۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۴۱۶۳۳
در گفت‌وگو با محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت عنوان شد؛

مهدویت را به‌عنوان مؤلفه جهانی وحدت مطرح کنیم

اگر مسؤولین فرهنگی کشور بر روی موضوع انتظار امام زمان(عج) و مهدویت به‌عنوان گفتمان بین مسلمان‌ها کار کنند می‌توانیم مهدویت را به‌عنوان مؤلفه وحدت جهانی مطرح کنیم.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا، در ایام پر خیروبرکت سالروز ولادت حضرت ختمی‌مرتبت، پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) و امام صادق(علیه‌السلام) به سراغ حجت‌الاسلام‌ محمدرضا زنگنه، مدیر موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(علیه‌السلام) و از محققان و پژوهشگران حوزه مهدویت رفتیم و با وی گفت‌وگویی در موضوع شباهت‌ها و تفاوت‌های دوران رسالت پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) و دوران ظهور و همچنین راهکارهای رسیدن مسلمانان به وحدت در سایه محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مهدویت انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

بفرمایید چه شباهت‌هایی بین زمان متولد شدن پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) و مبعوث شدنشان و زمان ظهور امام زمان(علیه‌السلام) ازنظر راه و رسم زندگی و انحراف بشر از مسیر الهی وجود دارد؟

بحث تطبیقی دوره ولادت و بعثت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) و دوره ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) از دو نگاه مثبت و منفی قابل‌تأمل است. قسمت منفی وجود جاهلیت در دنیا در هر دو عصر است، در دوره پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) مردمی بودند که غرق در جاهلیت بودند، حتی پیروان ادیان دیگر هم به‌واسطه تحریف‌هایی که بزرگانشان در دین ایجاد کرده بودند عملاً یک‌راه انحرافی را در پیش‌گرفته بودند، درواقع این‌ها با آن وضعیت همان قشر خوب جامعه بودند، چراکه جاهلیت در مکه اثری از انسانیت و کمالات نداشتند.

متأسفانه زندگی امروز بشر هم خیلی وضعیت خوبی نسبت به آن دوران ندارد. یعنی مانند همان دوران شاهد قتل‌ها، غارت‌ها، ظلم‌ها و استکبارهایی در دوران امروز هستیم. این‌ها شرایطی است که انسان را به سمت ناامیدی برده و احساس می‌کند در دنیای امروز هیچ جایی برای نجات وی وجود ندارد. پس جاهلیت مدرن و جاهلیت ابتدایی قدیم نکته منفی مشترک بین این دو دوره است.

اما نکته مثبت این است که وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) یک ظهوری را از معنویت و کمالات الهی و پاسخگویی تمام شبهات علمی و عملی را با تولد و بعثت خود برای بشریت آوردند خصوصاً با نزول قرآن و سیره خود. همین نکته در دوره تولد، امامت و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است که شاید به یک معنا اهمیت بیشتر نیز داشته باشد. بدین معنا که ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) درواقع دوره تحقق تمام اهداف پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) و به تعبیر بهتر تحقق اهداف تمام انبیاء الهی است.

امام خمینی (ره) فرمودند: دوره ظهور امام زمان(علیه‌السلام) حتی از دوره بعثت هم مهم‌تر است، ازاین‌جهت که وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بااین‌همه زحماتی که کشیدند اما آن چیزی که باید برای بشریت محقق شود، محقق نشده است، اما دوره ظهور دوره‌ای است که تمام اهداف ایشان را حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه) محقق می‌کنند و لذا این گویای بشارت تحقق اهداف انبیاء الهی برای مردم است.

مسلمانان چگونه می‌توانند حول محور اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مهدویت به وحدت برسند؟

ما منکر بحث‌های اختلافی شیعه و سنی ازنظر مبنایی و اعتقادی نیستیم اما بحث محبت عامه و سنی‌ها به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) یک امتیاز است. شاید اختلاف‌افکنی دشمنان و یا حتی افراطی‌گرایی‌های برخی از گروه‌های شیعی نشان‌دهنده این باشد که اهل سنت و عامه هیچ محبتی به ائمه(علیهم‌السلام) ندارند، اما این فرضیه کاملاً غلط است.

درواقع یکی از مؤلفه‌های مشترک بین شیعه و سنی همین محبت به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است و همین ارادت و محبت به‌عنوان یک نعمت بزرگ در زندگی امروز کاملاً مشهود است. به‌عنوان‌مثال ما نمی‌توانیم بگوییم سنی‌های سوریه یا فلسطین دشمن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هستند چراکه بارها و بارها حتی از بزرگان اهل سنت نیز اظهار ارادت به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را دیده‌ایم.

عبدالفتاح عبدالمقصود یک کتابی را چاپ کرده بودند به‌عنوان خواستگاه امامت و ولایت. ایشان در آنجا مطرح کرد که من نمی‌دانم چرا و چگونه محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در جان و وجود ما ریشه کرده است. و لذا این بحث کمی نیست و اخیراً هم مقام معظم رهبری اشاره کردند که خود محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به معنای وحدت است.

بحث اعتقاد به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اعتقادی است که در اسلام نهادینه‌شده است. بنده در تحقیقات خود متوجه شدم که کتب و آثاری که با موضوع مهدویت در عامه است اگر بیشتر از شیعه نباشد کمتر هم نیست.

اعتقاد به وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اعتقاد به اسلام کامل است و باید این انتظار به‌عنوان یک فرهنگ در کشورهای اسلامی مطرح شود و اگر مسئولین فرهنگی روی همین موضوع به‌عنوان گفتمان بین مسلمان‌ها کار کنند ما می‌توانیم مهدویت را به‌عنوان مؤلفه وحدت جهانی مطرح کنیم. به‌عنوان‌مثال دست‌به‌دست هم دادن جوانان شیعه وسنی برای شکست داعش یک مؤلفه بسیار خوب برای نشان دادن وحدت است.

آیا به وجود آمدن وحدت میان مسلمانان می‌تواند ما را به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) نزدیک کند؟

با توجه به روایات، حضرت زمانی ظهور می‌کنند که بشر دچار یاس و ناامیدی از مدیریت موجود شود. خود همین ارتباط و همبستگی که امروز در محور مقاومت و در دیگر جنبش‌های مردمی در کشورهای آمریکایی و غربی ایجادشده به دلیل یاس و ناامیدی از مدیریت جهانی است. ازنظر بزرگان ما همین تحولات اقتصادی و اعتراضاتی که در غرب ایجاد می‌شود نشان‌دهنده یک حرکت دینی است. حرکت بدین معنا که آن‌ها مأیوس شده‌اند از مدیریت جهانی که این خود می‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد.

مراکز مهدوی ازجمله مسجد مقدس جمکران چه رسالتی در ایجاد وحدت بین مسلمانان حول محور مهدویت دارند؟

اعتقاد به مهدویت آخرین باور ماست و به همین دلیل تمام ظرفیت‌های خود را روی این موضوع گذاشتیم. برای فعالیت‌های حوزه مهدویت باید یک استراتژی تعریف شود، از تعریف فرهنگ مهدویت تا مهدویت در طرح‌های راهبردی در حوزه فرد، خانواده، جامعه و بین‌الملل. در طرح‌های کاربردی هم به همین نحو. آسیب‌شناسی یک حرکتی است که باید در حوزه مهدویت بسیار جدی کار شود که متأسفانه هنوز بحث ضرورت پرداختن به مهدویت نهادینه نشده است و مسئولین فرهنگی کشور با بحث مهدویت به‌عنوان یک بحث مبارک و دینی و درنهایت علمی برخورد می‌کنند.

اما درواقع باید این را باور کنیم که چاره‌ای نداریم الا اینکه یک ارتباط صحیح بین انسان و ولی الهی ایجاد کنیم و لذا این مهم را باید تشکل‌های مهدوی به‌صورت جدی کار کنند تا این فرهنگ کاربردی شده و ضرورت این معنا تبیین شود.

خود ما در مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(علیه‌السلام) سه موضوع را در حوزه مهدویت به‌عنوان مؤلفه‌های فعالیت‌هایمان مطرح کردیم، ابتدا بحث شناخت و معرفت امام است که این هم روش‌ها و کاربردهای مختلف دارد. معرفت امام، معرفتی است که ما را مجاب می‌کند تا به امام اعتماد کنیم که این‌یک معرفت واقعی است نه‌فقط یک معرفت شناسنامه‌ای. یعنی باور صفاتی که امام دارد و دیگران ندارند.

بحث دوم ما دوست داشتن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است که شاید این کار خیلی آسان‌تر و مؤثرتر باشد. ما سعی کردیم طرح و برنامه‌هایمان به‌گونه‌ای باشد که یک انس و علاقه‌ای را نسبت به حضرت ایجاد کند.

ما معتقدیم کار فرهنگی، آن کاری است که مخاطب ما را از همان لحظه خروج از جلسه وادار به توجه جدی به ساحت مقدس حضرت کند. البته وظایف ما طبقه بندی شده است.
واقع مطلب این است که به برکت انقلاب اسلامی ضروری‌ترین بحث تکلیف مهدویت این است که ما باور کنیم فقیه جامع الشرایط باب ارتباط با امام زمان(علیه‌السلام) است که متأسفانه خیلی‌ها از این موضوع غافل هستند./
۸۴۰۱۰۳/ج

ارسال نظرات