۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۵۵۳۴۸۱
امام جمعه موقت کاشان:

پهناي آفرينش، ميدان خداشناسي است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: صحنه و پهنه آفرينش آسمانها و زمين و موجودات و انسان عرصه خداشناسي و ميدان مانور خدا شناسي است و خداوند صحنه و پهنه آفرينش آسمانها و زمين و موجودات را قرار داد تا انسان خدا را بشناسد.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه آيه دوم سوره مباركه رعد، گفت: همه آيات الهي پر بار است و اين آيه شريفه نيز يكي از آيات بسيار پرباري است كه به لحاظ محتوا در زمينه معرفت الله مطرح است.

وي افزود: خداوند در قرآن تجلي پيدا كرده است و خودش را به بندگان خودش معرفي كرده است و در زمينه معرفي خودش نيز كوتاهي نكرده است و هرآنچه را براي معرفت الله لازم بوده است درحد توان بشر بيان كرده است چرا كه هيچكس نمي تواند ذات خداوند را بشناسد اما انسان در يك حد و اندازه تعيين شده اي از طريق آيات الهي و مخلوقات الهي مي تواند نسبت خداوند معرفت پيدا كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: صحنه و پهنه آفرينش آسمانها و زمين و موجودات و انسان عرصه خداشناسي و ميدان مانور خدا شناسي است و خداوند صحنه و پهنه آفرينش آسمانها و زمين و موجودات را قرار داد تا انسان خدا را بشناسد.

وی در ادامه تفسير سوره رعد، آيه دوم که می فرمايد، ‹‹اللهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَوَاتِ بِغَیْرِ عَمَد تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لاِجَل مُسَمّىً یُدَبِّرُ الْأَمْرَ یُفَصِّلُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقَاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ›› را تلاوت كرد و افزو: اين آيه از چند بخش مهم تشكيل شده است و  هريك از اين بخش ها، دريايي از معرفت و بابي از معرفت الله است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند در اين آيه ابتدا مي فرمايد، ‹‹اللهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَوَاتِ بِغَیْرِ عَمَد تَرَوْنَهَا›› خدا كسي است كه آسمانها را آفريد و برافراشت و هركدام را در جايگاه خود و با قوانين مربوط به خودش ايجاد كرد، ‹‹ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ›› و بعد از خلقت آسمانها و زمين بيكار نبود، بلكه بر تخت حكومت عالم تكيه زد و امور عالم و اداره آن را به دست گرفت.

وي افزود: خداوند هم مالك است و هم مدير و مدبر است و هم رب است و تمام ذرات عالم اعم از گردش و بقا و هستي و تمام شئونات آن به دست خداوند است، بنابر اين خداوند لحظه به لحظه به تدبير عالم نظر دارد و اينگونه نيست كه كناري نشسته باشد و عالم را به حال خودش رها كرده باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ›› ماه خورشيد و خلقت و گردش امورماه و خورشيد را به گونه اي قرار دادم كه در خدمت انسان و به نفع انسان و براي ادامه زندگي و منافع حيات انسان باشد تا از آن استفاده كند.

وي افزود: اگر خداوند مي فرمايد، ماه و خورشيد و خلقت و گردش امورماه و خورشيد را به گونه اي قرار دادم كه در خدمت انسان باشد تنها يك نمونه است، چرا كه هر آنچه كه در آسمانها و زمين است در خدمت انسان كه عصاره هستي است قرار دادم و اين نشانه اهميت و مهم بودن انسان در نزد خالق خود است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد همه هستي و هرآنچه در آسمانها و زمين است براي انسان خلق كردم و انسان را هم براي خودم خلق كردم، ‹‹کُلٌّ یَجْرِی لاِجَل مُسَمّىً›› ماه و خوشيد و زمين و كهكشان ها هميشه و تا يك مدت زمان مشخصي در حال حركت هستند.

وي افزود: خداوند در اين آيه اشاره به دو موضوع حركت و عمر مشخص  دارد و اين موضوعي است كه امروز علم جديد به آن پي برده است كه ماه خورشيد و زمين و منظومه شمسي و همه كهكشان ها اولا در يك نقطه اي ثابت نيستند، بلكه همه در حال حركت هستند و دانشمندان معتقدند تنها خورشيد داراي چندين نوع حركت است و متوقف نيست.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: داشمندان در قديم معتقد بودند ستارگان مانند ميخ هايي هستند كه بر سقف آسمان كوبيده شده اند، اما در ادامه متوجه شدند اشتباه كرده و همه ستارگان و آنها چه در آسمانها است همه در حال حركت هستند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: همانگونه كه عمر انسان تعيين و مشخص شده است و ثانيه اي از عمر انسان كم و زياد نمي شود، ‹‹يَجْرِي لأَجَلٍ مُسَمًّى›› براي آسمانها و زمين و خورشيد و ماه و ستارگان نيز وجود دارد و عمر مشخصي دارند./1307/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات