۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۵۵۴۹۱۲
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

دلایل بشر بودن رسولان الهی

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان دلایل عقلی با استفاده از آیات قرآن به تبیین دلایل بشر بودن رسولان الهی پرداخت.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: بشر نبودن پیامبران الهی، امکان هدایت را از انسان سلب می کرد.  

وی در ادامه تفسیر سوره اسراء آیه نود و چهارم که می فرماید«وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَنْ یُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَى إِلّا أَنْ قَالُوا أَبَعَثَ اللَّهُ بَشَرًا رَسُولاً» را تلاوت کرد و افزود: هیچ چیز مانع ایمان آوردن مردم زمانی که هدایت به آن ها عرضه شد وجود نداشت مگر یک مانع و آن مانع، تعجب از ارسال رسولان در تمثال بشری بود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: برخی از مخالفان می گفتند رسول نباید از جنس بشر باشد، دلیل این عدم پیروی کردن از رسولان به خاطر حسادت و تکبرورزی آن ها بوده است؛ اگر یک ملک به عنوان رسول نازل می شد مردم می گفتند این ملک نفس ندارد و مجبور به اطاعت از خداوند است و به این بهانه که قوی تر از بهانه قبلی است از پذیرش دین اعراض می کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه نود و پنجم سوره اسراء که می فرماید«قُلْ لَوْ کَانَ فِی الأرْضِ مَلائِکَةٌ یَمْشُونَ مُطْمَئِنِّینَ لَنَزَّلْنَا عَلَیْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ مَلَکًا رَسُولاً» اضافه کرد: تطابق جنس رسول و مردم بسیار مهم است؛ چون روی کرده زمین انسان ها زندگی می کنند لازم است برای آن ها از جنس خودشان کسی برانگیخته شود که افزون بر هدایت آن ها به راه راست، منازعاتشان را حل و فصل کند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: اجنه نیز همچون انسان ها از نفس و عقل برخوردار هستند و منازعات دارند و برای هدایت شدن نیاز به رسول دارند؛ اگر جنس پیامبران از اجنه بود، برای انسان ها قابل رؤیت نبود و امکان هدایت از انسان ساقط می شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان تبیین کرد: آیه نود و ششم سوره اسراء که می فرماید«قُلْ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا» بیان می دارد خداوند برای شاهد بودن کفایت می کند و برای شاهد بودن در هر موضعی خبیر بودن و بصیر بودن نیاز است که خداوند هم بصیر است و هم خبیر است./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات