۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۵۵۳۶۰۵
آیت الله مهدوی:

ثروت فرهنگ آور نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی از افراد مرفه با وجود این که ادعای فرهنگ دار بودن دارند، از رفتار دینی کم بهره یا به طور کلی بی بهره هستند، البته بدیهی است که این مسأله قابل تعمیم به همه ثروتمندان جامعه نیست.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: انسان غیر زاهد در دنیا از سیر معنوی اش باز می ماند.

وی در ادامه تفسیر سوره اسرا، آیه هشتاد و سوم که می فرماید«وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الإنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ کَانَ یَئُوسًا» را تلاوت کرد و افزود: واژه اَنعَمنَا بیان می دارد صدور نعمت ها از جانب خداوند است ولی به واسطه واژه مَسَّهُ فاعل صدور شر به انسان، بیان نشده است.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: نوع انسان در نعمت ها و نقمت ها رفتار دینی از خودش نشان نمی دهد یعنی در هنگام مواجهه با نعمت ها از آخرت غافل می شود و در هنگام مواجهه با شر مأیوس می شود؛ اشخاصی که در نعمت هستند احتمال فاصله گرفتنشان از دین بیشتر از افرادی است که زندگی مرفهی ندارند و این مسأله کاملاً از رفتار متفاوتی که از افراد مرفه و افرادی از قشر متوسط جامعه هستند معلوم می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در صدر اسلام نیز افراد مرفه بیشتر از بقیه افراد جامعه از دین فاصله داشته اند؛ برخی از افراد مرفه با وجود این که ادعای فرهنگ دار بودن دارند، از رفتار دینی، کم بهره یا به طور کلی بی بهره هستند، البته بدیهی است که این مسأله قابل تعمیم به همه ثروتمندان جامعه نیست.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: زُهد داشتن در دنیا، فرصت بسیار خوبی به انسان می دهد تا به کمال حقیقی خودش برسد؛ انسانی که اکثر فرصت هایش صرف دنیا می کند، به طور قطع از کمال حقیقی اش باز می دارد؛ رسیدگی بیش از حدّ به امور دنیوی انسان را از یاد خداوند غافل می کند؛ امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، بدان وقتی در حال جمع کردن مال هستی برای دیگران گنجینه دار هستی و آن شخص سعادتمند می شود ولی تو بدبخت شدی؛ باید زمانی را صرف خداشناسی کنیم و مبانی دینی را بشناسیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه هشتاد و چهارم سوره اسرا که می فرماید«قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلاً» افزود: هر انسان بر اساس شاکله وجودی خودش عمل می کند؛ شاکله ربطی به ظاهر ندارد هرچند خیلی از افراد شاکله را همان هیکل افراد می دانند؛ شاکله یک چیز درونی است که اعمال انسان از آن سر می زند و امام صادق(ع) ذیل این آیه می فرمایند، شاکله یعنی نیّت؛ افراد بر اساس نیّات درونی که دارند عمل می کنند.

وی در پایان با بیان این که دو نوع عمل نتیجه دو نوع تفکر است، اظهار کرد: اعمال ضد هم نمایان کننده نیّت های مختلف است؛ برخی گفته اند عمل بر اساس شاکله یعنی عمل بر اساس فطرت؛ چنین نظریه ای کاملاً غلط است چرا که اگر انسان ها بر اساس فطرتشان عمل کنند فقط مجبور به انجام خوبی ها هستند و این یعنی اختیار از انسان سلب شود و این خلاف مبانی اسلام است./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات