۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۵۳۶۱۵۶
نمایشگاه مطبوعات؛

دهقانی فیروز آبادی: ایران هیچ اقدام آمریکا را بدون پاسخ نخواهد گذاشت

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره بدعهدی آمریکا در برجام، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور برای تمام حرکات و بدعهدی های آمریکا سناریو دارد و این اقدامات را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
 مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در چهارمین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمال دهقانی فیروزآبادی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه خبرگزاری رسا، با بیان اینکه بدعهدی آمریکا در برجام قابل پیش بینی بود، گفت: از ابتدای مذاکرات، تیم مذاکره کننده ایران با این اصل که آمریکا بدعهدی و فریبکاری می کند، پیش رفت.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید توجه داشت که مذاکرات در برجام، چندجانبه بوده است؛ برجام تحت قطعنامه 2231 تبدیل به قطعنامه ای لازم الاجراء برای همه کشورهای مذاکره کننده شده است.

وی ادامه داد: چون ما احتمال بدقولی و بدعهدی می دادیم، رهبر معظم انقلاب بعد از قانون مجلس در 21 مهر 1394، یک شرایط 9 ماده ای را مرقوم فرمودند و برجام را قراردادی فنی که مسائل و ابهامات زیادی دارد دانستند که لازم است هیأت نظارتی بر اجرای آن کنترل داشته باشد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این هیأت از وزیر امور خارجه، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور، وزیر دفاع و چند صاحب نظر دیگر تشکیل می شود و در مقابل بدعهدی های آمریکا در برجام نظارت می کنند.

وی افزود: هیأت نظارت بر برجام به عنوان دیده بان بر این قرارداد نظارت دارد و روند کار را به اطلاع ما می رسانند؛ حالا سؤال این است که آیا جمهوری اسلامی هم از برجام منتفع می شود یا فقط طرف غربی به منافع خود دست پیدا کرده است؟

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: اگر قرار بر این باشد که غرب به شکل یک طرفه نقض عهد کند، بدون شک جمهوری اسلامی ایران متضرر می شود؛ در چنین وضعیتی ایران حتما باید اقدام متناسب و متقابلی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران براساس بی اعتمادی به آمریکا برنامه ریزی کرده است و الان هم که آمریکا در حال نقض عهد تعهدات خود در برجام است، به جهانیان ثابت می کند که بی اعتمادی ایران به آمریکا غیر واقعی نبوده و موضوعیت داشته است.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا بر خلاف مواد 26، 28 و 29 برجام که تصریح می کند، کشورهای مذاکره کننده در برجام باید حسن نیت خود را در اجرای این توافق نشان دهند، ما نه تنها هیچ حسن نیتی از آمریکا ندیده ایم، بلکه هرچه دیده ایم سوء ظن بوده است.

وی با بیان اینکه برجام عملا از سوی آمریکا نقض شده، تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور برای تمام حرکات و بدعهدی های آمریکا سناریو دارد و این اقدامات را بدون پاسخ نخواهد گذاشت؛ ما منتظر تصمیم کنگره و سنای آمریکا هستیم تا متناسب با آن، اقدام متقابل را انجام دهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در پایان سخنان خود گفت: اصل وفای به عهد یک اصل مورد تأکید در تمامی جوامع بشری است و کشوری که وفای به عهد نکند، از تمدن بشری خارج است؛ کشوری که در حال حاضر برخلاف عرف بین الملل عمل می کند، آمریکا است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمام حرکات و اقدامات خود را متناسب با عرف بین الملل انجام داده است./840/۲۰۱/ح

ارسال نظرات