۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۴۸۹۷۸
پژوهشگر برتر قرآنی کشور تشریح کرد؛

نکته ها و زمینه های موفقیت در پژوهش

حجت الاسلام رضایی به تشریح راه های کسب موفقیت در پژوهش پرداخت و گفت: طلبه باید مسؤولیت ‏شناس و دشمن ‏شناس باشد، البته جناح بازی ذهن را انباشته و انسان را بیهوده درگیر می کند.‏
حجت الاسلام محمدعلی رضایی پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی رضایی، پژوهشگر برتر قرآنی کشور، پیش از ظهر امروز ‏ در نشست ترویج ‏فرهنگ پژوهش که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مرکز ‏مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیات آغازین سوره قلم، گفت: ‏در مورد پژوهش بهترین آیات آیات آغازین سوره قلم می باشد.‏

وی ادامه داد: سیزده دیدگاه در مورد حروف مقطعه و کاربردشان وجود دارد، امام رضا(ع) می فرماید قرآن ‏با همین حروف معمولی نوشته شده است اگر می توانید شما مثلش را بیاورید، قرآن معجزه است اگر شما ‏هم می توانید با همین حروف معجزه بسازید. ‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏ افزود: بعضی از مفسرین «نون» را به معنای دوات گرفته اند، مثل خودنویس ‏قلم را می زدند داخل دوات و با آن می نوشتند، عرب به دواتی که درآن جوهر هست «نون» می گوید، ‏‏«نون و القلم» به معنای دوات و قلم است.‏

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: خداوند قلم را آنقدر مقدس میداند که به آن قسم می خورد و از این رو کسی که می خواهد بنویسد باید خیلی حواسش جمع باید که نوشتنی چیز عادی نیست، امری ست که ‏بسیار مقدس است و لذا نکات و حرف هایی که می نویسد باید ارزشمند باشد.‏

وی ابراز داشت: «و ما یستطرون» یعنی آنچه که می نویسد این هم ارزشمند است و آنقدر ارزشمند است که ‏می توان به آن قسم خورد، یعنی به تمام چک نویس ها  و دفترها می توان قسم خورد، این اهمیت علم و ‏دانش را در اسلام می رساند.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) امی بود، اگر پیامبر(ص) می خواند و می ‏نوشت به ایشان تهمت می زدند که پیامبر(ص) مطالب را در کتاب دیگران پیدا کرده است، اما خود ‏پیامبری که نمی نوشت با «اقرأ» شروع کرد، اینجا خداوند به قلم سوگند یاد کرده است.‏

حجت الاسلام رضایی افزود: یکی از دانشمندان فرانسوی گفته بود که اگر پیامبر اسلام(ص) بر حق نبود و ‏اسلام بر حق نبود او جرأت نمی کرد که دعوت به دانش بکند کسانی دعوت به تعقل و تفکر و دانش و ‏قلم و خواندن می کنند که به خودشان خیلی مطمئنن باشند، افرادی که می خواهند سر مردم را کلاه ‏بگذارند معمولاً مردم را در جهل نگاه می دارند تا راحت تر آن ها را فریب دهند.‏

وی بیان داشت: خدایی که هزاران کهکشان را آفریده به پیامبر(ص) می فرماید که خُلق شما عظیم است ‏معلوم می شود که خلق پیامبر خیلی جایگاه بلندی داشته است، در بعضی از روایات آمده است که «کان ‏خلقه قرآن»، خلق پیامبر(ص) قرآنی است.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏درباره شیوه پژوهش در قرآن گفت:کتابی تحت عنوان «سیر مطالعات قرآنی» ‏در این زمینه نوشتم و قم چاپ کرده است که در آنجا سیر مطالعات عمومی نیمه تخصصی و تخصصی با ‏مراحل و منابع و روش توضیح داده شده است.‏

حجت الاسلام رضایی درباره راه های موفقیت در پژوهش، اظهار داشت: اخلاص در کار طلاب بسیار ‏مؤثر است، اینکه از ریا به دور باشد و کاری که می کند مثلاً با نیابت از حضرت زهرا(س) باشد، توسل و ‏رسالت مداری نکات بسیار مهم دیگر هستند.‏

وی تصریح کرد: یک نقطه ضعف در حوزه های علمیه این است که همه چیز غیر از متن اصلی که همان ‏قرآن است خوانده می شود، انس با قرآن و حدیث خیلی مهم است، قرآن باید تلاوت بشود و در آن تدبر ‏شود، نورانیت در همین موارد است، سحرخیزی نقش عمده ای در نورانیت دارد. ‏

صاحب تفسیر مهر افزود: اگر می خواهید مطالعه داشته باشید باید منظم باشد و ساعاتی خاص را صرف ‏اعمالی خاص کنید، ما خودمان همین «تفسیر مهر» را که با دوستان نوشتیم عمده ی آن را از نماز صبح تا ‏ساعت 9 نوشتیم و این کار در روزهای تعطیل هم انجام می شد، مداومت و نظم به کارتان برکت می دهد. ‏

حجت الاسلام رضایی ابراز داشت: مورد بعدی آموزش در حین پژوهش است، تحقیق افزون بر علم فن ‏است، تنها با آیین نامه نمی توان رانندگی را یاد گرفت و نیاز به تمرین عملی رانندگی دارد، تحقیق، ‏آموزش می خواهد و پژوهش باید هدفمند باشد.‏

وی اظهار داشت: فرصت ها را باید غینمت دانست و نباید از زیرتحقیق های کلاسی فرار کرد، همان تحقیق ‏ها را باید جهت داد، انسان در آموزش باید دنبال پژوهش بدود، موضوع را بگیرد و پرورش دهد و کار کند ‏، نکته بعدی تمرکز بر تحقیق است، کسی که می خواهد درس بخواند کارهای متفرقه را باید کنار بگذارد.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏ افزود: امکان ندارد که انسان هم تحقیق بکند و هم کارهای دیگر انجام دهد، ‏در دعای عرفه می خوانیم که خدایا پناه می برم به تو از کارهای پراکنده، انسان باید متمرکز باشد، انسان ‏وقتی که درس میخواند فقط درس بخواند  و وقتی که مدیریت می کند، فقط مدیریت کند.‏

حجت الاسلام رضایی گفت: نکته بعد زمان شناسی است، مثلاً  نشست و همایش ها و نمایشگاه های علمی ‏مهم هستند، مجلات علمی ذهن انسان را باز می کند، همایش ها گاهی نکته و موضوع و راهکاری به انسان ‏می دهد و ما را با مباحث جدید آشنا می کند و راهبرد و منبع به ما می دهد، باید در این مراسمات شرکت ‏کنید.‏

وی ابراز داشت: نکته بعدی فرصت طلبی است، هر کس در حوزه ها به جایی رسید از روزهای تعطیل ‏رسید، من این را همیشه اول دفترچه هایم می نوشتم، فرصت طلبی این است که فرصت ها را از دست ‏ندهیم.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏تصریح کرد: مورد بعدی ثبت علوم و اطلاعات است، ذخیره سازی اطلاعات ‏مهم است، انسان باید کوچکترین مطلب را ذخیره و دسته بندی کند، در روایات ما هست که بنویسید و ثبت ‏بکنید تا برای آیندگان هم بماند.‏

حجت الاسلام رضایی بیان داشت: مورد مهم بعدی ارتباط با اساتید است، گاهی برای مشاوره با اساتید ‏وقت بگذارید، آیت الله حسن زاده آملی جایی در خاطراتش نوشته که مرحوم علامه شعرانی هر روز غیر از ‏روز عاشورا و بیست و یکم رمضان درس می گفتند، قبل از اذان صبح یک درس می گفتند بعد اذان تا ظهر ‏پشت سر هم درس می گفتند. ‏

وی اظهار داشت: موضوع بعدی تخصص محوری و هدف گذاری برای آینده و جهت دهی به تحقیقات ‏است، گذشت آن زمان که انسان دریایی به عمق ده سانتی متر بشود، البته در چند سال طلبگی طلبه باید ‏همه چیز بخواند و چند سال اول عمومی است، اما بعد باید کم کم استعداد خودش را کشف کند و این ‏مسأله را برای خود حل بکند که علامه ذی فنون متعلق به دوره ما نیست.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور افزود: نکته بعدی کار جمعی علمی است، در حوزه ها فقط کار فردی می ‏کنند، اما نمونه های بسیار خوب و موفق از کار جمعی در حوزه ها وجود دارد که باید از آن ها درس ‏بگیریم، انسان باید یاد بگیرد که روحیه کار جمعی داشته باشد، امروزه به مقالاتی که جمعی نوشته شده ‏باشد نمره بیشتری می دهند.‏

حجت الاسلام رضایی گفت: مورد بعدی تدریس سطوح پایین تر است، تدریس انسان را قوی می کند، ‏کتاب های موفق ما حاصل تدریس هستند، تدریس که می کردم بعد اشکالات را به من می گفتند و دوباره ‏تکمیل میشد.‏

وی افزود: تدریس محقق را قوی می کند، اما روزی که تدریس دارید تحقیق نکنید و روزی که تحقیق ‏دارید تدریس را تعطیل کنید ، چون اگر ذهن در دوجا درگیر باشد هر دوجا ضعیف می شود، نباید تدریس ‏را با تحقیق مخلوط کنیم. ‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏بیان داشت: موضوع دیگر این است که پرسشگری و پرسش محوری در ‏تحصیل انسان را پژوهشگر می کند، در ایران اساتید بیشتر حرف می زنند و لازم است تا به پرسشگری ‏شاگردان توجه بیشتری شود.‏

حجت الاسلام رضایی ابراز داشت: مورد بعدی نگارش محققانه، مؤدبانه و منصفانه است، خیلی ها می ‏نویسند و بعد از مدتی قلمشان از کار می افتد، اگر هم چاپ کنند کسی نمی خواند، دلیلش اینست که ‏محققانه نمی نویسند و مطالب را مستند نمی کنند، گاهی هم مودبانه نمی نویسد و توهین می کنند.‏

وی اظهار داشت: شجاعت در نظریه پردازی و دفاع و نقد داشته باشید، انسان باید شجاع باشد و از قرآن و ‏اهل بیت(ع) دفاع کند، مخالفین را  نقد کنید و رودربایستی نداشته باشد، اما نقد مؤدبانه باشد.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور تصریح کرد: مورد بعدی زمینه هاست، یکی از زمینه های مهم برای تحقیق ‏راضی کردن خانواده و همراه کردن آن هاست، باید کاری کنیم که خانواده نسبت به پژوهش ما احساس ‏تعلق بکنند، تفریح و ورزش هم برای خانواده لازم است.‏

حجت الاسلام رضایی گفت: مورد بعدی موضوعات نوآمد و کاربردی برای پایان نامه و تحقیق است، ‏سعی کنید موضوعات روز و نو را موضوع تحقیق قرار دهید و روی موضوعاتی کار کنید که نیاز جامعه ‏باشد، امروزه مهم ترین مسأله جهان اسلام خانواده است و مهم ترین رکنی که می تواند به این مسأله ‏بپردازد شما هستید.‏

وی افزود: مقاله نویسی برای همایش ها و کنگره ها خیلی زمینه ی خوبی است، کسی که قلم می زند باید ‏به فکر چاپ و نشر آثارش نیز باشد، اگر کسی به فکر چاپ نباشد بیهوده  و لغو می نویسد و اینکه بگذاریم ‏وراث این کار را بکنند آرزوهای بیهوده است.‏

پژوهشگر برتر قرآنی کشور ‏بیان داشت: توجه به مباحث روشی خیلی مهم است، روش شناسی، تفسیر و ‏کلام محقق را قوی می کند، نکته بعدی تبلیغ در راستای رشته و تحقیق علمی یعنی هم افزایی اطلاعات ‏است،به عنوان مثال اگر رشته من قرآن است و ماه رمضان می خواهم بروم جایی سخنرانی این ها هم افزایی ‏است وانسان قوی می شود.‏

حجت الاسلام رضایی افزود: رعایت نکات بهداشتی برای شیوه مطالعه را دقت کنید، مثلاً نشستن مهم ‏است، از میزهای شیب دار استفاده کنید، صندلی باید مناسب باشد و مهره چهار وپنچ کمر را بگیرد، در ‏مطالعه نور باید سفید و قرمز باشد.‏

وی اظهار داشت: اطلاعات تنها کافی نیست، طلبه باید انقلابی باشد و احساس مسؤولیت کند، طلبه باید ‏مسؤولیت شناس و دشمن شناس باشد و اسراییل و مکر آمریکا را بشناسد، نمی گویم وارد جناح بازی ‏بشوید جناح بازی ذهن را پر می کند و انسان درگیر شبکه های مجازی و روزنامه ها می شود و دست آخر ‏متوجه می شوند که هر دو دروغ می گویند./869/‏پ203/ب1

ارسال نظرات