۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۴۴۴۱۶
در کتاب معنویت با طعم هالیوود بررسی شده است؛

اتحاد راهبردی میان هالیوود با بزرگترین جریان شبه‌معنوی دنیا

حجت الاسلام قهرمانی در کتاب «معنویت با طعم هالیوود» گوشه‌ای از ارتباط وسیع و اتحاد راهبردی میان هالیوود با جریان‌های شبه‌معنوی نئوبودیسم و لامائسیم را شرح داده است.
کتاب «معنویت با طعم هالیوود»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری انتشارات بوستان کتاب، کتاب «معنویت با طعم هالیوود(نئوبودیسم ـ لامائیسم)» را به قلم حجت الاسلام علی قهرمانی راهی بازار کتاب کرد.

در معرفی پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

بزرگ‌ترین غول رسانه‌ای دنیا امروز تنها عظیم‌ترین کمپانی سازنده فیلم‌های ژانر فاجعه و پایان دوران نیست و دست‌های آغشته به خون این امپراتوری عظیم رسانه‌ای، امروزه بوی معنویت می‌دهد؛ معنویت از سنخ جنس بدل عرفان راستین.

 مکتب بودا به سبب مؤلفه‌های  خاص مادی و زمینی، تسامح و تساهل ویژه‌ای که در ذات خود دارد همان معنویتی است که جهان سلطه برای خواب کردن چشم‌های بیدار و جویا معنوی و حقیقت بشر به ان نیازد دارد

این کتاب تلاش دارد گوشه‌ای از ارتباط وسیع و اتحاد راهبردی میان بزرگ‌ترین کمپانی فیلم‌سازی دنیا با یکی از شاخه های اصلی گسترده‌ترین جریان شبه معنوی جهان بپردازد.

نویسنده این کتاب را در پنج بخش با عنوان‌های «بودیسم در یک گناه»، «بودیسم ویژه تبت»، «آخرین دالایی‌ لاما در یک نگاه»، «برخی فیلم‌های نئوبوداگری هالیوود» و «بررسی فیلم‌ها و مستندهای ویژه لامائیسم» تنظیم کرده است

وی در مقدمه بخش‌ها و مطالب این کتاب را این گونه شرح می‌دهد:

برای شناخت لامائیسم(بودای تبت) و آیین ان نخست اشاره‌ای به بودیسم شده است، زیرا لامائیسم شاخه‌ای برخاسته از آیین بوداست که با پرو بال یافتن رسوم و آیین‌های ویژه فرهنگ جغرافیایی تبت، از دل آیین بودای سنتی قد علم کرده است، اما هنوز هم آیینی مستقل به شمار نمی‌رود.

در قمست دوم این نوشتار به آیین «لامایی» پرداخته‌ایم و پس از توصیف آن، آیین و آموزه‌های آن تحلیل و بررسی شده است و گام نهایی، تحلیل و بررسی فیلم‌های مهمی خواهد بود که به منظور برتر نشان دادن و ترویج آیین بودا ـ به ویژه بودای تبتی، با رویکرد جایگزینی معنویت‌های به جای معنویت حقیقی ـ ساخته شده‌اند و به دلیل جذابیت‌های بصری و قدرت رسانه‌ای، تا حدی توان ایجاد رخنه در باورهای افراد کم اطلاع از آموزه‌های اصیل اسلامی را دارد.

سال‌هاست که هالیوود نبرد نرم خود را بر ضد تمدن و فرهنگ اسلام ـ شیعی ایران زمین آغاز کرده، از این رو نویسنده در جمع بندی نهایی این کتاب در این زمینه چنین آورده است:

در سال 1358 شمسی با اکران عمومی «مردی که فردا را دید» که با نام «نوستر آداموس» نیز مشهور است، در واقع شمشیر دشمنی را از رو کشید؛ اما به زودی دریافت که برای مقابله با دین که آنها به عنوان «دین اقتداگرا» یاد می‌کنند، باید سراغ شیوه‌های نرم‌تر و ملایم‌تر رفت.

برنامه بعدی هالیوود، گسترش ایده اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی و شرقی بود و در این کار، بسیار جدی عمل کرد تا جایی که حتی امروز در فیلم‌های هندی و با محوریت بالیوود نیز شاهد فیلم‌هایی هستیم که یا در تقابل مستقیم با اسلام هستند و یا درصدد خنثی کردن موج اسلام‌گرایی در شرق؛ از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم «نام من خان» اشاره کرد.

آنچه باید مد نظر قرار گیرد، این است که برای جهان سلطه و هم‌پیمانانشان مهم نیست که جوان مسلمان؛ مسیحی شود یا یهودی یا بودایی، مهم این است که مسلمانان نباشد. تبیین این ظرافت‌ها و راهنمایی جوان کم بینش و کم اطلاع از گنجینه عظیم اسلامی وظیفه فرهیختگانی است که جرعه‌نوش جام بصیرتند.

مقابله هوشمند و ایجاد جبهه مقاومت در برابر جبهه فکری جهان سلطه از موضوعات مهم جامعه اسلامی است؛ از این رو نویسنده در پایان این کتاب نیز در این باره چنین گفته  است:

نیک می‌دانیم امروز فقط هالیوود نیست که درباره عرفان ناب و اسلام قیام، جهاد و انتظار ایستاده است. به نظر حقیر آنچه باید از آن ترسید به چشم نیامدن دشمنان داخلی و موجب ساخت فیلم‌های زیرزمینی است که سازندگان آن با فرهنگ، باور و عادت‌های عمومی مردم آشناترند و اگر دست روی همین نقاط حساس بگذارند، می‌توانند خطرناک باشند، به ویژه که بازیگران این دسته از فیلم‌ها نیز ایرانی هستند و حس هم‌ذات پنداری و به تبع، الگوی بیشتری در پی خواهد داشت.

این موضوع، هم باید مد نظر مسؤولان و فعالان فرهنگی باشد تا بتوانند با کد گشایی، کید و مکر این جمعیت را به مخاطبان خویش خنثی کنند.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «معنویت با طعم هالیوود» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در ۲۴۸ صفحه و به قیمت ۱۷۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲

ارسال نظرات