۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۴۷۵۱۷
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

وجود معاملات ربوی زیبنده جامعه اسلامی نیست

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که امروز همه بخش های بازار در کشورمان باید اسلامی باشد، گفت: امروز مسائل و ضعف هایی که در بازار وجود دارد در شأن و شئون ملت ایران اسلامی نیست.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جامعه انجمن اسلامی بازار و اصناف استان با بیان این که اصناف و بازار نقش بسیار محوری در پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده داشتند، گفت: همکاری بازاریان با انقلاب، ارزش های دینی و ولایت در همه ادوار پررنگ بوده است.

وی با بیان این که اصناف و بازار در دوران مبارزات نهضت انقلاب همکاری و همراهی بسیار خوبی با نهضت امام راحل داشتند، افزود: در طول دهه های اخیر به ویژه هشت سال دفاع مقدس نیز اصناف و بازار همواره به نقش محوری خود در دفاع از انقلاب و نظام عمل کردند.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که در همین قضایای اخیر بازار بیشترین خسارت ها را متحمل شد، بیان داشت: اخلال گران و اغتشاش گران همواره در چنین جریان هایی با خسارت و مشکلات بسیاری مواجه می شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بازار هم آوایی و هماهنگی خود را برای محکومیت این اغتشاش ها نشان داد، خاطرنشان کرد: اصناف با تعطیلی بازار همراه با عموم مردم علیه اغتشاش گران نظم و امنیت عمومی کشور راهپیمایی برگزار کردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که انجمن های اسلامی نباید تنها به اسم خود اکتفا کنند بلکه در عمل نیز با اسلامی باشند، تصریح کرد: امروز اصناف و بازار باید در عمل به دستورات الهی در کسب و تجارت توجه ویژه ای داشته باشند.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که در گذشته توجه به مسائل فقهی از سوی اصناف و بازار بسیار مورد توجه بود، خاطرنشان کرد: امروز نیز بازاریان باید در رعایت احکام اسلامی پیشگام دیگر بخش های کشور باشند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امروز همه بخش های بازار در کشورمان باید اسلامی باشد، تصریح کرد: امروز مسائل و ضعف هایی که در بازار وجود دارد در شأن و شئون ملت ایران اسلامی نیست.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید نقاط ضعفی که امروز در بازار وجود دارد برطرف و شاخص های اسلامی و فقهی پررنگ تر شود، بیان داشت: باید گران فروشی و مسائلی نظیر ربا و غش در معاملات به طور کامل حذف شود تا شاهد یک بازار کاملاً اسلامی در کشورمان باشیم.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به دغدغه علما و مراجع دینی در خصوص رعایت قوانین فقهی و اسلامی در اصناف و بازار به ویژه بانک ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز بخش مهمی از بانک ها در کشور عقود اسلامی را رعایت نمی کنند و این شایسته نظام دینی نیست.

امام جمعه نکا با بیان این که در گذشته فقه بازار از سوی علما و مراجع دینی برای اصناف و بازاران تدریس می شد، بیان داشت: باید به منظور تحقق واقعی احکام اسلامی در معاملات بازار دوره های آموزشی از سوی اصناف مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که آشنایی با مسائل فقهی قبل از وارد شدن به کار بازار و تجارت بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: امروز ضرورت آشنایی اصناف مختلف با حقوق شرعی، قانونی و اخلاق شغلی خود در جامعه احساس می شود. 

حجت الاسلام لائینی با بیان این که اصناف باید زبان گویای بازار در انتقال مطالبات به حق آنها به نظام باشند، خاطرنشان کرد: در این ماجراهای اخیر به ما نشان داده که مطالبات به حق مردم اگر خوب منعکس نشود و یا پیگیر نشود مورد سوء استفاده دشمنان قرار خواهد گرفت.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که برخی ها در همین جریانات اخیر مطالبات و خواسته های به حق مردم را بهانه ای برای اغتشاش و اخلال در کشور قرار دادند، بیان داشت: اما مردم با هوشیاری و بصیرت نقشه دشمنان را خنثی کردند و آرامش را به کشور بازگرداندند.

وی با بیان این که وقتی مطالبات به حق مردم به اغتشاش و ایجاد بی نظمی تبدیل شود هم نظام و انقلاب ضربه می بیند و هم مطالبات واقعی مردم فراموش می شود، گفت: به طور حتم مردم و بازار هیچ یک به این شرایط راضی نخواهند بود./۱۳۱۷/پ204/ب1

ارسال نظرات