مبانی آن جدا کرد لذا براساس این نگاه بهره‌گیری از ابزار و فناوری‌های جدید توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: در باب علوم انسانی این نگاه درست و صائب است چرا که علم بشر مبتنی بر نگاه انسان‌شناسی و هستی‌شناسی و ... است ولی در حوزه ابزارها و فناوری‌ها نگاه دوم یعنی ابزار مشترکه صحیح‌تر است.

معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: ابزار هم می‌توانند در خدمت فرهنگ‌ها و ارزش‌های متعالی و هم در خدمت انحراف و سقوط باشد.

وی عنوان کرد: در حوزه فضای مجازی و ابزارهای نوین دنیا، می‌توانند صاحبان و پیروان ادیان و ارزش‌های الهی آن را در خدمت فرهنگ توحیدی و الهی و معنوی قرار دهند و نمی‌توان گفت چون این ابزار مبتنی بر فرهنگ دیگر است ما نمی‌توانیم آن را به خدمت بگیریم.  

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بیان داشت: حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش دینی اعم از اسلام و ادیان الهی دیگر ضرورت دارد که به این فضا و فرصت جدید و ابزار توجه بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار، آموزش و به ویژه آموزش‌های دینی هنوز آن طور که باید نتوانسته‌اند آن سهم قابل توجهی در فضای مجازی داشته باشند، چرا که امروزه سرگرمی‌، تجارت و تفنن بیشترین کاربرد فضای مجازی است و آموزش دینی نتوانسته است سهم خود را در این فضا به دست آورد.

معاون آموزش مجازی المصطفی(ص) با تاکید بر ایجاد شبکه علمی بین‌المللی برای نشر آموزه‌های اخلاقی و دینی در در سطح جهان، گفت: این امر مستلزم توجه جدی‌تر به فضای مجازی و بهره‌گیری مناسب از این فضا بوده و همکاری بیشتر با مراکز آموزشی بین‌المللی و فعال را می‌طلبد./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات