۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۳۳۸۲۰
حجت الاسلام هاشمی نژاد:

انسان با غیبت کردن دچار خسران ابدی خواهد شد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در دنیا با غیبت کردن دچار خسران ابدی خواهد شد گفت: انسان در روز قیامت هنگامی که نامه عمل خود را مشاهده می‌کند هیچ عمل خوب و نیکویی در آن نمی‌‌بیند آن گاه سوال می‌کند پس آن همه اعمال خوب من چه شد؟ گفته می‌شود غیبت تمام اعمالت را از بین برد.
حجت الاسلام هاشمی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید حسین هاشمی نژاد استاد حوزه و دانشگاه امشب در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی قزوین با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) پیرامون گناه بزرگ غیبت گفت: حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند در آخرالزمان هنگامی که اخیار و برگزیدگان امت من کنار یکدیگر می‌نشینند نُقل مجلس آنها غیبت برادران دینی است.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش شیخ انصاری در خصوص گناه بزرگ غیبت افزود: غیبت به ادله عقلی شیعه حرام است یعنی قرآن عقل اجماع سنت که از ادله عقلی هستند همگی بر حرام بودن غیبت صراحت دارند.

حجت الاسلام هاشمی نژاد در ادامه با اشاره به آیه قرآن پیرامون بدگمانی نسبت به افراد اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به مومنان می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ » ای اهل ایمان از بسیاری از گمان‌ها اجتناب کنید چون برخی از گمان‌های شما گناه است انسان حق ندارد به مردم گمان بد ببرد وظیفه ما این است که اگر چیزی از کسی دیدیم حمل بر صحت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آیه قرآن در خصوص غیبت کردن افزود: قرآن کریم می‌فرماید «وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ» برخی از شما غیبت برخی دیگر را نکند آیا یکی از شما دوست دارد گوشت مرده برادر مومن خود را بخورد علت اینکه قرآن این تشبیه را به کار می‌برد به این دلیل است که غیبت شونده حضور ندارد تا از خود دفاع کند.

این استاد حوزوی در ادامه ریشه بسیاری از گناهان را بدگمانی به یکدیگر دانست و ابراز کرد: در روایتی آمده است که مردی خدمت امام موسی کاظم(ع) آمد و عرض کرد یا رسول الله عده‌ای نسبت به فرد مومن مطالب ناخوشایندی را می‌گویند وظیفه من چیست آن حضرت فرمودند برادر مومن خود را تصدیق و حرف‌های دیگران را تکذیب کن چشم و گوش خود را نسبت به برادر مومن خود تکذیب کن.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) پیرامون غیبت تاکید کرد: امام حسین(ع) از کنار شخصی عبور می‌کردند مشاهده کردند که او مشغول غیبت است فرمودند ای شخص خودت را از غیبت نگه‌دار چرا که غیبت خوراک سگ‌های اهل جهنم است‌.

حجت الاسلام هاشمی نژاد در ادامه با اشاره به علت شدید بودن حرمت غیبت از زنا در روایات  تصریح کرد: چون فردی که زنا می‌کند ممکن است توبه و استغفار کند که در این صورت مورد بخشش خداوند متعال قرار می‌گیرد اما کسی که غیبت می‌کند خداوند او را نمی‌آمرزد تا اینکه صاحب غیبت او را حلال کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه انسان در دنیا با غیبت کردن دچار خسران ابدی خواهد شد تصریح کرد: انسان در روز قیامت هنگامی که نامه عمل خود رامشاهده می‌کند هیچ عمل خوب و نیکویی در آن نمی‌‌بیند آن گاه سوال می‌کند پس آن همه اعمال خوب من چه شد گفته می‌شود غیبت تمام اعمالت را از بین برد.

وی در پایان گفت: خداوند متعال در روز قیامت برای همه ما حجت اقامه می‌کند از این رو راه تمام عذرها و بهانه‌ها بر روی انسان بسته می‌شود به همین جهت انسان باید در این دنیا همواره مراقب اعمال باشد چرا که بدن‌های ما تاب و توان آتش برزخ و قیامت را ندارد./۸۷۳پ/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات