۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۵۲۲۲۸
رییس کل دادگستری قزوین:

حضور پررنگ روحانیت در ابعاد فرهنگی سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

رییس کل دادگستری قزوین گفت: از عوامل مهم و تاثیرگذاری که می‌تواند جامعه را به سمت پاکی و صلاح پیش ببرد و از آسیب‌های اجتماعی بکاهد حضور پررنگ و خالصانه روحانیت و علما در ابعاد فرهنگی جامعه است.
حجت الاسلام نورالله قدرتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام نور الله قدرتی رییس کل دادگستری قزوین ظهر امروز در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجدالنبی قزوین با اشاره به اهمیت دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید دینی و اسلامی بوده و از کمترین ضعف و کاستی برخوردار باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه غیردینی مجرمان کیفری در دستگاه قضا افزود: امروز بیشتر پرونده‌های قضایی به مجرمانی مربوط می‌شود که قریب به اتفاق آنها از جایگاه مستحکم دینی برخوردار نبوده و با جامعه روحانیت و علما مرتبط نیستند.

رییس کل دادگستری قزوین در ادامه با اشاره به ورود پیدا کردن مستقیم شخص رهبر به مسئله جرایم و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: بحث جرایم و آسیب‌های اجتماعی از موضوعاتی است که رهبری به طور مستقیم ورود پیدا کرده و با برگزاری جلسات هشت ساعته با مدیران و سران کشور این مباحث را پیگیری و بررسی می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به آمار اجمالی در خصوص پرونده‌های مرتبط با جرایم و آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: امروز در کشور پیرامون جرایم و آسیب‌های اجتماعی حدود پانزده میلیون پرونده وجود دارد و هر قاضی در هر شهری سالانه هزار و پانصد پرونده را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد که این آمار نشان دهنده حساسیت بالای آسیب‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام قدرتی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین آسیب اجتماعی در حال حاضر افزود: مهم‌ترین آسیب اجتماعی در کشور بحث طلاق است که نهاد خانواده را متزلزل کرده، فرزندان بی‌سرپرست در جامعه افزایش پیدا کرده و منشا جرایم دیگری چون قتل، اعتیاد و مفاسد فراوان اخلاقی و جنسی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پیامد مجازات‌های کیفری در دستگاه قضا عنوان کرد: اگر بخواهیم تنها با مجازات و محکومیت‌های کیفری جامعه را طاهر کرده و مجرمان را تادیب کنیم هر ساله حدود یک تا دو میلیون نفر را از کار کردن محروم کرده‌ایم چون، افرادی که دارای سابقه کیفری باشند به طور عملی مورد گزینش کاریابی‌ها قرار نخواهند گرفت.

مدیر کل اداره دادگستری قزوین در ادامه آسیب‌های اجتماعی را یک واقعیت ملموس در جامعه دانست و تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی واقعیتی است که تنها برخورد قضایی صرف برای مقابله با آنها کافی نیست زیرا، برخوردهای قضایی اگرچه در کوتاه مدت اثر دارد اما در بلندمدت نتیجه معکوس داشته و پیامدهای منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: از عوامل مهم و تاثیرگذاری که می‌تواند جامعه را به سمت پاکی و صلاح پیش ببرد و از آسیب‌های اجتماعی بکاهد حضور پررنگ و خالصانه روحانیت و علما در ابعاد فرهنگی جامعه است که موجب برقراری ارتباط با مردم شده و آنها را به سوی تقوای عملی سوق خواهد داد./۸۷۳/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات