۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۴۳۰۶۹
همراه با مشاور؛

ساز ناکوک «ناسازگاری» در خانواده

اگر اسلوب تربیتی والدین دوگانه وناهمگون باشد، کودکان سردرگم می شوند چه بسا در این میان خود فرزندان شیوه سومی را می برگزینند که به صلاح نیست.
ناسازگاری کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از خوانندگان مجله خانه خوبان پرسیده و خواسته است «دو فرزند دارم؛ دختری دوازده ساله و پسری شش سالهٰ با هم سازگاری ندارند و دائم دعوا می کنند؛ درخواست راهنمایی دارم».

حجت‌الاسلام علی اکبر مظاهری کارشناس و مشاور خانواده در پاسخ به این سؤال نوشته است:

1. این حالت، مخصوص فرزندان شما نیست، بلکه همه بچه‌ها، هم رفاقت دارند، هم ناسازگاری. در خانواده خویشان و آشنایان بنگرید، هیچ خانواده‌ای را نمی‌یابید که فرزندانشان هیچ ناسازگاری نداشته باشند، فرزندان یک خانواده تا کودک‌اند، دوستی‌های بچگانه و قهرهای بچگانه دارند؛ بنابراین نگران نزاع‌هایشان نباشید.

2. در دعوای بچه‌ها کمتر دخالت کنید، بگذارید خودشان قهرها و آشتی‌هایشان را مدیریت کنند.

3. «عدالت تربیتی» را در میان فرزندانتان مراعات کند؛ ای بسا بی عدالتی‌های تربیتی والدین، سبب حسادت و کینه فرزندان شود و آتش لجاجت را در دلشان برافروزد و ناسازگاری‌هایشان را افزون کند. کودکان، عدالت و بی عدالتی را با همان درک کودکانه‌شان درک می کنند.

4. فرزند بزرگ‌تر را رییس فرزند کوچکتر نکنید، چراکه فرزندان بزرگ باید خادم و حامی فرزندان کوچک‌ باشند، نه رییس آنان؛ «برادر‌سالاری»(نیز خواهرسالاری) از آفت های دانه‌درشت تربیتی است، مراقب آن باشید به فرزند بزرگ‌تر امتیاز نابه‌جا ندهید که نتایج ناگواری دارد.

5. مهارت های تربیتی را بیشتر بیاموزید و بدانید که هرچه سطح مهارت های تربیتی شما و همسرتان بالا رود، فرزندان، بهتر تربیت می شوند و از ناسازگاری‌هایشان نیز کاسته می شود.

6. شیوه‌های تربیتی شما و همسرتان یکسان باشد، زیرا اگر اسلوب تربیتی والدین دوگانه وناهمگون باشد، کودکان سردرگم می شوند و ای بسا که خودشان شیوه سومی را برگزینند که به صلاح نباشد.

فرزندان از شما و همسرتان باید یک روش ببینند و یک ندا بشنوند؛ مثلا از هر دوی شما آری بشوند یا نه، نه اینکه از یکی‌تان آری بشنوند و از دیگری نه.

7. امر و نهی را به حداقل برسانید؛ برخی می پندارند اساس تربیت صحیح، امر و نهی تربیتی است. حال آنکه چنین نیست؛ بنابراین تا جای ممکن، کودک را امر و نهی مستقیم نکنید. دستورهای فراوان، کودک را کلافه می کند و آنگاه است که جری شده و طغیان می کند.

8. چند کتاب خوب تربیتی بخوانید.

9. با یک مشاور تربیت کودک، مشاوره خصوصی انجام دهید./841/ت۳۰۳/س

منبع: مجله خانه خوبان

ارسال نظرات