۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۴۸۹۴۶
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

راهنمایی بهتر از توفیق وجود ندارد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه اسباب و علل همه امور عالم هستی به دست خداوند است، گفت: راهنمایی بهتر از توفیق وجود ندارد.
آخرین جلسه درس خارج حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز بیستم سوم دی‌ماه در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: در این حکمت عمیق و دقیق علوی هجده فراز بیان شده است.

وی افزود: یکی از فقرات آن اشاره به توفیق دارد، توفیق هم‌ساز شدن و فراهم شدن ساز و کار یک چیزی است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه تحقق امور بسته به شرایطی است که خداوند فراهم می‌کند، ابراز کرد: هیچ امری در دنیا اتفاق نمی‌افتد مگر شرایط آن فراهم شود از آن جهت ما مدام از خداوند درخواست می‌کنیم تا توفیق عطا کند تا سازوکار امری که نظر ما است فراهم شود.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: خداوند متعال بنا ندارد خارج از اسباب کارها را به جریان یابد و این امر ارادی است. سنت خداوند براین امر ملتزم است که هرکاری با ابزار و نیاز خودش صورت بپذیرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: خداوند هم سبب را اسباب داده هم علیت را علل بخشیده و این خاصیت سببیت و علیت را خداوند ایجاد کرده است و به ایجاد علت، سببیت علیت علت و به ایجاد سبب، سببیت سبب هم فراهم شده است.

وی تصریح کرد: خداوند متعال است که سبب را سبب آفریده و علت را علت خلق کرده و اوست که ظروف و شرایط نفوس و نفاس سبب و علت را فراهم می‌فرماید. علیت هر چند که ذاتی علل است اما شرایط ظروفی لازم است اگر شرایط آن ظروف فراهم بود علیت نقش آفرین می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: فراهم کردن آن شرایط و ظروف برای کارکردن و کارآمدی اسباب و علل می‌شود توفیق. اگر چنین امری فراهم بود کار پیش خواهد رفت در غیر این صورت کار پیش نمی‌رود به همین جهت امام در این فراز از حکمت 113 می‌فرمایند: راهنمایی بهتر از توفیق وجود ندارد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اظهار داشت: خداوند متعال زمانی که بنا را بر این می‌گذارد که امری رخ دهد و کسی در امری موفق شود شرایط را طوری فراهم می‌کند که خود به خود آن اتفاق رخ دهد؛ از این رو انسان حس می‌کند که جریان کار به طور غیر طبیعی و غیر عادی روان است. این مهم به جهت فراهم بودن شرایط است در غیر این صورت علیت علت و اسباب سببیت خود را دارند؛ بنابراین زمانی که شرایط وجود ندارد علت نمی‌تواند ایفای علیت کند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات