۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۳۸۸۰۷

آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام رضا برگزار شد

آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر ایشان با حضور تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در خرسان رضوی برگزار شد.
آئین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه مشهد مقدس، جمعی از مسؤولان استانی و کشوری در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد.

طی این مراسم که با قرائت قرآن از سوی جواد پناهی آغاز شد، خدام بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در حالی که لاله هایی از شمع های فروزان در دست داشتند گرداگرد صحن حلقه زده و به عزاداری پرداختند.

پس از ایراد سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام سپهر به قرائت خطبه ویژه این شب پرداخت که شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و هم‌چنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری است.

شایان ذکر است، خطبه‌خوانی آیینی سنتی است که بر اساس وقف نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در 1160 هجری قمری، همه‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

حرم رضوی غرق اندوه و ماتم

براساس این گزارش مراسم عزاداری و سوگواری شب شهادت امام رضا(ع) پس از اقامه نماز مغرب و عشا به امامت آيت الله هاشمی شاهرودی با تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی بجستانی در این مراسم به سخنرانی پرداخته و مداحان و ذاکران اهل بیت؛ میثم مطیعی، اهری، حاج احمد واعظی، کلامی و زنجانی به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند.

بر اساس این گزارش در مراسم سوگواری شب شهادت امام رضا(ع) که با محوریت رواق امام خمینی(ره) همراه با پخش صوت سراسری در اماکن متبرکه رضوی برگزار شد، زائران و مجاوران به عزاداری و سینه زنی پرداختند و در رثای شهات مظلومانه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

محفل انس با قرآن از دیگر برنامه های ویژه دهه آخر ماه صفر است که در دو نوبت پس از اقامه نماز عشا در دارالقرآن الکریم و پس از اقامه عزا در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد./934/پ۲۰۳/ب۲

 

 

 

ارسال نظرات