۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۳۳۸۱۰
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نیازمند همکاری حوزه برای ساماندهی و تولید محتوای فضای مجازی هستیم

موسویان خواستار همکاری حوزه های علمیه با این وزارت ارشاد جهت ساماندهی و تولید محتوای فضای مجازی شد.
موسویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب در دیدار با آیت الله اعرافی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت های وزارت ارشاد در فضای مجازی پرداخت و گفت: بحث فضای مجازی هر روز نسبت گذشته پیچیده تر می شود و با تازه های روبه رو می شویم که برای آن برنامه نداشته ایم.

وی افزود: دغدغه اصلی که وجود دارد و خاطر رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام را مکدر کرده مسأله عدم مدیریت و نداشتن سازوکار برای مدیریت در فضای مجازی است، جلساتی در مرکز ملی فضای مجازی از حدود 2 سال قبل تحت عنوان کارگروه فرهنگی اجتماعی تشکیل شد.

موسویان با بیان این که با توجه به تحقیقات کشور ترکیه از 11 سال پیش سیم کارت کودک دارد و صیانت از حقوق کودکان و خانواده سال ها در آمریکا اجرا می شود، اظهار داشت: در اروپا 24 جلد کتاب تنها در زمینه صیانت خانواده نوشته شده است.

وی ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که باید یک نقطه کانونی برای مدیریت فضای مجازی تعریف شود که قدرت عمل داشته باشد تا بتواند در کوتاه ترین زمان اقدام کند، در فضای نامتناهی موجود باید فضایی مدیریت شده ایجاد شود، در دنیا چیزی به نام نشان دار کردن وجود دارد که به وسیله آن می توان کنترل ها را انجام داد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان این که باید نسبت به نشان دار کردن به نحوی عمل کنیم که اطلاعات دارنده حقیقی و واضح باشد، ابراز داشت: در این زمینه لوگویی طراحی شده که هوشمند است، این لوگو تنها یک عکس نبوده بلکه کد برنامه به شمار می رود.

وی عنوان کرد: مخاطب وقتی بر این لوگو کلیک می کنند می توانند ببینند که سایت مربوط به چه کسی بوده، در چه زمینه ای فعالیت می کند و چه رده سنی را برای استفاده پیشنهاد می دهد، در این سامانه امکان امتیاز دادن و همچنین شکایت کردن نیز فراهم شده است، در بحث شکایت 16 بند محتوایی تعریف شده است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

موسویان خاطرنشان کرد: این شکایات و محتواهای در نظر گرفته شده نشان می دهد که تخلف در چه زمینه بوده است، ممیزین انسانی داریم که همه تا سطح 3 حوزه را خوانده اند و کار آن ها از راه دور بوده و عمدتا در قم هستند، وقتی سایتی این لوگو ا دریافت می کند نشانه کد منحصر به فرد به نام شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال یا شامد است.

وی اضافه کرد: نشان شامد در سایت ها یک لوگوی هوشمند است که ظرف 3 دقیقه قابل دریافت است اما اگر کسی بخواهد لوگوی هوشمند طلایی دریافت کند باید مجوزهای لازم را ارائه کند تا بتواند فعالیت داشته باشد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: درباره کانال های تلگرامی شامد را توسط یک رباط به فرد داده می شود که داره کانال را معرفی می کند، درباره صفحات اجتماعی نیز همین کار انجام می شود، درباره نرم افزارهای موبایلی نیز این کار انجام شده و نشان دار کردن آن ها تا پایان آبان تمام می شود.

وی افزود: افراد از دو طریق احراز هویت می شوند که یکی شماره موبایل فعال و ثبت شده در اپراتورها است، 10 میلیون سیم کارت دروغین داریم که گاهی به نام افرادی است که خودشان خبر ندارند، وزارت ارتباطات تعداد 4 میلیون را سوزانده و 6 میلیون باقی مانده است، همچنین با کدملی مشخصات فرد دریافت می شود.

موسویان با بیان این که تاکنون 69 هزار سایت نشان دار شده است، اظهار داشت: حدود 600 هزار دامنه«ir» دادیم، از این تعداد حدود 200 سایت فعال داریم که مرتب به روز می شوند، اگر بتوانیم به 200 هزار سایت برسیم نقطه خوبی است که همه سایت های مورد استفاده شناسا خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه کانال ها و گروه های فارسی زبان در تلگرام بیش از 300 هزار دارای نشان هستند که22 هزار کانال بالای 5 هزار دنبال کننده دارند، از این تعداد 7 هزار و 500 کانال و گروه مرتب خبر و محصول تولید می کنند و تولید محتوا دارند و بقیه توزیع کننده هستند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ابراز داشت: تا کنون به 17 هزار و 100 کانال و صفحه اجتماعی شامد داده شده است، در زمینه نرم افزارهای موبایل به رقم 130 هزار رسیدیم که ان شاءالله تا پایان آبان دارای نشان می شوند.

وی عنوان کرد: بر خلاف آنچه که در فضای سنتی وجود دارد که ابتدا ممیزی صورت می گیرد و بعد مجوز صادر می شود در زمینه مجازی چون با محتوای در حال تغییر رو به رو هستیم رصدها باید پس از انتشار و به صورت مستمر باشد، کار ممیزها بسیار مشکل است و محتواهای شامد به ممیزها داده می شود، به دلیل سختی کار نیازمند کمک مردمی و دستگاه های فرهنگی و حوزوی هستیم،  رصدها باید گسترده تر شود به گونه ای که مردم را دربر بگیرد تا موفق باشد.

موسویان خاطرنشان کرد: در حال آماده سازی زیرساخت هایی با هوش مصنوعی هستیم تا رصدها صورت گیرد، اگر کمپین ها ضد راه حل ها عمل کنند کار سخت می شود البته فکر شده که اگر در کشور اراده ای وجود داشته باشد کد ملی فرد متخلف قفل می شود و هرجا که برود هیچ سرویسی به آن داده می شود.

وی اضافه کرد: از سال 89 آیین نامه اجرایی داریم که هیچ جا نباید به محتوا و بستری که دارای مجوز ارشاد نیست خدمتی ارائه کنند اما به این مسأله بها داده نمی شود  اما گاهی صداوسیما و روزنامه های کثیرالانتشار سایتی را تبلیغ می کنند که مجوز ندارد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان این که استفاده درست از فضای مجازی نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: مبلغان می توانند در ارتباط با مردم این موارد را گوش زد کنند که اگر رعایت شود می توانیم به فضایی سالم، مفید و ایمن برسیم.

وی افزود: اگر فرزندان در محیط های مدیریت شده مشغول شوند به همین میزان در محیط های غیر مدیریت شده حضور نخواهند داشت از این رو بالا رفتن حضور در محیط سالم حضور در فضاهای ناسالم را کاهش می دهد، حوزه ها پتانسیل بزرگی در این زمینه دارند.

موسویان اظهار داشت: سعودی ها محتوای کمتری دارند اما تعداد دانلود برایشان بیشتر است، باید زمینه ایجاد شود که تعداد دانلود مطالب ما افزایش پیدا کند،  در زمینه فرهنگ سازی برای استفاده درست از فضای مجازی سال گذشته همایش سواد رسانه ای و مسؤولیت اجتماعی برگزار شد و سعی کردیم که همه دستگاه ها درگیر شوند.

وی ادامه داد: مردم باید یاد بگیرند که ممیزی انجام دهند، باید در این زمینه فرهنگ سازی شده و سواد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند، امسال نیز دومین همایش با عنوان سواد فضای مجازی و خانواده برگزار می کنیم تا خانواده ها درگیر شوند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ابراز داشت: آمادگی داریم که در این زمینه ها با حوزه علمیه و المصطفی همکاری داشته باشیم، فهم از موضوع و آینده بسیار پرچالش مسؤولیت ها را بسیار سنگین می کند، موضوعات جدید مورد نیاز جامعه کمتر در پایان نامه ها و پژوهش های حوزوی مورد توجه است که باید بر آن کار شود.

وی عنوان کرد: راهکارها باید بر تقویت باورهای دینی فرزندان گذاشته شود، فضای مجازی همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند می تواند فرصت باشد، باید به فرصت های این ابزار فکر کرد و به شکلی برنامه ریزی کنیم که از انفعال خارج شویم، اگر به فضای مجازی فکر نکنیم و برنامه نداشته باشیم دینداران کاهش پیدا خواهند کرد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات