۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۴۱۸۰
چمران:

نرمش در برابر آمریکا نتیجه ای ندارد

رییس سابق شورای شهرتهران گفت: دولت نرمش نشان داد و مذاکره کرد و از برخی چیزها گذشتیم اما دیدیم که مسؤولان مذاکره ما فکر نمی کردند که بعد از این همه نرمش، امریکا باز هم شیوه گذشته را دنبال کند.
چمران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهندس مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر، در نشست « بررسی وضعیت کنونی نظام در قیاس با آرمان های اولیه» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد به بررسی مبانی اصیل انقلاب پرداخت و با اشاره به اینکه شخصیت امام خمینی(ره)، شخصیت بی نظیری بود که ما در طول تاریخ مانند ایشان نداریم، گفت: امام تعبیری دارند که انقلاب انفجار نور بود، واقعا همین گونه بود و انفجار نور نه تنها در خاورمیانه؛ بلکه در دنیا بود.

وی ابراز کرد: انتظاری که از انقلاب داریم این است که از تمام جهالت رهایی پیدا کنیم و به سوی نور هدایت شویم، شعار ما در انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و ایدئولوژی ما بر اساس مبنای اسلام بود؛ بدین معنا که استقلال از ابرقدرت ها داشته باشیم.

این فعال سیاسی ابراز کرد: برخی کشورها مستعمره بودند، در طول تاریخ ما مستعمره نبودیم، اما شاهان ما تحت نفوذ انگلیسی ها بودند. مستشاران آمریکایی در ایران همه کاره بودند؛ از این رو استقلالی که بعد انقلاب به دست آوردیم برای آن ها گران تمام شد ما خواهان آزادی به معنای واقعی کلمه بودیم، آزادی از نترسیدن و بنده خدا بودن، وقتی بنده خدا باشیم، آزادی واقعی را داریم.

رییس سابق شورای شهر تهران گفت: در شعار جمهوری اسلامی هم قید جمهوریت و اسلامیت است، یعنی تمام نهادها باید انتخاب شود و بر مبنای ایدئولوژی اسلام باشد.

وی ابراز کرد: هر زمان آمریکا بخواهد کشوری را بترساند، ناوگان و کشتی جنگی خود را نزدیک آن کشور قرار می دهد و در زمان دفاع مقدس چنین کاری کرد اما به آن ها حمله شد و بازگشتند، سال گذشته هم ناوشکن آن ها آمد و اسیر شدند و نشان دادیم که اگر تجاوز کنید، نیروهای شما را اسیر می کنیم چرا که استقلال داشتن و روی پای خود  ایستادن برای ما هزینه داشت و خدا را شکر توانستیم مستقلانه فکر و تصمیم بگیریم و اجرا کنیم.

رییس سابق شورای شهر تهران گفت: ما توانستیم به معنای واقعی کلمه آزادی را پیاده کنیم و با کشورهای منطقه که اصلا قابل قیاس نیستیم و در طی 39 سال، 38 انتخابات داشتیم؛ در حالی که کشورهای حاشیه، اصلا با انتخابات اشنا نیستند و نگاه کنید عربستان از نظر آزادی عمل در چه جایگاهی قرار دارد.

این فعال سیاسی ابراز کرد: اگر بخواهیم انقلاب را با انقلاب های دیگر مقایسه کنیم، انقلاب ما نمونه و با انقلاب های دیگر متفاوت بود؛ چرا که انقلاب ما از لحاظ فلسفه و رهبری و امکانات متمایز از سایر انقلاب ها بود.

وی افزود: در انقلاب 1917 روسیه تنها 5 درصد مردم شرکت کردند؛ در حالی که در انقلاب ما تقریبا تمام مردم شرکت کردند و ایدئولوژی سایر انقلاب ها دست ساز بشر بود؛ در حالی که انقلاب ما بر اساس مبانی اسلام بود.

رییس سابق شورای شهر تهران گفت: تفکر ما ولایی و رهبر انقلاب ما فردی مجتهد، فقیه و مرجع تقلید بود و قابل قیاس با رهبران دیگر نیستند و همچنین دیگر ویژگی انقلاب ما این بود که ما سلاحی نداشتیم و جنگی نکردیم و با دست خالی علیه شاه مبارزه کردیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) نمی خواستند جنگ مسلحانه را انتخاب کنند و با کشت و کشتار مخالف بودند و در فیلمها هست که ما سر تفنگ ها گل می گذاشتیم و حقیقتا جنگ نبود و قیام مردمی بود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا حکومت ما با وجود اینکه اسلامی است، ایرادهایی دارد، ابراز کرد: حکومت ما با حکومت حضرت علی (ع) متفاوت است و با آن خیلی فاصله داریم، اما سعی کردیم در آن مسیر حرکت کنیم و از بسیاری حکومت ها جلوتر هستیم.

وی افزود: آمریکا علیه ما مواضع تندی داشت و مواضع آنها باعث شد که ما عکس العمل نشان دهیم، در دولت آقای روحانی نیز نرمش نشان داده شد و مذاکره کردند و از برخی چیزها گذشتیم و دیدیم که مسؤولان مذاکره ما فکر نمی کردند که بعد از این همه نرمش، امریکا باز هم شیوه گذشته را دنبال کند. /934/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات