۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۵۴۲۸۹

مردم یمن زیر چکمه آل سعود

نهادهای حقوق بشری در انگلیس با اشاره به جنایت‌های محمد بن سلمان در جنگ یمن مخالفت خود را با سفر وی به انگلیس اعلام کردند.
یمن عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، دیگر در یمن به دلیل جنگ ویرانگری که از سال 2015 میلادی آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد سنگ روی سنگ بند نمی شود. بحران انسانی به حدی است که نهادهای بین المللی، عربستان را به دلیل این بحران ها محکوم می کنند. در شرایطی که سازمان ملل در محکوم کردن حمله های جنگنده های نظامی عربستان به یمن که هزاران قربانی به همراه داشته است تردیدی نمی کند و از ائتلاف حمله به یمن انتقادهای سختی کرده است عربستان اعلام می کند که از سازمان های انسان دوستانه در یمن حمایت می کند. این در شرایطی است که در محافل این سازمان های نارضایتی از عربستان موج می زند و این محافل معتقدند که عربستان با یک دست مردم را به خاک و خون یکسان می کند و با دست دیگر آنان را مداوا می کند.  

سازمان ملل گفته است ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان در ده روز اخیر در حمله هوایی بیش از 100 غیرنظامی را به خاک و خون کشیده است که 14 تن از این قربانیان از یک خانواده هستند.

جیمی مکجولدریک هماهنگ کننده سازمان ملل در امور یمن تاکید کرد حمله های ائتلاف 109 شخص را به قتل رساند که 54 تن از آنها در یک بازار پرازدحام در شهر تعز هدف قرار گرفتند. او جنگ یمن را غیرعقلانی توصیف کرد.

تنها سازمان ملل اقدامات عربستان را در یمن محکوم نکرد. بلکه در 26 ژانویه تظاهرات سراسری در لندن برگزار شد که مردم در آن تظاهرات ها از ترزامی نخست وزیر انگلیس خواستند که سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لندن را که قرار است در پایان ماه جاری میلادی صورت گیرد، لغو کند.

نمایندگان سازمان ها نامه ای سرگشاده به ترزامی نخست وزیر انگلیس ارائه کردند که محتوایش این بود که ولیعهد عربستان مسوول بزرگ ترین مصیبت انسانی در جهان است. آنان در این نامه به جنگ یمن که افزون بر قحطی، بیماری های خطرناک و فقر، هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است، اشاره کردند.

سازمان های حقوق بشر العربی در انگلیس، موسسه تبلیغ علیه تجارت سلاح، ائتلاف «به جنگ پایان دهید»، مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین در انگلیس، مجمع حقوق بشر در یمن، نهاد دموکراسی خواهان عراق علیه جنگ و تحریم، نهاد دموکراسی و حقوق بشر «شیبا»ی یمن، تبلیغات مبارزه با فقر جهانی و عدالت کنونی جهان، این نامه ها را امضا کرده اند.

کوسی کینشن فعال حقوقی نهاد تبلیغ علیه تجارت سلاح «کات» به تارنمای الخلیج اونلاین گفت به اینجا آمدیم تا نامه سرگشاده ای به ترزامی تحویل دهیم و به او اطلاع دهیم که در انگلیس از محمد بن سلمان استقبال نمی کنیم.

وی گفت محمد بن سلمان معمار جنگ علیه یمن است و از او در انگلیس استقبال نخواهد شد. ما از نزدیک شدن ترزامی با خاندان آل سعود برای فراهم کردن سلاح های بیشتر  برای عربستان و ادامه جنگ ویرانگر علیه یمن خرسند نیستیم. آنچه در یمن رخ می دهد وحشتناک است و دعوت از محمد بن سلمان برای سفر به انگلیس این پیام را می رساند که تجارت اسلحه برای دولت انگلیس بسیار مهمتر از زندگی مردم یمن است. اقداماتی که ائتلاف حمله به یمن در این کشور مرتکب می شود نشان می دهد که حیات انسانی برای آنها هیچ ارزشی ندارد به ویژه که این جنگ جز ویرانی یمن و دردو رنج های بسیار برای مردم یمن نتیجه ای دیگری به دنبال نداشته است.

یمن شاهد بزرگترین مصیبت انسانی در جهان است. برپایه گزارش های صلیب سرخ حدود 8 میلیون نفر از مردم این کشور در آستانه قحطی به سر می برند و یک میلیون تن از مردم آن دچار بیماری وبا شده است. افزون بر این، اقتصاد این کشور فقیر عربی به طور کلی از هم فرو پاشیده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات