۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
کد خبر: ۵۴۵۷۱۳

حکم شرعی مصادره اموال رهن از سوی بانک ها

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رهن یک قاعده فقهی و به معنای گرو گذاشتن یک مال در راستای امنیت خاطر طلبکار است، گفت: در صورت عدم پرداخت بدهی از سوی وام گیرنده، بانک می تواند رهن را به جای بدهی خود از بدهکار بر دارد.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وحید پور در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر شخصی از ماشین یا موتور به عنوان وسیله کار استفاده می کند باید در پایان سال خمسی، خمس آن را بپردازد، گفت: در صورتی که فرد هزینه ماشین و موتور را بدهکار باشد خمس ندارد اما اگر نیمی از قیمت ماشین و یا موتور را پرداخت کرده است در این صورت باید خمس نیمی که بدهکار نیست را بپردازد.

وی افزود: مراجعی مانند امام خمینی(ره)، آیت الله بهجت و عده دیگری از مراجع تقلید معتقد هستند که اگر فرد با پرداخت خمس سرمایه یا ابزار کار، قادر به ادامه تأمین نیازهای خود نبوده و زندگی او از نظر اقتصادی با فقر و مشکل مواجه می شود نیاز به پرداخت خمس نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حكم شرعي مصادره اموال از سوی بانک ها گفت: اگر کسی از بانک وامی دریافت کند در مقابل بانک از او مالی را به عنوان رهن بر می دارد که رهن یک قرار داد شرعی است و تا زمانی که آن مال و ملک در رهن بانک است مالک اجازه فروش آن ملک را ندارد مگر اینکه بدهی خود را پرداخت کند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور تصریح کرد: اگر فرد وام گیرنده بدهی خود را پرداخت نکند طبق قاعده شرع بانک به عنوان یک شخص حقوقی می تواند در قبال بدهیش مالی که در رهن دارد را مصادره کند و از این نظر مصادره اموال از سوی بانک مسأله شرعی ندارد.

وی افزود: باید توجه داشت که احکام رهن بخشی از احکام فقهی است که در کتب فقهی از جمله تحریر الوسیله به آن اشاره شده است و رهن همان گرو گذاشتن مال برای امنیت خاطر طلبکار است و باید توجه داشت که این امر مصادره نبوده بلکه نقد شدن طلب بانک به وسیله گرویی است که شخص نزد بانک برای باز پرداخت بدهی خود قرار داده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قانون عبور و مرور در کوچه های بن بست تصریح کرد: کوچه های بن بست ملک شخصی  و حریم خصوص افراد بوده و اعضای همان کوچه اجازه مسدود کردن خیابان را دارند ولی اگر کوچه بن بست نباشد صاحبان منازل از نظر شرعی و قانونی اجازه بستن خیابان و کوچه را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه قانون خمس از زکات و قانون خمس و زکات از مالیات جدا است، یادآور شد: پرداخت خمس و زکات برهانی برای پرداخت نکردن مالیات نیست زیرا مالیات و خمس دو امر جدا از یکدیگر هستند که نمی شود آنها را با یکدیگر ترکیب کرد./837/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات