۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۵۵۱۷۶۲
امام جمعه موقت کاشان:

حاكم شدن نظم عامل سلامت جامعه است

حجت الاسلام اسلامي تبار تبعیت از قانون و عمل به قانون را سبب ايجاد نظم در جامعه دانست و گفت: گفت: حاكم شدن نظم بر جامعه عامل مهم سلامت جامعه است.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار در سلسله نشست هاي بصيرتي شنبه شب ها که در مسجد سلمان فارسي کاشان برگزار مي شود، گفت: يكي از ويژگي هاي جامعه سالم حاكم بودن نظم درآن جامعه است.

وي افزود: نظم در عرصه هاي مختلف از جمله نظم در خانواده، رانندگي، ادارات، بازار، دانشگاه و حوزه ها نشانه جامعه سالم است، از اين رو اگر نظم بر جامعه اي حاكم شد از عوامل مهم سلامت جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام اسلامي تبار از نظم به عنوان يكي از فضائل اخلاقي و بي نظمي را برخلاف فضائل اخلاقي دانست و عنوان كرد: عاملي كه سبب  ايجاد نظم در جامعه مي شود قانون و عمل به قانون است و اگر به قانون عمل نشود و يا قانون ضعيف پياده شود سبب اختلال و بي نظمي خواهد شد.

وي، بي نظمي را يك نوع بيماري دانست و با بيان اينكه جامعه اي كه در آن نظم نباشد بيمار است، گفت: متأسفانه فقدان نظم امروز يكي از چالش هاي جامعه است و خيلي از مسائل و مشكلات و حوادث ناشي از عدم پايبندي به نظم است.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه به آمار تلفات و كشته شدگان بالاي سوانح رانندگي جاده اي ايران، اشاره كرد و افزود: آمار تلفات تصادفات جاده اي ايران در دنيا آمار بالايي است و سالانه تعداد زيادي از مردم ايران بر اثر سوانح رانندگي جان خود را از دست مي دهند كه عامل اصلي عدم توجه به قوانين است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: سوانح رانندگي ضمن تلفات جاني و معلوليت و از متلاشي شدن خانواده ها، هزينه هاي زيادي را نيز به دولت و جامعه وارد مي شود كه عامل اصلي همه تصادفات، بي نظمي است چرا كه چنانچه قوانين راهنمايي و رانندگي رعايت شود شاهد چنين مشكلاتي نخواهيم بود.

وي، يكي ديگر از مشكلات بي نظمي در جامعه را عدم توجه به زمان دانست و عنوان كرد: بدون استثنا امروز در كشور تمامي جلسات و مراسم هايي كه برگزار مي شود به دليل بي توجهي به زمان، تمامي جلسات و مراسم ها به دليل حاضر نشدن به موقع مدوعوين با تأخير و راس زمان مقرر برگزار نمي شود.

امام جمعه موقت كاشان همچنين، يكي از مشكلات اخلاقي امروز جامعه كه سبب بي اعتمادي در جامعه مي شود را عدم پايبندي به عهد و پيمان دانست و اظهار داشت: عدم پايبندي به عهد و پيمان سبب بي نظمي، بي اعتمادي و دلخوري مي شود.

وي يادآور شد: يكي از ويژگي هاي مهم اخلاقي امام خميني(ره) نظم دقيق ايشان بود به طوريكه طي 15 سال اقامت در نجف هر شب راس ساعت 9 براي زيارت اميرمومنان(ع) وارد حرم حضرت مي شدند و آنهايي كه قصد داشتند ساعت خود را تنظيم كنند، با لحظه ورود امام به حرم اميرمومنان(ع) ساعت خود را تنظيم مي كردند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: نظم تنها اختصاص به جامعه ندارد بلكه در محيط خانواده نيز مانند جامعه نظام بايد حاكم باشد و زمان منظمي براي اموري مانند، خواب، مطالعه، تغذيه، استراحت و عبادت وجود داشته باشد.

وي افزود: امام صادق(ع) مي فرمايد تلاش كنيد اوقات خود را چهار قسمت كنيد براي هر شبانه روز خود برنامه داشته باشيد يك بخش را براي مناجات با خدا اختصاص دهيد چرا كه بدون داشتن معرفت الله انسان هيچ ارزشي ندارد و يك بخش را براي امرار معاش و يك بخش را براي معاشرت با برادران ايماني و مخلص كه عيوب شما را گوشزد كند و يك بخش را هم براي تفريحات سالم اختصاص دهيد.      

امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: اگر انسان با تقوا باشد اما نظم نداشته باشد، تقواي انسان ناقص است و همانگونه كه نظافت جزئي از ايمان است، عدم آن نيز سبب ناقض بودن ايمان است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: يكي از شرايط داشتن خانواده و جامعه اي سالم، حاكم بودن نظم بر خانواده و جامعه است و نظم زماني محقق خواهد شد كه به قانون عمل شود و خلاف قانون داراي عوارض سوء خواهد شد كه يكي از اين عوارض بي نظمي است./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات