۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵۵۲۹۰۷
عضو هیأت علمی مؤسسه امام مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی زمینه ساز تولید علم از سوی حوزه در عرصه های مختلف

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی با اشاره به لزوم شکل گیری دانش کافی در حوزه های علمیه در عرصه های مختلف اجتماعی تأکید کرد که انقلاب اسلامی زمینه ساز تولید علم از سوی حوزه در عرصه های مختلف بوده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب کرمانی

حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، به تبیین نقش حوزه و روحانیت در شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: ‌باید در حقیقت اعضای بدنه حوزه را در مجموع و در جزئیات از همدیگر تفکیک کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: اعضای جامعه حوزه از طیف ها و گروه های متعدی بعد از انقلاب شکل گرفته اند و حرکت می کنند؛ بخشی از بدنه حوزه از شاگردان حضرت امام(ره) و مرحوم علامه طباطبایی بودند که در شکل گیری، تحقق و تداوم انقلاب و همچنین در توجه به مبانی فکری نظام و انقلاب نقش مهم و اساسی داشته اند.

وی با بیان این که این گروه در طول تاریخ انقلاب بار اصلی را بر دوش کشیده اند، ابراز داشت: این دسته در مواضع مختلف موضع گیری های اساسی داشته اند هرچند همین عزیزان نیز در درک و قوت و قدرت دفاع از مبانی انقلاب با هم تفاوت هایی داشتند ولی اکثریت در حد توان عمل کرده اند، البته گروه دیگری از بدنه حوزه در یک بی تفاوتی و بی توجهی به مسائل اجتماع حرکت می کنند و برای این کار نیز انگیزه های متعددی دارند.

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی تصریح کرد: بخشی اساسا گوشه گیری و عرفان را بهانه کرده اند، بعضی تحصیل علم و عدم دخالت در امور سیاسی را مانع از حضور در انقلاب دانسته و می دانند و گروه دیگری که فعال بوده اند ولی نه تنها با اصل انقلاب و تداوم آن همراه نبوده اند بلکه درگیری و مخالفت نیز داشتند ولی در مجموع فضای کلی حوزه را حامیان نظام، رهبری و ولایت فقیه شکل می دهد.

وی با بیان این که همواره جامعه و نظام با نیازها و چالش های بسیاری زیادی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از عرصه ها در حوزه علمیه با توجه به این که دانش کافی نبوده است به توفیق چندانی دست پیدا نکرده ایم و به دلیل عدم حضور حوزه در فضای نیازهای اجتماع و عدم آشنایی با مشکلاتی که در فضای نظام برای طلاب بوده منجر شده است که حوزه نتواند در حد اعلی نقش خود را نشان دهد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: البته حوزه های شیعه برخلاف اهل سنت در طول تاریخ از نظام سیاسی فاصله جدی داشته اند، به همین جهت نباید انتظار داشته باشیم که در این چهل سال حوزه در همه مسائل اجتماعی بتواند تولید علم داشته باشد و در عین حال جهش بسیار خوبی در حوزه اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که در مقابل نظام هایی که از پشتوانه های علمی چندصد ساله در عرصه های اجتماعی برخوردار هستند، دانش کافی در این عرصه در حوزه وجود ندارد، تأکید کرد: در عین حال در بسیاری از حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی توانسته ایم که از مبانی، اصول و راهبردهای اسلامی را تبیین و ارائه کنیم.

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی در پایان یادآور شد: بدیهی است به دلیل گستردگی مسائل و عدم دانش کافی توفیق صد در صد پیدا نکرده ایم ولی این حرکت و خیزش که هنوز باید به عنوان یک آغازی برای یک کار بزرگ تلقی شود خوب بوده و ما امروز در نیمه راه هستیم و حوزه علمیه با تأسیس مراکز علمی فراوان توفیق تولید علم در عرصه های زیادی را پیدا کرده، هرچند نیازها بیش از آن است که تا کنون به آن دست پیدا کرده ایم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات