۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۴۶۳۷۵
قاسمی در پاسخ به رسا:

ایران به دنبال استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای است/ خطای آمریكا در برجام واكنش جدی خواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریكا موظف به اجرای تعهدات است و خروج آنها مصادف با برخورد جدی ایران خواهد بود و هرگونه خطای فاحش از سوی آمریكا، ما را به واكنش جدی مجبور می كند.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه امروز(دوشنبه ١٨آذرماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه كه در ساختمان شماره ٩وزارت امورخارجه برگزار شد، با اشاره به شكست های پیاپی ترامپ در سازمان ملل و  سراسر جهان اظهار داشت: سیاست های آمریكا در یك سال گذشته و همچنین در جلسه سازمان امنیت ملی بیانگر شكست کلی ترامپ در دنیا است و اگر آمریكا بخواهد رویكرد خود را عوض كند این شكست های پیاپی می تواند برای ترامپ درس بزرگی باشد.

وی در مورد ممنوعیت سرمایه گذاری چینی ها در ایران تصریح كرد: چین یكی از شركای اقتصادی خوب ایران در سال های پیش بوده است و اینكه برخی اختلافات با دستگاه ها و شركت های ایرانی وجود دارد به اصل همكاری ما با چینی ها مربوط نمی شود و ممكن است یكسری توافقات بین شركت ها حاصل نشده باشد كه نباید آن را به روابط دو كشور مرتبط كرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص سناریو تشدید تحریم های هسته ای علیه ایران در چند روز آینده گفت: ما باید تا رسیدن ٢٢دی ماه منتظر عملكرد آمریكا باشیم اما سناریوهای ما برای هر اتفاقی مشخص است و ما نیز گزینه های خود را داریم، برجام یك تعهد بین المللی است و ایالات متحده آمریكا موظف به اجرای این تعهد است و خروج آنها مصادف با برخورد جدی ایران خواهد بود و هرگونه خطای فاحش از سوی آمریكا، ما را به واكنش جدی مجبور می كند.

قاسمی در رابطه با اتفاقات كردستان و روابط آنها با ایران و تهدید این اقلیم برای امنیت ایران نیز خاطرنشان كرد: با شناختی كه از ایران در اقلیم وجود دارد بعید است تهدیدی برای امنیت ایران باشند ولی بخش عمده پاسخ به این موضوع مربوط به سازمان اطلاعات کشور می شود.

وی با اشاره به سفر رییس پارلمان اردن به ایران با وجود روابط نه چندان خوب دو كشور تاكید كرد: ما روابط سیاسی با كشور اردن داریم و هدف اصلی ما روابط با همه همسایگان است، حضور ایشان هم در ایران غیرطبیعی نیست و ما باید در چارچوب های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زمینه های دیگر با همه كشورها صحبت كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اغتشاشات سال نو در كشورهای اروپا و دعوت خانم موگرینی از دكتر ظریف برای اغتشاشات ایران و وجود این دوگانگی در اروپا یادآور شد: اینكه كشورهای اروپایی در مورد اغتشاشات شب سال نو اروپا مواضعی داشتند یا خیر ما اطلاعی نداریم ولی دعوت خانم موگرینی توسط برخی رسانه های وابسته به صهیونیست ها منتشر شده است و واقعیت در سخنان آنها مشخص نیست و ارتباط با اتحادیه اروپا از سوی ما همیشه به طور مستقیم انجام می شود.

قاسمی ادامه داد: خانم موگرینی از سه وزیرخارجه کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه، انگلیس به همراه دكتر ظریف از کشور ایران دعوت كردند تا در خصوص برجام صحبت شود زیرا ٢٢دی ماه و تصمیم آمریكا برای برجام نزدیك است، اینكه این دعوت به شكلی دیگر معرفی شد از سوی رسانه های صهیونیستی بوه است..

وی درباره كشتی چینی غرق شده و كشته شدن ایرانی ها در این حادثه ابراز داشت: این كشتی ١١٣٧تن نفت ایران را حمل می كرد كه با یك كشتی چینی تصادف كرده و علیرغم ارسال كشتی های امداد رسان و هلی كوپترها همچنان وضعیت وخیم است و آتش سوزی و نشتی نفت وجود دارد، یك ستاد بحران در چین با حضور كنسولگری ایران ایجاد شده است و در حال پیگیری و تلاش هستند و تا ساعاتی پیش چیزی برای اظهار نظر قطعی وجود نداشت و ما تنها می‌دانیم که ۳۲ نفر در این كشتی حضور داشتند كه ٢بنگلادشی و ٣٠ایرانی بودند كه چندنفر آن نیز دانشجو دریانوردی هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص اتفاقی كه برای یك جوان ایرانی در كانادا رخ داد توضیح داد: ما از كانال های مختلف از دولت كانادا خواسته ایم كه در خصوص قتل این جوان ایرانی اطلاعات لازم را به ما بدهد و به محض دریافت اطلاعات لازم تمام رسانه ها را از جزئیات پرونده مطلع خواهیم کرد.

قاسمی با اشاره به اقدامات آمریكا برای به چالش كشاندن امنیت ایران عنوان كرد: ما امروز كنفرانس امنیت را داریم كه شخصیت های جهانی در این كنفرانس حضور دارند و گفتگو ها با شخصیت های مختلف خارجی انجام می شود اما ترامپ در این میان سعی می كند فشارهایی به ایران وارد كند ولی او بیش از پیش با شكست روبرو می شود و سیاست های غلط ترامپ در جهت ایجاد انواع بحران ها برای ایران است و هوشیاری و دقت مردم در سرنوشت خود همواره نابخردی‌های رییس جمهور آمریكا را ناكام گذاشته است.

وی در خصوص انتخابات مجلس عراق و حفظ وحدت در این كشور نیز اظهار كرد: آنچه برای ما مهم است دوستی و مودت بین همه مذاهب و قومیت ها در عراق است، این كشور در حال تمرین دموكراسی است و آنها تلاش كردند كه تروریسم را از كشور خود خارج كنند و حالا نیز در جهت تكمیل دموكراسی خود در شرف انتخابات مجلس خود هستند، همیشه در رقابت های انتخاباتی اختلاف نظر و مواضع متفاوت وجود دارد ولی امید است یك انتخابات خوب در این كشور انجام شود زیرا سرنوشت این كشور را رقم می زند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اعزام تیم ایرانی به كانادا برای روابط بهتر این دوكشور افزود: برای برقراری ارتباط و اعزام یك تیم تاریخ مشخصی مطرح نشده است ولی با این وجود روابط ما با كشور كانادا برقرار است ولی تاریخی برای آینده نزدیك بین دو كشور تنظیم نشده است و ممكن است در این دوران اتفاقات دیگری بیفتد.

قاسمی درباره اظهارات مكرون در شورای امنیت و موضع گیری های متفاوت او اضافه كرد: روابط بین ایران و فرانسه در سطح خوبی است و تماس های دو كشور همیشه برقرار است، دو كشور مصمم هستند روابط خود را درست پیش ببرند و از این رو برای روابط بین دو كشور برنامه هایی داریم ولی صرفا ایجاد سفر مهم نیست زیرا یك سفر پیش نیازهای خود را دارد و سفر مكرون در حال برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: مواضع فرانسه هم در شورای امنیت همانند سایر كشورها متناسب با شرایط بود و برخلاف آنچه ترامپ می خواهد فرانسه به دنبال حفظ برجام است و برخورد آنها در شورای امنیت مثبت بود و امید است تلاش های عناصر مخرب موفق نباشد و استحكام روابط بین ایران و اروپا همچنان ادامه پیدا كند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد مواضع آمریكا درباره بیت المقدس گفت: ما در مورد فلسطین مواضع خود را ادامه خواهیم داد و نگاه ما نسبت به مقاومت كاملا روشن است و اینكه آمریكا چه خط و مشی را انتخاب كند كاملا مشخص است و آنها به دنبال به هم ریختن افكار عمومی هستند و اگر آمریكا بخواهد در مسیر درست حركت كند باید از حمایت خود از رژیم صهیونیستی دست بردارد.

قاسمی در مورد اظهارات آمریكا نسبت به اغتشاشات در ایران تاكید كرد: نگاه غلط و بی‌جا سیاستمداران آمریكا نسبت به ایران همیشه كینه دوزان بوده و همچنان به روش های غلط خود ادامه خواهند داد و تجارب آمریكا از تحریم های پیشین خود نشان می‌دهد كه این اقدامات در مورد ایران جواب گو نیست.

وی در پاسخ به رسا درباره  اظهارات اخیر كمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس مبنی براینكه ایران به دنبال نمایش هسته ای در جهان است، گفت: ما سالیان زیادی در خصوص مواضع هسته ای توضیحات لازم را داده‌ و در این خصوص اطلاع رسانی داشته ایم و سیاست ما برای انرژی هسته ای كاملا روشن است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با این سوال ادامه داد: با توجه به استفاده مسالمت آمیز ما از انرژی هسته ای كاملا همه چیز روشن است و هرچیزی به غیر از این موضوع تبلیغات بی‌جا است، آنچه برای ما نیز مهم است استفاده درست از انرژی هسته ای است و طبق برجام می توانیم از این انرژی استفاده مسالمت آمیز كنیم.

قاسمی با اشاره به زمان دعوت خانم موگرینی از دكتر ظریف و سه وزیرخارجه اروپایی افزود: سه وزیر امورخارجه به همراه دكتر ظریف باید قبل از ١٣ژانویه در این نشست باشند، احتمالا در انتهای این هفته این نشست خواهد بود و در دفتر خانم موگرینی و اتحادیه اروپا این سفر در حال بررسی است و روزهای پایانی این هفته این نشست انجام می شود.

وی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب بعد از اغتشاشات و اعلام تحریكات از سوی انگلیس، آمریكا و عربستان تصریح كرد: وقتی رهبری مواضعی خود را اعلام می كنند براساس یكسری دلایل است و خود این كلام قابل اتكا است ولی این نوع مسائل قبل از اینكه در حوزه وزارت خارجه بگنجد در حیطه دستگاه های امنیتی است و ما تنها می توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه برای مذاكرات ایران با عربستان در خصوص سفر حج و حضور تیم وزارت خارجه در این سفر نیز خاطرنشان كرد: طبق سنوات گذشته گفته ایم كه موضوع حج متعلق به سازمان حج و زیارت است و ما در این موضوع دخیل نخواهیم بود مگر آنكه در زمان حج اقدامات كنسولی انجام شود.

قاسمی در رابطه با شرایط خانم قدس كنی در استرالیا نیز افزود: یكی از موضوعات جدی ما در وزارت امورخارجه بررسی وضعیت ایشان است و در سطوح مختلف در زمان های خاص تماس های ما با مقامات استرالیای برقرار شد است و خوشبختانه با كمك تیم وزارت خارجه در استرالیا ایشان توانست فرزند خود را به دنیا بیاورد ولی با این وجود شرایط ایشان مطلوب نیست و از دولت استرالیا می خواهیم در مورد ایشان سریع تر اقدام كند زیرا خانم كنی هیچ تخلفی انجام نداده است.

وی در پایان در راستای تحریم صدا و سیما ایران از سوی آمریكا نیز گفت: ما در مورد زیاده خواهی های آمریكا همان سیاست های قبلی را داریم و آمریكا به خاطر شكست در طرح های قبلی خود نسبت به ایران در این زمینه هم شكست خواهد خورد،از دولت ترامپ خواستار واقع بینی هستیم و امیدواریم آمریکایی‌ها از یك فضای مجازی به یك فضای حقیقی وارد شوند و این اقدامات آنها فقط تنفر را نسبت به این سیاست ها بیشتر می كند./816/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات