۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۵۵۱۹۱۳
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

ترکیب مذهب و سنت ‏مهمترین فرصت گردشگری ایران

حجت الاسلام قطبی با تشریح ۵ ظرفیت گردشگری اصفهان، غفلت از میراث معنوی و عادت واره ها و سنت ها را نقطه ضعف پژوهش گردشگری ایران دانست و گفت: ترکیب مذهب و سنت، فرصت و مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها است.‏
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

‏به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ‏محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه گردشگری اسلامی، با بیان اینکه در همه اعصار تاریخ آن گونه که باید به پژوهش در ایران توجه نشده و همواره نگاه ما به این مقوله سطحی بوده است، گفت: بعد از تصویب برنامه پنجم توسعه بودجه پژوهش افزایش زیادی داشت، اما باز هم در عمل اقدام مهمی از سوی نهادها و سازمان ها در زمینه پژوهش صورت نگرفت.

وی وضعیت کنونی پژوهش در کشور را آشفته ارزیابی کرد و ادامه داد: امروز یکی از مهمترین نیازهای ما در حوزه فرهنگ مربوط به شهر است و ورود به مطالعات شهری بسیار مهم است، شهر یک مدرسه محیطی است و همه اجزای شهر در حکم یک رسانه هستند که فرهنگ و ارزش ها را منتقل می کنند و به انسان آموزش می دهند و تأثیر آن از سیستم آموزشی ما که یک انباشت اطلاعات را انجام می دهد هم بیشتر است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سابقه تاریخی و فرهگنی غنی اصفهان و شناخته شدن آن در دنیا، افزود: قسمت مهم دیگر کالبد شهر است و آثار و ابنیه موجود در اصفهان هم کم نظیر هستند، حتی شناخت مردم از اصفهان امروز بیشتر از تاریخ آن وابسته به کالبد آن است.

حجت الاسلام قطبی صنایع موجود در اصفهان را ظرفیت بزرگ دیگر شهر دانست و بیان داشت: امروز 196 رشته از صنایع دستی در اصفهان وجود دارد، صنایع دستی ما می تواند به عنوان نماینده مذهب و فرهنگ و تمدن ما در دنیا مطرح شود و ما بتوانیم از آن به عنوان ابزار دیپلماسی هم بهره ببریم، اما متأسفانه با ادغام سازمان میراث فرهنگی این ظرفیت بزرگ مورد لطمه جدی قرار گرفته است.

وی علما و حکما و دانشمندان و شعرای اصفهان را به عنوان بعد چهارم ظرفیتی شهر معرفی کرد و اظهار داشت: اما آنچه که از آن بسیار غفلت شده میراث معنوی ما است، سنت ها و آداب و رسوم و فرهنگ عامه و عادت واره های اجتماعی ما بسیار مهم هستند، چاووشی، نقالی، سفره هفت سین، سیزده فروردین، کرسی های زمستان و بسیاری از موارد دیگر ما حتی در موزه هم وجود ندارند و این یک ضعف گردشگری برای ما محسوب می شود که حتماً باید بر روی مدل سازی آیین ها برای حس شدن آن ها از سوی گردشگران پژوهش شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: معمولاٌ گردشگران در اصفهان تنها تعداد محدودی از آثار و ابنیه را می بینند و با تعداد کمی از صنایع دستی ما هم آشنا می شود و اغلب سه بعد مهم دیگر اصفهان در معرض دید و توجه گردشگران قرار ندارد.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به بازگشت جهان به معنا و معنویت گرایی در عصر ترانس مدرن، افزود: البته ترجمه ناصحیح معناگرایی به مذهب گرایی در کشور ما سبب ایجاد غرور و کم کاری شد، امروز بشر به این نتیجه رسیده که باید به یک امور ورا انسانی برگردد و یکی از این موارد مذهب و دین است و جن گرایی، شیطان پرستی، خرافه پرستی و عرفان های کاذب هم از جمله این موارد است و تابلوی مذهب ما در میان این تابلوهای مختلف گم شده است.

وی ترکیب مذهب و سنت در کشور  را یک فرصت و مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها در عرصه گردشگری دانست و تصریح کرد: امروز نقطه قوت ما برای رقابت گردشگری با دنیا همان تفاوت های ما با دنیاست و ما نمی توانیم در بسیاری از عرصه ها مانند تکنولوژی گردشگری با آن ها رقابت نزدیک داشته باشیم، باید مزیت ها را در تفاوت ها جستجو کنیم و از فکر رقابت در مشابهت ها بیرون بیاییم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه وجه تمایز ما با سایر نقاط گردشگری در حوزه مذهب و سنت های عرفی است، اظهار داشت: مراسم یلدا و سفره عقد و سفره هفت سین و زیارت و عزاداری و نقالی و موسیقی سنتی ما مذهب و سنت را به صورت اشتراکی در بر می گیرد و ما باید در عصر پسا پست مدرن بتوانیم این ظرفیت عظیم را به دنیا عرضه کنیم.

حجت الاسلام قطبی بیان داشت: ما گاهی گردشگری معنوی را تنها یک بعد از گردشگری می دانیم و برنامه یا بازدیدی مناسب با آن را در نظر می گیریم، اما می توانیم یک رویکرد درمانی و معنوی هم به این گردشگری معنوی بدهیم و روح های خسته از فضای شهری مدرن و فرهنگ غربی را به سمت فضای روحانی و اسلامی سوق دهیم.

وی گردشگری زیارتی مانند زیارت حرم امام رضا(ع) را دارای ظرفیت های مقارن دیگر افزون بر بعد اقتصادی و معنوی دانست و افزود: البته مراسم حج و اربعین بسیار عظیم هستند، اما افراد در این مراسم یک درک محیطی محدودی از اطراف خود دارند و ما می توانم مشابه همان وضعیت را در مراسمی مانند احیای شب های قدر، مراسم تلاوت قرآن، نمازهای جماعت و سایر مراسم مهیا کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه طراحی شبکه شهرهای قرآنی در دفتر تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: هدف ما پوسته شهری است و وارد ماهیت شهر قرآنی نشده ایم و بیشتر در حوزه ادراک و تداعی پیش رفته ایم که می توان این طرح را ادامه داد./869/پ203/ب1

ارسال نظرات