۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۵۳۸۱۶۴

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان با حضور شخصیت های قرآنی و حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان با حضور شخصیت های قرآنی و حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این برنامه حجت الاسلام نقیب معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: تأکید بر اجتماع در آموزه های اسلامی نشان می دهد که اسلام به دنبال ایجاد فضای جمعی است که اگر پدید آید تأثیرگذاری ایجاد می شود، اگر قرار است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود با فرد به تنهایی اتفاق نمی افتد بلکه باید جمعی باشد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم فضای کشور فضایی قرآنی باشد باید جمعی قرآنی ایجاد شود تا تأثیرگذار باشد، اگر اجتماع قرآنی ایجاد شد همگرایی و هم افزایی به وجود می آید و می توان بر جامعه تأثیرگذاشت و آن را قرآنی کرد، امروز مراکز متعدد و مختلف قرآنی وجود دارد اما پراکنده هستند یعنی افراد و مراکز مختلف کار می کنند اما هم افزایی وجود ندارد.

حجت الاسلام نقیب گفت: برخی شبهات وجود دارد که مراکز گوناگون برای پاسخ دادن به آن فعال هستند، اما چون همگرایی نیست تنها پاسخ آن در کتاب و مقاله داده می شود و در کتابخانه قرار می گیرد،  مراکز قرآنی در کنار هم باشند و همگرایی داشته باشند تا جامعه را قرآنی کنند.

در ادامه حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان این که از مکتب مرحوم علامه بلاغی دو جریان علمی ایجاد شد، اظهار داشت: یک جریان در نجف و جریانی دیگر در قم شکل گرفت، ایشان دو شاگرد برجسته علمی پیدا کرد که یکی مرحوم آیت الله خویی در نجف و دیگر علامه طباطبایی در نجف و قم بود.

وی ادامه داد: حاصل شاخه مرحوم آیت الله خویی البیان فی تفسیر القرآن شد، این کتاب بیشتر رویکرد علوم قرآن دارد و خیلی به تفسیر وارد نشده است، این کتاب هنوز کتاب روز بوده و مورد استفاده است، در مکتب آیت الله خویی مرحوم آیت الله معرفت پرورش پیدا کرد، جلوه علوم قرآنی مرحوم بلاغی در آیت الله خویی منعکس شد و از ایشان به آیت الله معرفت رسید.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی ابراز داشت: جریان دوم که تحت تأثیر علمی علامه بلاغی قرار گرفت علامه طباطبایی بود، علامه جلوه تفسیری مرحوم بلاغی بود، علامه طباطبایی جریان تفسیری مرحوم بلاغی را وارد ایران و قم کردند.

وی عنوان کرد: بسیاری از فرمایشات آیت الله خویی در البیان به ویژه در سخنان نو از فرمایشات علامه بلاغی است، بسیاری از حرف های تازه علامه طباطبایی نیز ریشه در فرمایشات مرحوم بلاغی دارد، علامه بلاغی نقطه عطفی بود که جلوه قرآنی و تفسیری ایشان توسط شخصیت ها وارد حوزه علمیه قم شد.

رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: برخی تصور می کنند که علامه طباطبایی در تفسیر به روایات توجه نداشته در حالی که ایشان به روایات تفسیری توجه و احاطه داشت از این رو بسیاری از موارد و نکته ها را با توجه به روایات از قرآن استخراج کرد.

سپس مرتضی نجفی قدسی به ایراد سخن پرداخت و  با بیان این که دوره تفسیر المیزان توسط آیت الله استادی برگزار شده است، اظهار داشت: دارالقرآن کلاس هایی را در دوره های یک ساله برگزار می کند که مهارت های بیان تفسیر قرآن است و طلاب و فضلا در آن شرکت دارند.

وی ادامه داد: از بین 800 نفر از طلابی که پایه 10 حوزه را گذرانده اند حدود 200 نفر پذیرش شدند تا دوره های تکمیلی را در مباحث تفسیری قرآن طی کنند، همچنین برگزاری همایش هایی ویژه اساتید تفسیر قم از دیگر فعالیت ها به شمار می رود.

نجفی قدسی با بیان این که دارالقرآن از درس ها و جلسات تفسیر قرآن حمایت می کند، ابراز داشت: خوشبختانه این روند منجر به گسترش دروس تفسیر در حوزه علمیه قم شده است، در آذر ماه نیز پانزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن با حضور آیت الله جوادی آملی و چهارمین نشست انجمین تبلیغ و ارتباطات حوزه با حضور آیت الله مکارم شیرازی را خواهیم داشت.

در پایان نیز سخنران ویژه مراسم آیت الله گرامی با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم علامه گفت: این شخصیت بزرگ دارای لطافت روح، ادب و تواضع ویژه ای بودند و حتی نسبت به امور جزئی توجه داشتند.

وی افزود: اخلاق و تدین در وجود ایشان موج می زد و نسبت به همه اطرافیان خود توجهات لازم را داشت، علامه طباطبایی روحیه شوخ طبعی نیز داشتند و به اطرافیان خود روحیه می دادند، تواضع ایشان به اندازه ای بود که وقتی جمعی بودند به عنوان امام جماعت حضور پیدا نمی کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی در بعد علمی نیز جایگاه ویژه ای داشتند، اظهار داشت: ایشان همواره از پیشنهادات جدید در زمینه علمی استقبال می کردند و شاگردان نگران اظهار نظرات خود نبودند.

وی ادامه داد: آزادمنشی، تواضع علمی و اخلاقی و آزاد بودن ابراز تفکر شاگردان از ویژگی های علامه طباطبایی بود، علامه در ابتدا که به قم مشرف شدند بر اساس روال متعارف فقه و اصول را آغاز کردند اما بعد از مدتی فرمودند فقه و اصول را دیگران می گویند اما جای بحث های تفسیری و عقلی در حوزه خالی است.

وی اضافه کرد: زیاد شنیده می شود که افرادی با فلسفه مخالفت می کنند و این مسأله در زمان علامه طباطبایی نیز وجود داشت تا حدی که ایشان درس اسفار را تعطیل کردند و به پیشنهاد برخی بزرگان شفا را تدریس داشتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حرکت استکمالی انسان ادامه دارد و بشر متوقف نمی شود، اظهار داشت: صرف این که فیلسوفی برخی مسائل را به گونه ای یگر معنا کرد دلیل نمی شود که با اصل فلسفه مخالفت شود.

آیت الله گرامی اظهار داشت: تفسیر مرحوم علامه را به صورت ویژه باید مدنظر قرار داد چرا که قبل از آن در شیعه تفسیری به متد عقلانی، تحقیقی و تحلیلی نداشتیم، در اهل تسنن کتاب فخر رازی وجود داشت اما در شیعه نبود که علامه بسیار زحمت کشیدند به شیعه آبرو دادند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: خوشبختانه مشکلات رفع شد و حوزه به آزاد منشی دست پیدا کرد و امیدواریم که همه از این آزاد منشی حراست کنند، حوزه علمیه باید قدردان چنین شخصیت هایی بوده و در نشر معارف الهی کوشا باشند، علامه طباطبایی در روش رئالیسم خدمت شایانی کردند و مجموعه مدونی که نسل نو بتواند درباه فلسفه بفهمد نداشتیم.

وی عنوان کرد: امروز هم نیازمند تحقیقات خوب فلسفی هستیم، گاهی مطالبی نوشته می شود اما جنبه خطابی دارد، باید بیش از این ها تحقیق شود، علامه طباطبایی در ابعاد بسیاری خدمات شایانی ارائه کردند که فلسفه و تفسیر برجسته است.

آیت الله گرامی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در بعد تفسیر به شیعه آبرو داد و سبب نشر معارف شیعی و اهل بیت(ع) شد، آزادمنشی در تمام زندگی و آثار ایشان موج می زد؛ بنابراین حوزه های علمیه باید مقام چنین شخصیت های بزرگی را پاس بدارند و فعالیت ها و تلاش های آنان در نشر معارف الهی عبرت بگیرند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات