۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۵۲۳۵۰
آيت الله نمازي:

جاي تدوين كتاب فقه طبابت خالي است

نماينده ولي فقيه در كاشان بر تدوين كتاب طبابت تأكيد كرد و با اشاره به اينكه جاي تدوين كتاب فقه طبابت خالي است، گفت: هدف طبيب بايد خدمت به خلق باشد.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي صبح امروز در پنجمين همايش قرآن و عترت ويژه جامعه پزشكي كشور كه در سالن آمفي تئاتر دانشگاه كاشان برگزارشد، با اشاره به اينكه در طب مجهولات زيادي داريم، گفت: سرمايه ها، آسيب ها و كمبودها در بخش طب بايد شناسايي شود.

وي با بيان اينكه ريشه سلامت از سلام است، افزود: واژه سلام برگرفته از يكي از اسماء حسني الهي است كه اين امر بيانگر اهميت سلامت در بين انسانها است، بنابراين سلام و سلامت بر مبناي پاكيزگي و طهارت و عاري بودن از همه بيماري‌هاي جسمي و روحي و سلامت جسم و روح است.

به گفته وي، سلامت جسم و سلامت روح، پاكيزه بودن از بيماريهاي متعددي است كه منبع و منشأ آن كفر و شرك است و واژه سلام، شعار بهشتيان است.

نماينده ولي فقيه در كاشان خداوند را سرچشمه سلامت و اعطا كننده سلامت خواند و اظهار داشت: خداوند براي سلامت انسان نظام تكوين، زمين و آسمانها، درياها و نباتات، گياهان و ميوه ها، خوردني ها و نوشيدني ها آفريد.

وي سلامت را به معناي كامل سلامت روح و جسم دانست و با اشاره به اينكه سلامت منشأ متعددي دارد كه بايد در همه مراحل آن  توجه داشت، افزود: نخستين مؤلفه سلامت انسان، پدر و مادر است چرا كه اگر چنانچه پدر و مادر معيوب باشند، فرزندان آنها نيز معيوب خواهند بود، بنابراين سلامت خانواده سلامت جامعه را به همراه خواهد داشت.

آيت الله نمازي از تغذيه سالم به عنوان دومين مؤلفه در امر سلامت نام برد و بر افزايش آگاهي جامعه بر سلامت تغذيه تأكيد كرد و گفت: انسان در بحث تغذيه سالم بايد بداند چه تغذيه اي مناسب است و زمان و مقدار مصرف تغذيه را رعايت كند.

به گفته وي، خداوند تمامي نيازهاي انسان را تأمين كرده و در امر غذا و تغذيه آنچه را كه آفريده براي سلامت انسان آفريده است.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه هر حرفه اي داراي فقه و اخلاق است و طبابت نيز داراي فقه طبابت و اخلاق طبابت است، گفت: ضمن اينكه ممكن است اقداماتي در فقه و اخلاق طبابت انجام شده باشد اما جاي آن در دانشگاه  خالي است.

وي افزود: از نگاه توحيدي طبابت شغل نيست بلكه مسؤوليت و منصب عرشي و آسماني است و در جامعه اي كه نياز به عالم با تقوا دارد و نياز به رهبر سياستمدار و عادل دارد همانگونه نيز نياز به طبيب حاذق دارد.

آيت الله نمازي گفت: طبابت مانند قضاوت است و قاضي در امر معاش بايد مستقل باشد و اگر قاضي نياز به مال ديگران داشته باشد نمي تواند عادلانه و بر اساس تقوا حكم كند، بنابراين در نظام قضائي اسلام قاضي بايد مستقل و نياز قاضي از بيت المال تأمين باشد.

وي در ادامه بر تدوين كتاب طبابت تأكيد كرد و با اشاره به اينكه جاي تدوين كتاب فقه طبابت خالي است، گفت: طبيب نبايد به دنبال جمع آوري مال و ثروت اندوزي باشد بلكه هدف طبيب بايد خدمت به خلق باشد.  

لازم به ذكر است، پنجمين همايش قرآن و عترت ويژه جامعه پزشكي كشور در سالن آمفي تئاتر دانشگاه به مدت دو روز به ميزباني دانشگاه علوم پزشكي كاشان برگزار مي شود./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات