۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۴۴۷۵۵
قاسمی:

آمریکا روز به روز منزوی تر می شود/ هیچ شرطی برای سفر مکرون به ایران مطرح نیست

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی اظهارات گستاخانه آ‌مریکایی ها گفت: این اظهارات به خاطر ندانستن آمریكا از جایگاه خود در جهان است و آمریکا و ترامپ روز به روز به سوی انزوا بیشتر می رود.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه پیش از ظهر امروز دوشنبه(۴ دی ماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه كه در سالن شماره٩ وزارت امورخارجه برگزار شد، با اشاره به موضوع سفر مكرون به كشور ایران اظهار داشت: تداركات این سفر در حال انجام است و هیچ شروطی در این رفت و آمدها مطرح نیست، روابط ما مثبت است و تعاملات ما با فرانسه ادامه خواهد داشت و ایجاد شرط برای سفر به ایران یك موضوع نادرست است، برخی با منافع خود به این موضوع دامن می زنند.

وی در خصوص اظهارات مكرون و تماس تلفنی آن با ملك سلمان یادآور شد: برخی سخنان نا به جا از سوی برخی مقامات فرانسوی در خصوص ایران مطرح شده است كه به هنگام پاسخ آنها را داده‌ایم ولی باوجود برخی نظرات مشترك در حوزه‌های مختلف ما در برخی عرصه‌ها اختلاف نظر داریم ولی از سفر مكرون وزیر خارجه فرانسه استقبال می‌كنیم و با طرف فرانسوی باید در خصوص مسائل مختلف صحبت شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاكید كرد: متاسفانه فرانسوی ها هرچندگاهی تحت تاثیر سخنان معاندین قرار می گیرند و واكنش‌های نادرست نشان می دهند از این رو وظیفه ما است آنها را نسبت به شرایط منطقه روشن كنیم و این یك هوشیاری درست برای دیگران محسوب می‌شود، در زمانی كه آمریكا در حال انزوا است ما باید به گونه‌ای عمل كنیم كه طرفین اروپایی آگاهی لازم را پیدا كنند.

قاسمی در مورد تهدیدات كره شمالی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای این كشور افزود: ما امیدواریم موضوعات شبه قاره كره به دور از خشونت پیش برود و شاهد اتفاقات حساس در این كشور نباشیم ، ما هم می‌كنیم با همه  كشورهای دنیا روابط دیپلماسی داشته باشیم اما امروز سیاست‌های نا به جا ترامپ باعث رفتار برعكس شده است و كشتار را افزایش داده است.

وی در مورد جلسه ای كه در سازمان ملل با حضور مقامات كاخ سفید تشكیل شد، تصریح كرد: جهان امروز با تحول روبرو است و شویی كه در این سازمان تشكیل شد برای همگان واضح بود، این افراد باید رفتارهای خود را اصلاح کنند و بدانند دیگر جهان مثل گذشته نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با سفر دكتر ظریف به باكو و احتمال حضور رییس جمهور در این كشور خاطرنشان كرد: سفر رییس جمهور به باكو و چند كشور آسیانه میانه مطرح است كه در آغاز سال شمسی با انجام مقدمات و نظرات هیأت های كارشناسی این امر اتفاق می افتد.

قاسمی با اشاره به احتمال لغو روادید عمان گفت: این اتفاق اصلا رخ نداده و این موضوع را تكذیب می‌كنیم و اصلا چنین بحثی درست نیست.

وی درباره اقدام بی‌ادبانه در هلند نسبت به برخی ایرانیان توضیح داد: این اتفاق با یك سناریو هماهنگ شده برای ایران هراسی انجام شده است و سفارت ایران در هلند اقدامات لازم را انجام داد گه مقامات هلندی هم با سفارت ایران تماس داشتند و عذرخواهی كردند و این رفتار را نابخردانه اعلام كردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره قدس نیز افزود: ما سعی داریم از طریق رفتارهای دیپلماتیك به فلسطین كمك كنیم و نگذاریم ترامپ در مقابل جهان اسلام اقدامی را رقم بزند.

قاسمی در خصوص حضور آمریكا در مذاكرات سوچی نیز افزود: از دعوت آمریكا به عنوان ناظر اطلاعی نداریم، كشورهای زیادی برای حضور درخواست كردند ولی ایران، روسیه و ترکیه این حضور نپذیرفتند.

وی با اشاره به مواضع ایران درباره پایتخت شدن بیت المقدس برای رژیم صهیونیستی تصریح كرد: آرمان های فلسطین مشخص است و بسیاری از كشورها نسبت به حركت آمریكا مخالفت نشان دادند، اگر آمریكا با همین رویه پیش برود منزوی تر خواهد شد، ایران بهترین اقدام خود را برای فلسطین انجام داده و در اجلاس كشورهای اسلامی هم اگر بندی مخالف نظرات ما باشد نظرات خود را بیان می كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد بدهی انگلیس به ایران در یكی از قراردادها خاطرنشان كرد: این امر یك موضوع اصلی است كه در سفر آقای جانسون به ایران هم مطرح شد و طرف انگلیسی در مذاكرات اعلام كرد برخی مشكلات فنی وجود دارد كه از خزانه داری انگلیس بررسی می كند و امید است با حسن نیت لندن این مشكل حل شود.

قاسمی در مورد نظرات نمایندگان جمهوری خواه آمریكا در مجلس آمریکا مبنی بر تخلف ایران در برجام بیان كرد: این سخنان بیهوده است و نباید به آنها گوش كرد و بحث برجام یك فاز دارد و اگر قرار باشد کسی اظهار نظر کند تنها قاضی آژانس است و آژانس هم براساس نرم جهانی می تواند به این قرارداد بپردازد و اگر تخلفاتی وجود داشته باشد باید اعلام کنند و سخنان افراد دیگری اصلا مهم نیست.

وی در مورد بررسی قطعنامه ٢٢٣١ كه برای ماندگاری برجام انجام شده و تلاش آمریكا برای ایجاد یك اجماع مخالف برجام عنوان كرد: آمریكا بعد از برجام نگذاشت ایران از مزایای آن بهره مند شود و همه اعضای اروپایی می دانند كه ایران به تعهدات خود پایبند بوده و از این رو آمریكا برای عدم تعهد خود به دنبال حواشی و طرح مسائل دیگر است، آمریكا تنها به دنبال ایجاد معضلات جدید برای مخدوش كردن ذهن اروپایی‌ها و دیگر كشورهای دنیا است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص شكایت نیكی هیلی به سازمان ملل افزود: ما هرگونه اقدام لازم برای شفاف سازی و رد اتهام ایران برای این پرونده را انجام می دهیم و نمی گذاریم اتهامات ایران برای ارائه تسلیحات به یمن را پیش ببرند.

قاسمی در مورد انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری و اقدام وزارت امورخارجه برای بهره از این شهر گفت: شهر تبریز یك شهر تاریخ ساز در دوران قدیم و حال است و از مدتی پیش یعنی در دولت یازدهم حتی كار كارنشاسی با نماینده ما در گردشگری در  ریاست جمهوری انجام شده و در ماه های اخیر ستادی را برای اقدام در تبریز انجام داده ایم و ما خواهش داریم رسانه های  محترم با وجود شرایط تبریز برای تبدیل شدن این شهر به یك مركز گردشگری كمك كنند.

وی در خصوص آستانه هشت نیز ابراز داشت: برای آستانه هشت به دنبال كار زندانیان و ربوده شده گان در سوریه هستیم و اقدامات لازم انجام می شود و سه كشور باید در این اجلاس اقدام لازم را انجام دهند، همچنین ایجاد كنگره ملی هدف ما است و سومین جلسه در سوچی برگزار خواهد شد و سه كشور به عنوان ناظر برای حل مشكلات اقدامات لازم را انجام می دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص اظهارات وزیرخارجه عربستان در خصوص تروریست خواندن ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی افزود: ایشان هرصبح كه از خواب بیدار می شود در مود ایران صحبت می كند و به ما دروغ می بندد ولی واقعیت این است كه در دنیای امروز دیگر گفتن دروغ های بزرگ جواب نمی دهد و همه می دانند ایران بزرگترین مبارزه كننده با تروریسم است، عربستان هم بداند همه چیز را با زر نمی توان خرید و آگاهی را باید پیشه كار خود كنند.

قاسمی در مورد اضهارات نیكی هیلی بعد از تصویب قطعنامه در سازمان ملل گفت: تا زمانی كه اشغالگری در منطقه وجود دارد تلاش های آمریكا ادامه دارد و آنچه می توان پیش بینی كرد این است كه تا زمانی كه اشغال در فلسطین وجود دارد مردم این كشور به مبارزه خواهند پرداخت.

وی در رابطه با دادگاه خانم قدس كنی در استرالیا اظهار كرد: دادگاه ایشان برگزار شد و ایشان فرزند خود را در زندان بدنیا آورد، ما تا حدی توانستیم تجهیزات پزشكی لازم را فراهم كردیم ولی از وضعیت ایشان نگران هستیم و خانواده ایشان شرایط خوبی ندارند  و امید است دولت استرالیا باتوجه به مساله انسان دوستانه در حل و فصل این مساله كمك كنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش رسا در زمینه اظهارات اخیر نتانیاهو درباره این که ریشه درگیری‌ها در خاورمیانه اسرائیل نیست ریشه درگیری  ایران و اسلام افراط‌گرایانه است، گفت: سران رژیم صهیونیستی همیشه فرافكنی دارند تا موضوع كشتار خود در فلسطین توجیه كنند، بر اساس آنچه که اتفاق افتاده و با تحلیل می توان دید كه اسرائیل در کشتارها و درگیری های منطقه حضور داشته است، این سخن یك فرافكنی است و نباید به آن اهمیت داد.

قاسمی در مورد بحث تغییرات ساختار وزارت خارجه تصریح كرد: این تغییرات یك كار جدید از سوی دكتر ظریف است و جلسات متعدد كارشناسی و دیگر جلسات در بیرون وزارت خارجه كار شده است و در سرآغاز دولت دوازدهم این موضوع به دستگاه استخدامی كشور رفت و به وزارت امورخارجه هم ابلاغ شد و كارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: در حوزه چیدمانی و مكانی برای بهبود شرایط و بهینه كردن انجام كار اقداماتی صورت می گیرد و بحث فناوری هم دیگر موضوع طرح ما است و ما به دنبال كاستن از لایحه های وزارت خارجه بوده ایم تا كارشناسان راحت تر و بدون واسطه با وزیر خارجه ارتباط داشته باشند، به همین منظور برخی مدیران كل و معاونین حذف شدند و به جای آنها معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی شكل گرفته است و همه زیرنظر وزیر خارجه اقدام خواهند كرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اولویت های وزارت امورخارجه بیان كرد: یكی از اولویت های دكتر ظریف در دولت دوازدهم علاوه بر موضوعات اقتصادی روابط بهتر با همسایگان بود كه در چهارماه گذشته گزارشات تلاش ما در این دو عرصه نشان می دهد و ما به دنبال ایجار روابط ملایم و برقراری صلح در منطقه هستیم، البته برخی كشورها سعی دارند منافع ما را مور تهدید قرار دهند كه زمان درس لازم را به آنها هم می دهد و امید است در آینده روابط بهینه تری را هم با كشورهای دنیا داشته باشیم.

قاسمی در پایان در خصوص اظهارات نماینده آمریكا در جلسه رای‌گیری برای قدس گفت: این اظهارات به خاطر ندانستن آمریكا از جایگاه خود در جهان است و آقای ترامپ روز به روز به سوی انزوا بیشتر می رود و كشورهای حامی آمریكا هم اگر در نقشه به آنها نظاره كنید دیده نخواهند شد و دوران اینگونه اظهارات در دنیا هم تمام شده است و امیدواریم سیاستمداران دنیا تدبر بیشتری داشته باشند./٨١٦/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات