۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۵۵۳۸۷۹
مسؤول حوزه علمیه نبی اکرم:

قناعت، گمشده جامعه ما است

موسس و مسؤول حوزه علمیه نبی اکرم با انتقاد از تجمل گرایی و تشریفات در زندگی امروزین انسان ها، گفت: قناعت، گمشده جامعه ما است.
آیت الله نجفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ضیاالدین نجفی در جلسه درس اخلاق خود که امروز برگزار شد با اشاره به برخی فرایندهای طبیعی در چرخش زمین و آسمان ها، خاطرنشان کرد: خداوند، میراننده و زنده کننده انسان ها است؛ درحالی که طی چند سال اخیر برخی پیشرفت های علمی، نوع جنسیت افراد را، آن هم در ماه چندم از حاملگی مادران، مشخص می کند، اما خداوند کاملا جنسیت نطفه ها را می داند. اخیرا مقاله ای خواندم که تساوی نوزادان دختر و پسر را نشان می داد، موضوعی که قدرت و حکمت خداوند را اثبات می کند.

موسس و مسؤول حوزه علمیه نبی اکرم(ص) با بیان اینکه خداوند "فیاض" است و هیچ گونه امساکی نسبت به آفرینش و انسان ها ندارد، بیان داشت: عالم هستی با این همه عظمت، طبق تصریح قرآن کریم، در شش روز آفریده شده است. البته این شش روز مربوط به عالم "الست" است و مدت هر روز در آن عالم، شباهتی با مدت شبانه روز با جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، ندارد.

آیت الله نجفی افزود: هستی آسمان ها و زمین و تمام گیتی، بر اساس "اراده تکوینی" مدیریت می شود. اما انسان ها افزون بر این اراده، از امتیاز "اراده تشریعی" نیز برخوردار است.

این استاد اخلاق و عرفان اسلامی گفت: امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمودند پل صراط همین دنیا است. باریکی یا پهنی این پل وابسته به اعمال انسان ها است؛ پل صراط برای انسان های نیکوکار، پهن ولی برای انسان های گنهکار، باریک و تیز است. 

نویسنده و پژوهشگر حوزه های فقه، اصول، تاریخ زندگانی اهل بیت(ع) و پیشوایان دین و فلسفه، در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تجمل گرایی و تشریفات در زندگی امروزین انسان ها، اظهار کرد: قناعت، گمشده جامعه ما است؛ من زمانی از یکی از بزرگان پرسیدم: کیفیت زندگی شما چگونه است؟ فرمودند خوب است و در آسایش هستم. پرسیدم: این آسایش را چگونه به دست آوردید؟ پاسخ دادند: قناعت؛ وقتی با تکه ای نان، سیر می شوم و در قطعه ای کوچک از زمین، می توانم آرامش یابم و مسکن گزینم، چرا حرص بخورم. من با قناعت به این آسایش دست یافتم.

آیت الله نجفی با اشاره به برخی تحولات فیزیکی که موجب بارش برف و باران می شود، گفت: خداوندی که با قدرت خود، جهانی با این عظمت را آفریده است، به خوبی از اعمال ما آگاه است؛ حال باید پرسید: چه مدت از یک شبانه روز را به خدا و عبادت حضرت حق تعالی و همچنین، بررسی کیفیت اعمال خود قرار می دهیم؟/۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات