۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۵۴۴۴۱
حجت الاسلام والمسلمین لونی:

مردم می توانند با مطالبه گری حرکت دولت ها را اصلاح کنند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم مطالبه گری مردم را اصلاح کننده حرکت دولت ها دانست و گفت: برخی دولت ها اقدام به دور زدن سیاست های کلان می کنند که در این صورت مردم باید با مطالبه گری خود حرکت دولت را اصلاح کنند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ولی‌الله لونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی عصر امروز در سخنرانی پیش از نماز مغرب حرم مطهر رضوی گفت: با وجود اینکه حکومت ما مبتنی بر حاکمیت ولایت فقیه است اما در باب تبیین این اصل و پاسخگویی به شبهات پیرامون آن کم کاری صورت گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به صفات اساسی مورد نیاز برای جایگاه ولایت فقیه افزود: اسلام شناسی و اجتهاد، عدل و شایستگی عقلانی صفات مهم مورد نیاز برای تصدی جایگاه ولایت فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه ولی فقیه باید دنیا شناس باشد تصریح کرد: ولی فقیه به دلیل حکومت کردن بر مومنان و مسلمانان در جهان امروز باید مکتب ها و حیله های پنهان سیاسی را به خوبی بشناسد تا دچار فریب خوردگی سیاسی و اجتماعی نشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روند تعیین ولی فقیه افزود: از نظر خبرگان رهبری ولی فقیه از طریق کشف مشخص می شود. به این معنا که فردی را که دارای برجسته ترین معدل در میان صفات لازم برای رهبری بر حکومت اسلامی است را بیابند. 

وی خاطر نشان کرد: ولی فقیه از طریق انتخاب و انتصاب مشخص نمی شود.

استاد حوزه علمیه نظارت دائمی بر رهبری را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: مجلس خبرگان باید سلامت روحی، جسمی، فکری و اخلاقی رهبری را به صورت مستمر رصد کند و امروزه این وظیفه بر عهده کمیته نظارت بر رهبری در این مجلس است.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان تفاوت های نظام پادشاهی با نظام ولایی تصریح کرد: در نظام پادشاهی مانند آنچه در عربستان می بینیم هر آنچه پادشاه اراده کند باید انجام پذیرد اما در نظام ولایی اگر اراده و عملکرد ولی فقیه خارج از عدل و دین باشد خبرگان او را از این مقام عزل می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: رهبری در اجرا وارد نمی شود اما سیاست های کلان را تعیین می کند. همچنین برخی دولت ها به عنوان مجری اقدام به دور زدن سیاست های کلان می کنند که در این صورت مردم باید با مطالبه گری خود حرکت دولت را اصلاح کنند./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات