۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۴۱۹۸۲

گزارشی از اوضاع یمن و واکنش‌های بین‌المللی به کشته شدن علی‌عبدالله‌صالح

رژیم سعودی که چند سال بی وقفه مردم بی گناه یمن را بمباران می کند، این بار به بهانه کشته شدن علی عبدالله صالح حملات خود را تشدید کرده است.
یمن عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر یوسف الحاضری عضو کمیته ملی مستندسازی جنایت‌های اشغالگران در گفت‌وگویی شکست پروژه ایجاد جنگ داخلی در صنعا را آخرین گزینه دشمن دانست و توضیح داد: با کشته شدن علی عبدالله صالح وضعیت صنعا و مناطق دیگر آرام تر شده است، درگیری‌های پراکنده‌ای در برخی مناطق صنعا و خصوصا محل سکونت علی عبدالله صالح و برخی وابستگان او جریان دارد و در این درگیری‌ها چندین نفر کشته شدند. در بازدیدی که از بیمارستان‌ها داشتم تعداد زیادی از افرادی که در درگیری‌ها و به واسطه تک‌تیراندازان کشته شده بودند را مشاهده کردم؛ در میان آنها تعدادی از نیروهای امنیتی و افراد کمیته های مردمی نیز وجود داشتند.

وی ادامه داد: هم اکنون اوضاع آرام است و تحرکات چندانی دیده نمی شود، کنگره مردمی یمن به ریاست علی عبدالله صالح از جایگاه مردمی بسیار ممتازی برخوردار بود و خوشبختانه هواداران کنگره مردمی با شرایط پیش آمده مسؤولانه برخورد کردند و با درک شرایط کشور به دعوت های عبدالله صالح برای پیوستن به دشمن توجهی نکردند و به خوبی حق را از باطل تشخیص دادند.

او تاکید کرد: به دلیل اقدامات کمیته‌های مردمی و بصیرت بالای مردم وضعیت آرام و باثبات شده است؛ پیمان‌های سیاسی همچون گذشته پابرجا هستند و تنها خیانت‌کاران و افرادی که کشته شدند از آن حذف شده‌اند. خیانتکارانی که باقی مانده‌اند به طور قطع به دور از هرگونه انتقام گیری به طور عادلانه محاکمه خواهند شد.

دکتر یوسف الحاضری عضو کمیته ملی مستندسازی جنایت‌های اشغالگران

یوسف الحاضری توضیح داد که با کشته شدن علی عبدالله صالح جبهه داخلی منسجم‌تر و کارآمد‌تر خواهد شد و گفت: آرامش کنونی و حوادث پیش آمده تاثیر بسیار مثبتی بر جبهه های نبرد خواهند داشت و پشتیبانی لجستیکی با شرایط بهتری ادامه خواهد یافت، دولت یکپارچه‌تر و با قدرت بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد و دیگر شاهد چند دستگی نخواهیم بود. برای بیش از یک هزار روز در حالی که مشکلات سیاسی داخلی و چنددستگی‌ها به ما فشار وارد می‌کردن موفق شدیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم و امروز که این مشکلات برطرف شده و وضعیت ما باثبات‌تر شده توان بیشتری برای پایداری و ادامه دفاع از کشور خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان بیان داشت: سیاست‌های دشمن همواره درحال تغییر است در ابتدا سعی می‌کرد با بمباران مناطق مسکونی مردم را به وحشت بیاندازد و شاهد چندین کشتار خونین در نقاط مختلف بودیم اما ملت یمن قد خم نکرد و استوار باقی ماند، پس از آن به استفاده از سلاح های نامتعارف و ممنوعه روی آورد اما در این مورد نیز موفق به درهم شکستن اراده مردم نشد؛ در ادامه از مزدوران داخلی در عدن و تعز استفاده کرد که این سیاست نیز نتیجه بخش نبود. در برهه زمانی دیگری شاهد بودیم که دشمن با انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن تلاش کرد فشارهای اقتصادی وارد شده به مردم را با هدف در هم شکست صبر و اراده‌شان شدت دهد اما در این مورد نیز موفق نبود، هم اکنون 15 ماه است که حقوق کارمندان دولت پرداخت نشده است اما با این وجود نیز مردم به مقاومت در برابر دشمن ادامه داده اند.

الحاضری در همین خصوص ادامه داد: همچنین شاهد بودیم که اشغالگران تلاش کردند ارگان‌های دولتی همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت را به تعطیلی بکشانند، مقاومت مردم یمن علی رغم به کار بستن شگرد های مختلف درهم نشکست و دشمن هربار شکست خورد و تنها راه باقی مانده برای سعودی‌ها ایجاد فتنه در داخل صنعا بود. آنان ایجاد فتنه در داخل صنعا را آخرین و قدرتمندترین گزینه خود می‌دانستند اما به لطف خدا، ملت یمن مجددا از خود پایداری نشان داده و این گزینه دشمن را به سادگی و در کمترین زمان ممکن درهم شکست. گزینه بسیار خطرناک و بزرگی همچون یک جنگ داخلی و ایجاد فتنه در صنعا و تفرقه میان هم پیمانان بسیار ساده‌تر از انتظار همگان در هم شکسته شد.

این کارشناس یمنی تاکید کرد: هم‌اکنون دشمنان دیگر هیچ طرح یا گزینه‌ای ندارند و احتمالا به بمباران بدون هدف، تخریب زیرساخت‌های کشور، کشتار کودکان و زنان و تخریب منازل مسکونی مردم روی بیاورند. آنان بخوبی می‌دانند که اگر با میلیون ها بمب نیز ما را بمباران کنند به پایداری و مقاومت خود ادامه خواهیم داد.

وی در پایان گفت: برد موشک‌های ما امروز به ریاض و ابوظبی و دبی می‌رسند و همانطور که می‌دانیم امارات بر اساس اقتصاد و تبادلات تجاری بنا شده است و در صورتی که مورد تهدید قرار بگیرد دچار فروپاشی می شود. آنان باید به خوبی به سخنان عبدالملک الحوثی گوش فرادهند زیرا اگر به سخنانش توجه نکنند دچار فروپاشی خواهند شد. دشمن باید از یمن دست برداشته و از آن خارج شود زیرا در غیر این صورت پاسخ دندان شکنی دریافت خواهد کرد.

عطوان: ائتلاف سعودی مسؤول مرگ عبدالله صالح است

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم گفت ائتلاف سعودی با تلاش برای ایجاد فتنه در صنعا مسؤول مرگ علی عبدالله صالح است و این ائتلاف با تشدید حملات هوایی خود به صنعا و دیگر نقاط یمن تلاش می کند بر ناکامی خود در حفظ جان صالح سرپوش بگذارد.

این تحلیلگر عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت این ائتلاف موجب کشته شدن صالح شد چرا که ائتلاف بود که اتحاد جنبش انصارالله با صالح را برهم زد. اما تردیدی وجود ندارد که انصارالله به خوبی درک کرد توطئه ای در کار است و هدف از این توطئه تحقق آن چیزی است که در حدود سه سال بمباران مستمر صنعا نتوانستند به آن دست یابند. زمانی که نتوانستند از راه نظامی به هدف خود که پایتخت بود برسند به دنبال طرح Bرفتند و این طرحی بود که امارات عربی متحده از روز نخست بحران در پیش گرفت تا بین علی عبدالله صالح و همپیمان او عبدالملک بدرالدین اختلاف ایجاد کند اما عربستان سعودی هرگونه نزدیک شدن به علی عبدالله صالح را رد می کرد و او را خیانتکار می دانست که از پشت به آنها خنجر زده و علیه آنها کودتا کرده است و خودشان را کسانی می دانستند که جان او را نجات داده است و بنابراین معتقد بودند این شخص قابل اعتماد نیست.

وی افزود: اما در دوره اخیر پس از آنکه عربستان سعودی نتوانست با قدرت نظامی به پیروزی برسد و زمانی که فشارهای بین المللی علیه آن افزایش یافت چرا که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت هیچ سلاح و مهماتی برای عربستان سعودی ارسال نکند و سازمان ملل متحد از عربستان سعودی به شدت انتقاد و اعلام کرد بیش از بیست میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار دارند، وبا شیوع گسترده پیدا کرده است و محاصره باید لغو شود. در همین شرایط زمانی که عربستان سعودی دریافت که اوضاع علیه او پیش می رود و در آستانه شکست در این جنگ قرار دارد بدون اینکه بتواند خواسته های خود را دیکته کند طرح امارات و تلاش برای ایجاد اختلاف را پذیرفت و از طریق امارات این قرارداد منعقد شد و این قرارداد بود که موجب شد علی عبدالله صالح یکباره تصمیم بگیرد از ائتلاف خود با جنبش انصارالله صرف نظر کند به ویژه اینکه روابط بین دو طرف متشنج بود.

شکست فتنه در صنعا عربستان را به ناامیدی کشانده است

سیف الوشلی دبیر کل حزب دموکراتیک یمن در گفت‌وگویی تاکید کرد که جبهه داخلی یمن با کشته شدن علی عبدالله صالح مستحکم تر و منسجم تر خواهد شد و دراین باره گفت: بدون شک کشته شدن فردی که قصد داشت در لحظات پایانی به ملت خود خیانت کند جبهه داخلی یمن را منسجم تر خواهد کرد، او در دوران حکومت خود نیز خیانت های فراوانی به مردم کرد و این مسأله دور از ذهن نبود؛ وی در جنگ کنونی نیز تاثیرات منفی زیادی بر جبهه داخلی داشت و همواره شاهد سنگ اندازی های او در مسیر پیشبرد سیاست های کشور و عملیات نظامی و اداره امور کشور بودیم. با رفتن مردی که موانع زیادی در برابر پیشبرد امور کشور و مقاومت در برابر دشمن قرار می داد، وضعیت کشور بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از علی عبدالله صالح جبهه داخلی یمن متحد تر و منسجم تر و توانمند تر خواهد شد و در این شرایط اتخاذ تصمیمات سیاسی و نظامی بسیار ساده تر خواهد بود. چهره های شاخص باقی مانده از کنگره مردمی یمن نیز رهبر جدیدی برای خود انتخاب خواهند کرد و گمان می کنم که همچنان هم پیمان انصار الله باقی بمانند. هیچ اختلافی میان انصار الله و اعضای کنگره مردمی یمن وجود ندارد.

سیف الوشلی دبیر کل حزب دموکراتیک یمن

وی با تاکید بر شکست طرح ایجاد فتنه در جبهه داخلی یمن گفت: وضعیت کشور در زمینه اداره امور کشور، حکومت داری، سیاسی و نظامی بهتر خواهد شد، احتمالا تعدادی از هواداران علی عبدالله صالح تلاش خواهند کرد تا مشکلاتی را ایجاد کنند اما قدرت چندانی ندارند و نمی توانند روند امور را تغییر دهند. دسیسه بزرگی که علی عبدالله صالح با همراهی کشورهای متجاوز رهبری می کرد درهم شکسته شد.

سیف الوشلی با تاکید بر قدرتمند تر شد ملت یمن توضیح داد: از سوی دیگر کشورهای متجاوز و مزدوران وابسته به افرادی همچون منصور هادی به دنبال شدت بخشیدن به عملیات نظامی خود در یمن هستند و در این زمینه برنامه ریزی هایی انجام داده اند اما مسأله این است که اگر توانایی ایجاد تغییر در عرصه نبرد را داشتند از سه سال گذشته تا به امروز این کار را انجام داده بودند. از این پس دشمن با یک جبهه یکپارچه و قدرتمند تر از گذشته روبرو خواهد شد و به همین دلیل هر اقدام جدیدی از سوی سعودی ها محکوم به شکست است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سعودی ها شوکه شده و در ناامیدی به سر می برند، می توانم بگوییم که آنها دچار جنون شده اند و به همین دلیل طی روزهای آینده شاهد انتقام گیری آنها خواهیم بود. سعودی ها در روزهای آینده برای انتقام گرفتن از مردم یمن به بمباران تاسیسات زیربنایی، منازل مسکونی، مدارس و اهداف دیگر روی می آورند اما به خوبی می دانند که تحرکات زمینی بسیار سخت تر از گذشته خواهد بود. زیرا جبهه های ما در گذشته به دلیل وجود علی عبدالله صالح ضعیف تر از الان بودند و او نقش او در داخل کشور منفی بود.

ولد الشیخ: بحران یمن راه حل نظامی ندارد

اسماعیل ولد الشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از همه طرف‌های یمنی خواست که خویشتنداری خود را حفظ کرده و از انجام اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند.

ولد الشیخ بعد از ارائه گزارش خود در نشست شورای امنیت درباره اوضاع یمن، در بیانیه‌ای گفت: تنش‌ها در یمن طی روزهای گذشته به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است و همه طرف‌ها باید بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشر، به وظایف خود پایبند باشند.

نماینده سازمان ملل خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح رییس‌جمهور سابق و شماری از سران حزب کنگره ملی یمن از جمله عارف زوکا دبیرکل این حزب، یمن شاهد تحولات خطرناک جدیدی است و این حوادث تغییراتی گسترده در ائتلاف‌های سیاسی در یمن ایجاد می‌کند.

ولد الشیخ همچنین گفت که از درخواست هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل به‌منظور آتش‌بس با هدف ارسال کمک‌های غذایی و دارویی برای نیازمندان یمنی، حمایت می‌کند.

وی افزود: حوادث اخیر تاثیری منفی بر تامین نیازهای شهروندان یمنی‌ می‌گذارد و نگرانی‌هایی جدی درباره شهروندانی که به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند، ایجاد می‌کند.

ولدالشیخ با بیان اینکه امروز بیش از هر زمانی نیاز به روند گفت‌وگو در یمن است، تاکید کرد که بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

نماینده سازمان ملل گفت: مسائل اساسی بحران یمن همچنان بدون راه حل باقی مانده است و این امر به منافع یمن یا منطقه خدمت نمی‌کند.

وی افزود: راه حل فراگیری که همه طرف‌های یمنی در آن مشارکت داشته باشند، می‌تواند منجر به حل صلح‌آمیز و پایدار بحران این کشور شود.

یمن از روز جمعه گذشته شاهد درگیری بین نیروهای انصارالله و هواداران علی عبدالله صالح بود که در نهایت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امنیت مناطق مختلف این کشور که فتنه آن را هدف قرار داده بود، برقرار کردند.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند عبدربه منصور هادی رییس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند که این حملات به‌جز ویرانی یمن و کشتار هزاران انسان بی‌گناه نتیجه‌ای برای رژیم سعودی نداشته است.

درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس انسانی در یمن

سازمان ملل متحد روز گذشته خواستار آتش‌بس انسانی در یمن با هدف ارسال کمک‌ها برای غیرنظامیان در صنعا شد.

جیمی مک گولدریک هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل گفت: در پی حملات هوایی و نبردها در یمن، فعالیت‌های امدادرسانی در این کشور متوقف شده است.

الحوثی: سند دخالت عربستان و امارات در توطئه صنعا موجود است

محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلابی یمن امروز طی سخنانی در جمع تظاهرات‎کنندگان یمنی در صنعاء اعلام کرد که ملت یمن و نه حزب و مذهب، در تحقق امنیت در کشورشان پیروز شدند.

 رییس کمیته عالی انقلابی یمن تاکید کرد که انصارالله تلاش کرده است درگیری که شبه نظامیان خیانت ایجاد کردند تا امنیت صنعاء را به مخاطره بیاندازند، متوقف کند و لذا به شیوخ قبایل گفته بود که این درگیری را متوقف کنند و در این خصوص ما هم با آنها همکاری می‎کنیم.

محمد علی الحوثی با بیان اینکه ما انتقام‎جو نیستیم گفت: برخی فرزندان علی عبدالله صالح در بیمارستان موجود هستند و برای درمان آنها اقدام کردیم، در حالی که می توانستیم آنها را بازداشت کنیم.

وی تصریح کرد: مدارکی در اختیار داریم که نشان می دهد، خیانت صنعا با هماهنگی عربستان و امارات بود و اسنادش نیز موجود است.

رییس کمیته عالی انقلابی یمن درباره موشکی که با آن ابوظبی هدف قرار گرفته است، افزود: از یگان موشکی یمن می‌خواهیم که به پیشرفت این دستاورد ادامه دهد تا حملات تجاوزکارانه علیه یمن متوقف شود.

محمد علی الحوثی همچنین درباره تصمیم دونالد ترامپ برای اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: هرگونه حماقتی را که ترامپ احمق در این خصوص مرتکب شود، محکوم می‌کنیم.

رییس کمیته عالی انقلابی یمن خطاب به ملت فلسطین گفت: ملت ما در کنار شما قرار دارند و در مقابله با رژیم اشغالگر در کنار شما هستیم.

وی افزود: در نشست های انصارالله و کنگره حزب الموتمر مشخص شد که امور نظامی در یمن به گونه‌ای پیش می رود که به ضرر ماست.

الحوثی تصریح کرد: رییس ستاد ارتش کل یمن هم طی این نشست‌ها اعلام کرده بود که 500 نفر را به جبهه نبرد اعزام می‌کنیم، اما فقط 13 از آنها وارد میدان می‌شوند. این سوال مطرح می شود که بقیه نظامیان کجا می روند که متوجه شدیم آنها فریب طرف خارج از یمن را می‌خورند.

هاآرتص گزارش داد: ۴ شرط علی عبدالله صالح برای اتحاد با عربستان و امارات/ شکست ریاض و ابوظبی برای تغییر رژیم در یمن

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به بررسی سیاستها و رویکرد آل سعود در عرصه منطقه‌ای پرداخته و نوشته؛ به محمد بن سلمان که قرار است به زودی پادشاه عربستان شود غبطه نخورید. این هفته سیاست خارجی این آقا 2 ضربه دردناک متحمل شد. 2 روز پیش علی عبدالله صالح رییس جمهور پیشین این کشور، 2 روز بعد از اینکه تصمیم گرفت با عربستان وارد تعامل شود کشته شد. درحالیکه این خبر کاخ سعودیها را لرزاند، سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان نیز استعفای خود را پس گرفت. استعفایی که تحت فشارهای عربستان صورت گرفته بود.

هاآراتص افزود: عربستان سعودی در هر دوی این کشورها جنگ همه جانبه‌ای را برای مقابله با نفوذ ایران آغاز کرده است اما در هر دو کشور شرایط علیه آل سعود است و شیب آن به ضرر عربستان لغزنده شده است.

نویسنده این گزارش در ادامه می‌نویسد: پس از صرف میلیاردها دلار در جنگ، محمد بن سلمان به این نتیجه رسیده است که صرف هزینه سنگین پیروزی در جنگ را تضمین نمی‌کند و اتکا به عبد ربه منصور هادی بی فایده است. به همین خاطر است که اخیرا گفته شده شاهزاده بن سلمان به دنبال راههایی برای خروج از جنگ با استفاده از مسیرهای دیپلماتیک است.

هاآرتص با اشاره به این مسائل اضافه می‌کند: محمد بن سلمان به پیشنهاد محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات از علی عبدالله صالح خواستند که از همراهی با حوثیها دست بکشد و با آنها وارد ائتلاف شود. عبدلله صالح نیز این پیشنهاد را به همراه 4 شرط قبول کرده است. شروط عبدالله صالح این بود که اولا اسمش از لیست تحریمهای بین‌المللی خارج شود، ثانیا در یمن جدید یک جایگاه سیاسی خوب داشته باشد، ثالثا امنیت خود و خانواده اش تضمین شود و در اخر خواسته‌های مالی‌اش نیز تامین شود.

این گزارش می‌گوید که عربستان و امارات با این پیشنهاد که شامل صرف نظر کردن از منصور هادی نیز بوده، موافقت کرده‌اند و به علی عبدالله صالح چراغ سبز داده تا انقلاب خود را آغاز کند.

هاآرتص با اشاره به شکست طرح عربستان و امارات گزارش داده که حوثیها پس از مطلع شدن از این توطئه تا لحظات آخر عبدالله صالح را تحت فشار گذاشته تا به آنها پشت نکند و متحد آنها باقی بماند.

هاآرتص در پایان می‌نویسد که اکنون عربستان و امارات هیچ گزینه باارزشی برای ریاست جمهوری در یمن ندارند و گزینه هایشان مطلوب نیستند. ادامه جنگ نیز برای آنها بسیار گران است چه از نظر اقتصادی و چه از نظر دیپلماتیک. طرح عربستان برای تغییر رژیم در یمن شکست خورده و آنها فهمیده‌اند که برای توقف ایران در لبنان و یمن(که دارای نفوذ مستقیم است) نمی‌توانند هرچیزی را دیکته کنند.

روزنامه لبنانی روایت کرد: جزئیات طرح کودتای صالح؛ رد پای رژیم صهیونیستی، دحلان، ابوظبی

روزنامه لبنانی البناء به قلم محمد جعفر الحسینی در یادداشتی با عنوان  اسرار کودتای صالح و نقش رژیم صهیونیستی در آن چه کسی رییس جمهور را کشت و چرا...!؟ به افشای جزئیات پشت پرده حادثه دیروز کشته شدن علی عبدالله صالح رییس جمهور اسبق یمن پرداخت.

در این یادداشت آمده است: کودتای صالح علیه انصار الله در راستای تلاش وی برای بازگشت به عرصه یمن و اعطای قدرت انحصاری به فرزندش احمد بود که مقیم امارات وسرسپرده سران این کشور است.

نویسنده در ادامه و در قالب یازده نکته به شرح کامل جزئیات عوامل پنهان حوادث جاری در صنعا پرداخت.

الحسینی نوشت: نکته اول اینکه طراحی نقشه کودتا علیه انصار الله یمن از قریب به هشت ماه پیش آغاز شد و محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی، ژنرال شائول موفاز، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، محمد دحلان، عضو جدا شده جنبش فتح در فلسطین در کنار احمد علی عبدالله صالح، فرزند رییس جمهور اسبق و مقتول یمن در آن مشارکت داشتند.

2- اینکه طراحی این عملیات در ابوظبی آغاز شد جایی که نقشه کامل طرح کودتا از سوی محمد بن زاید تصویب شد پس از آن مقر دیدارها به جزیره سقطری [جنوب یمن] منتقل شد جایی که عبد ربه منصور هادی آن را به اماراتی‌ها فروخت و در این جزیره قریب به 9 نشست اصلی برگزار شد که افسرانی اماراتی که در جنوب یمن مستقر هستند و افسرانی رژیم صهیونیستیی که شائول موفاز آنها را پیشنهاد داده بود در آن حضور داشتند.

3- بر اساس این نقشه مقرر شد یک هزار و دویست نفر از نزدیکان صالح در پادگان‌های نیروهای اماراتی در عدن تحت آموزش قرار بگیرند تا هسته‌های نیرویی را تشکیل بدهند که در صنعا و پیرامون آن آموزش ببینند و جدا از رهبری حزب رییس جمهور مقتول مامور اجرای نقشه‌های کودتا شوند و در آموزش این افراد افسران سابقی رژیم صهیونیستیی مشارکت داشتند.

4- همزمان بودجه‌های مالی برای آموزش گروه شش هزار نفری در صنعا و پیرامون آن تصویب شد آن هم تحت پوشش آموزش این نیروها برای حمایت از جبهه‌ها و اتاق عملیات محمد بن زاید 289 میلیون دلار را از عدن به صنعا منتقل کرد آن هم از طریق میانجی‌هایی از نزدیکان علی عبدالله صالح در مدت بین ماه فوریه تا ژوئن 2017 علاوه بر یکصد میلیون دلاری که در فاصله بین ماه آگوست و اواخر اکتبر 2017 به صالح تحویل داده شد.

5- قرار بود این کودتا در 24 آگوست گذشته انجام شود اما افسران اماراتی و رژیم صهیونیستیی این عملیات را به دو دلیل عقب انداختند نخست آماده نبودن نیروهای صالح و دوم لو رفتن نقشه کودتا از سوی انصار الله به گونه ای که منجر به تقویت تسلط این جنبش بر همه گذرگاه‌های پایتخت و پیرامون آن شد.

6- جمعی از افسران این عملیات وابسته به طرف‌های اشاره شده به آن در نکته اول، نقشه تسلیح گروهی هشت هزار نفره از شبه نظامیان در صنعا و پیرامون آن را آماده کردند این ماموریت به قاچاقچیان بومی و شانزده کارشناس تجهیز و امداد داعش محول شد که از عراق به منطقه شیخ عثمان عدن منتقل شده بودند و همچنین به چهار افسر سابق رژیم صهیونیستیی که به کمک اماراتی‌ها به پیرامون صنعا آمده بودند.

7- در همین خصوص در 49 نقطه محرمانه مختلف در صنعا اسلحه‌ها انبار شد تا در ساعت صفری که اتاق عملیات تعیین می‌کند بین افراد در شهر توزیع شود تا اقدام علیه انصار الله را غیرمنتظره شروع کرده و به سرعت به نفع خود یکسره کنند.

8- از همین رو بود که علی عبدالله صالح تا شب سوم دسامبر گذشته با هر گونه امتیازدهی به انصار الله مخالفت کرد چون بر این باور بود که سلاح و نیروی کافی برای تسلط بر صنعا آن هم در زمانی کم‌تر از شش ساعت را داراست و هنگامی که رهبری جنبش انصار الله یقین پیدا کرد که میانجیگری‌ها فایده ای ندارد به میانجی‌ها پیام دادند که در ازای متوقف شدن کودتای صالح به وی تضمین خروج امن از صنعا را می‌دهند و اگر وی موافقت نکند آنها می‌توانند موضع خود را از لحاظ نظامی یکسره کرده و صنعا و پیرامون آن را ظرف سه ساعت تحت تسلط خود بگیرند و این چیزی بود که در روزهای دوم و سوم دسامبر به وقوع پیوست.

9 -پس از اینکه کار در صنعا [بر خلاف نقشه، به سود انصارالله] یکسره شد علی عبدالله صالح مجبور به فرار به خارج از صنعا شد و این کار از طریق هماهنگی پسرش با امارات انجام شد به گونه‌ای که جنگنده‌های ائتلاف کاروان صالح را که مرکب از سه خودروی زرهی همراهی کردند که خودروی جلویی و آخری محافظان صالح و وسطی خودش در آن بود و در همین حال شش خودروی چهاردر و دو خودروی تویوتای پیک آپ مجهز به انواع مختلف تیربار هم کاروان صالح را دنبال می‌کردند.

10- هواپیماهای ائتلاف به منطور تامین امنیت حرکت کاروان صالح، دوازده پست بازرسی و یک پایگاه نظامی انصار الله را در مسیر بین صنعا و سنحان جایی که صالح به سمت آنجا در عزیمت بود بمباران کردند و قبل از رسیدن کاروان به سنحان در مسیر رسیدن به مارب کاروان در کمین بزرگی از مبارزان انصار الله و نیروهای قبایل قرار گرفت که کاروان را تنها از مسافت یکصد متری با انواع مختلف راکت‌های ضد تانک، اسلحه های سنگین و سلاح شخصی به رگبار بستند تا کاروان را متوقف و رییس جمهور فراری را دستگیر کرده و به اسارت بگیرند.

11- هواپیماهای ائتلاف هم موقعیت کاروان را که هدف کمین قرار گرفته بودند بمباران کردند تا مبارزان انصار الله نتوانند صالح را زنده اسیر کنند و جزئیات نقشه ای را که با امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی به اجرا گذاشته بود لو بدهد و تصمیم تصفیه صالح از سوی فرماندهی ائتلاف اتخاذ شد تا همکاری نظامی و امنیتی مستقیم وی با رژیم صهیونیستی مخفی بماند.

نویسنده در پایان آورده است: هنوز منتظر افشای شگفتی‌های پنهان در صحنه یمن باشید جایی که در آن انقلابیون یمنی با درایت و دوراندیشی خود اربابان ائتلاف عربی و منافقین و مزدوران در صنعا را از کوچک و بزرگ مبهوت کرده‌اند و همان گونه که در قرآن کریم آمده است آنها را نکشتند، خدا آنها را کشت او کار نادرست کرد و هلاک شد.

الجزیره، CNN، نیویورک تایمز و گاردین، درباره مرگ صالح چه گفتند

علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق یمن اخیرا با خروج از ائتلاف حزبی خود با ارتش ملی و جنبش انصارالله یمن، به سوی ائتلاف عربی متجاوز به یمن گرایش یافت که در نتیجه آن از روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته نیروهای صالح با نیروهای امنیتی و جنبش انصارالله در صنعا پایتخت یمن درگیر شدند و اوضاع این شهر را به آشوب کشیدند، در نهایت این اقدام او موجب شد تا روز دوشنبه سرانجامی تلخی برای این رییس جمهور سابق یمن رقم بخورى و جان خود را از دست بدهد.

بلافاصله خبر کشته شدن علی عبدالله صالح در صدر اخبار جهان قرار گرفت و تفسیرهای مختلفی از آن ارائه شد که به برخی از آن در اینجا اشاره می‌شود.

سی.ان.ان؛

پایگاه شبکه خبری سی ان ان آمریکا با درج خبر مرگ صالح در صفحه اصلی خود با عنوان قتل علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن در حال فرار از صنعا نوشت: صالح به دست حوثی‌ها در حال فرار از درگیری‌های صنعا کشته شد.

هیلاری کلارک، نگارنده این خبر دوشنبه شب آورده است: دو روز پیش، صالح از خاتمه یافتن ائتلاف سه ساله‌اش با حوثی‌ها خبر داد و گفت که فصل روابطش با ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان را تغییر می‌دهد؛ ائتلافی که با حمله نظامی به یمن در سال 2015 این کشور را در محاصره‌ای طاقت فرسا قرار داده است.

سی ان ان افزود: وزارت کشور در صنعا هم خبر مرگ صالح را تایید کرد و در بیانیه‌ای آورد: شبه نظامیان خیانتکار به آخر خط رسیدند و رهبرشان کشته شد. این پایگاه خبری غربی تاکید کرد: صالح هنگام فرار از صنعا به زادگاه خود در سنحان کشته شد و منزلش در صنعا بیش از 48 ساعت قبل از ترک آنجا در محاصره حوثی ها بود.

سی ان ان به نقل از یک فرمانده ارشد حوثی‌ها آورده است: خودروی صالح در پست ایست و بازرسی در جنوب صنعا متوقف شده و در پی وقوع درگیری، صالح و تنی چند از معاونانش کشته شدند.

اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم در بیانیه‌ای گفت: ما بار دیگر بر موضع خود تاکید می‌کنیم که راه حل سیاسی تنها راه خروج از نزاع به درازا کشیده در یمن است.

ادم بارون، تحلیلگر یمنی در شورای روابط خارجی اروپا که پیش‌تر مقیم صنعا بوده گفت: با وجود اینکه به نظر می‌رسید صالح به پیروزی بزرگی در صنعا رسیده اما حوثی‌ها مبارزه کردند و با قدرت زمام امور را به دست گرفتند.

وی افزود: چیزی که ما حالا می‌بینیم این است که احتمالا حوثی‌ها قادر به تحکیم قدرت و سلطه خود در یمن هستند و این امر توافق صلح را ممکن می کند. تحلیلگر یمنی گفت: جدا شدن رییس جمهور سابق یمن از انصار الله اگرچه موجب بروز ناارامی‌های بزرگی در صنعا شد اما می‌تواند جنگ یمن را از بن بستی را که از دو سال پیش در آن گرفتار آمده خارج کند.

سی ان ان نوشت: اهالی شهر صنعا که قریب به 5 میلیون نفر جمعیت دارد 24 ساعت پیش از مرگ صالح را مرگبارترین روز بحران یمن توصیف و تاکید کردند درگیری های و انفجارهای پیاپی در خیابان ها موجب بسته شدن مدارس و بیمارستان ها شده بود.

این پایگاه خبری آورده است: به گفته سخنگوی کمیته بین الملل صلیب سرخ طی پنج روز درگیری‌های صنعا دستکم 125 نفر کشته و 238 نفر دیگر زخمی شدند و این کمیته به سرعت برای تامین سوخت مولدهای برق و کیسه های جسد برای بیمارستان‌های اصلی صنعا وارد عمل شده چون در سایه تحریم های تجاری علیه یمن این دو مورد در بین کمک های امدادی رسیده به صنعا بسیار اندک است.

الجزیره؛

الجزیره انگلیسی نیز عنوان مرگ صالح را برای خبر کشته شدن رییس جمهور سابق یمن را برگزید و نوشت: علی عبدالله صالح رییس جمهور مخلوع یمن به دست حوثی‌ها در نزدیکی صنعا کشته شد اتفاقی که انتظار می‌رود بازتاب‌های بزرگی بر جنگ در فقیر ترین کشور دنیای جهان داشته باشد.

الجزیره به نقل از منابع حوثی آورده است صالح به دست شورشیان بر اثر تیراندازی به سمت خودروی وی در یک پست بازرسی در خارج صنعا کشته شد و یاسر العوضی معاون دبیر کل حزب کنگره مردمی عمومی نیز در این درگیری‌ها کشته شد. منابع نزدیک به صالح به الجزیره گفتند : حسین الحمیدی، رییس سابق دستگاه امنیتی یمن نیز در بین کشته هاست اما جزئیات بیش تری را ذکر نکرد.

الجزیره آورده است: صالح دو روز پس از قطع رابطه علنی آن با گروه الحوثی در جریان درگیری‌های شدید بین این گروه های درگیر که با کشته شدن ده‌ها نفر همراه بود کشته شد.

به نوشته الجزیره صالح روز شنبه گذشته در بیانیه‌ای تلویزیونی از آمادگی خود برای گفت‌وگو با ائتلاف عربستان سخن گفت موضوعی که شورشیان حوثی آن را کودتایی علیه ائتلافشان در مقابله با تجاوز عربستان توصیف کردند.

نیویورک تایمز؛

در همین حال عنوان خبر مرگ صالح در روزنامه نیویورک تایمز این گونه آمده است که رییس جمهور سابق یمن پس از هرج و مرجی که خودش بانی آن بود کشته شد.

این روزنامه آمریکایی به زبان بن هوبارد نویسنده خود در این خبر آورده است: چند روز پیش چهره قدرتمند رییس جمهور سابق در یمن به مخالف متحدانش مبدل شد و آشکارا آنها را شبه نظامیان کودتا خواند که در نهایت به کشته شدن خودش منتشر شد و کلیپ تصویری جسد وی که در پشت یک خودروی پیک آب افتاده بود منتشر شد.

مرگ مرد قدرتمند سابق یمن سرانجام سیاه سیاستمداری کهنه‌کار شد که چندین دهه از حضور در دنیای سیاست را با دوگانگی در شخصیت خود از یک چهره کاریزماتیک به چهره‌ای ظالم و ستمگر در کشور عربی فقیر خود سپری کرد.

گاردین؛

اما روزنامه انگلیسی گاردین نیز نوشت: رقصنده بر سر مارها بالاخره گزیده شد.

گاردین آورده است: جنگ در یمن پس از مرگ علی عبدالله صالح وارد مرحله جدیدی می شود و مقاماتی نظامی گفتند صالح در حالی که با فرماندهان ارشد خود در صنعا عازم زادگاهش در منطقه سنحان بود کشته شد؛ نیروهای حوثی با 20 خودروی زرهی به کاروان او حمله کردند و همه آنها را کشتند.

گاردین نوشت: شکستن ائتلاف صالح با حوثی‌ها بخشی از تلاش مایوسانه عربستان برای تسلط کامل بر صنعا بود و مرگ صالح می‌تواند با واکنش خشمگینانه عربستان همراه شود.

گاردین با اشاره به کشته شدن دستکم 125 نفر در درگیری های پنج روزه صنعا آورده است: توزیع کمک‌های بشردوستانه در همه مناطق یمن با خطرات فراوانی روبرو است و هفت میلیون نفر از جمعیت یمن به کمک‌های فوری نیازمندند که به گفته سازمان ملل بدترین فاجعه انسانی در دنیا در یمن به وقوع پیوسته و این جنگ تاکنون جان ده هزار نفر را گرفته است./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات