۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۳۴۰۲۲
معاون سازمان فرهنگی شهرداري تهران:

تدبير مدبرانه امام حسن سبب پايداري ولايت شد

معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران با اشاره به اهميت مهندسي تشكيلاتي امام حسن مجتبي(ع) گفت: اگر تدبير و نقش مدبرانه امام حسن(ع) نبود، سلسله امامت منقطع شده بود.
حجت الاسلام حسن ناصري پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام حسن ناصري پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران، شامگاه گذشته در مراسم عزاداري شهادت امام حسن(ع) زينبيه پاكدشت با بيان اينكه روايت 7 صفر مبني بر شهادت امام حسن مجتبي(ع) نسبت به 28 صفر معتبرتر است، گفت: دليل اينكه تاكنون سالروز شهادت آن امام 28 صفر برگزار مي شد اين بوده كه از ابتداي دوره حكومت ناصرالدين شاه چون او در هفتم صفر به دنيا آمده بود و مي خواست اين روز را روز شادي كند، روز شهادت امام حسن(ع) را به 28 صفر تغيير داده بود كه آرام آرام اين مهم در حال تصحيح است.

وي درباره نقش بسيار مهم و عجيب امام حسن(ع) در تاريخ ابراز كرد: در طول تاريخ كه متواتر تحريف مي شود، دورنماي خوبي راجع به آن امام ارائه نشده است.

خطيب زينبيه شهرستان پاكدشت با اشاره به ويژگي هاي معاويه ادامه داد: در آن دوره بسيار سنگين كه بني اميه اعتقادي به معناي اسلام نداشت، معاويه اسلام را دستاويز روشهاي خود مي كرد، خلفي بود كه ديدگاه سلفش را پياده مي كرد، در مسير ابوسفيان حركت مي كرد و حرف او را مي زد اما با يك تغيير!

هدف معاويه اتمام جايگاه امامت بود

وي اضافه كرد: هسته و درون معاويه همان ديدگاه خاندانش بود اما اين تغيير را در روش داشت كه رويه و آستر كار را اسلام قرار داده بود.

مشاور سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران يادآور شد: تمام تلاش آنها از زمان رحلت پيامبر(ص) آغاز شد و با انحراف مي‌خواستند اسلام را به راهي ديگر ببرند.

وي خاطر نشان كرد: معاويه در سه گام كسي كه مورد قبول پيامبر بود و كساني را كه با او نزديكتر بودند را به عنوان خليفه گمارد، آنگاه بعد از شهادت حضرت علي(ع) اين ‌جريان كه بيش از 40 سال افكار عمومي مسلمانان را هدايت مي كرد، ‌منتظر بود تا به گونه اي ‌جريان امامت را به طور كامل از بين ببرد.

پيروي از ولايت، اطاعت محض خدا است

اين مقام مسؤول با اشاره به اهميت مهندسي تشكيلاتي امام حسن مجتبي(ع) تأكيد كرد: در اين زمان امام حسن(ع) به سمت كوفه مي رود و خود را به عنوان امام جامعه معرفي مي‌كند كه‌ اگر تدبير و نقش امام حسن(ع) نبود سلسله امامت منقطع شده بود.

وي با بيان ارسال نامه هاي امام حسن(ع) به معاويه تصريح كرد: امام به معاويه متذكر شد كه اگر خلاف كني با تو خواهم جنگيد.

حجت الاسلام ناصري پور افزود:معاويه كه مي خواست تا امام حسن(ع) نباشد، در برابر سپاه هجده هزار نفري امام كه فرماندهي بخشي از آن بر عهده عبيدالله بن عباس عموي پيامبر(ص) بود، ‌بيكار ننشست و در اين هنگام با تبليغ، تهديد و رشوه از تعداد سپاهيان امام كم مي كرد، سپاهياني كه سجاده را از زير پاي امام حسن(ع) كشيدند.

وي با اشاره به سخن امام در پاسخ به يكي از زنان اصحابش، گفت: اگر امام به اندازه انگشتان دستش سرباز راستين در سپاه داشت، به جنگ بر مي‌خاست.

كارشناس ديني با ابراز اينكه در صلح نامه امام حسن(ع) برتري امام محسوس است، ادامه داد: با كم شدن تعداد سربازان امام، اما باز معاويه از جنگ واهمه داشت ولو اينكه امام تنها باشد چون مي دانست كه اين جنگ منجر به تثبيت امامت امام حسن(ع) مي شد از اين رو به صلح پناه آورد.

وي با تبيين اهداف معاويه، حذف جايگاه معنوي جبهه ولايت را هدف اصلي او مطرح كرد و متذكر شد: هدف معاويه كسب خلافت نبود، بلكه او مي خواست جايگاه اعتقادي امامت را در ذهن مسلمانان از بين ببرد، او آينده را مي ديد و مي خواست اين قضيه با كمترين هزينه انجام شود.

اين مسؤول فرهنگي با اشاره به سياست معاويه گفت: سياست معاويه نشان مي دهند او بي عقل نيست، او مي داند كه كجاي اين عالم نقطه ثقل و وحدت است، او مي خواست با صلح امام حسن(ع) از امامت به نفع خودش و با اقرار امام حسن(ع) كناره‌گيري كند تا اين كناره گيري منجر به حذف جريان امامت شود و بتواند عنوان خلافت را قانوناً جاي امامت بنشاند.

حفظ آبروي مؤمن مكتب امام حسن است

وي با اشاره به روايتي از امام مجتبي(ع) اظهار كرد: آنچه باعث خيانت به ولايت مي شود، به انحراف كشاندن اصل دين است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران ادامه داد: خيانت را بايد در سه بعد ارتباط با خود، خدا و ديگران نظاره كرد، همچنان كه گناه هم ناظر بر اين ها است.

وي علت پيروي از ولايت را اطاعت از خدا دانست و اظهار داشت: اطاعت از ولي اطاعت از يك گروه خاصي نيست بلكه اينجا جريان اعتقادي، فكري و وحياني مطرح است.

كسي كه آبروي مؤمني را بريزد در مسير ولايت نيست

حجت الاسلام ناصري پور مكرم ترين انسان ذهن خود را امام حسن(ع) معرفي كرد و با بيان اينكه صبر بارزترين ويژگي بزرگ امام حسن(ع) بود، گفت: در مدينه بارها چشم در چشم امام به ايشان توهين و فحاشي مي كردند، اما امام با سعه صدر، دل بزرگ و متواضعانه با آنها برخورد مي كرد.

رییس انجمن مطالعات خانواده در ايران يكي از مشكلات جامعه امروز را عدم داشتن صبر عنوان كرد و افزود: مسير امام حسن مجتبي(ع) بسيار روشن است، رفتار ما هم بايد طبق معيارهاي آنها باشد، بايد بتوانيم همديگر را تحمل كنيم، ما بايد در مسير آنها گام برداريم.

وي در پايان حفظ آبروي مؤمن را مكتب امام مجتبي(ع) خواند و خاطر نشان كرد: حسن بن علي(ع) براي حفظ آبروي مؤمن اعتكاف خانه خدا را رها كرد، امروز اگر حتي به حق حرفي بزنيم كه باعث آبروريزي از مؤمني شود نمي توانيم بگوييم كه پيرو اهل بيت هستيم./804/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات