۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۵۵۶۰۱
یکی از اندیشمندان پاکستان:

اقلیت های دینی در ایران در آسایش کامل زندگی می کنند

رییس شورای نظرات عقاید اسلامی پیشاور ایالت خیبرچختونخوا پاکستان گفت که اقلیت های مذهبی در ایران زیر پوشش حکومت اسلامی در کمال آسایش زندگی می کنند.
کنفرانس توکل در پاکستان

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت بزرگداشت سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران سمینار یکروزه انقلاب اسلامی ایران و حقوق اقلیت ها روز گذشته از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشاور پاکستان برگزار شد.

این سمینار با حضور قبله ایاز رییس شورای نظرات عقاید اسلامی (در سطح وزیر فدرال) و رییس پیشین دانشگاه پیشاور، ارنست بی شاپ از رهبران پروتستان مسیحیان پیشاور، راوی کمار مشاور وزیر اعلای پیشاور، مقصود سلفی رییس اهل حدیث خیبر پختونخوا و محمد شعیب رییس سازمان جهانی علماء و مشایخ پاکستان برگزار شد.

همچنین در این همایش رشید احمد استاد معارف اسلامی دانشگاه پیشاور، نذیر حسین مطهری امام جمعه و جماعت مسجد امامیه حیات آباد پیشاور و رادیش سنگ رییس از جامعه سیکهای پیشاور و محمدباقر بیگی سرکنسول و عباس فاموری رییس خانه فرهنگ و وابسته فرهنگی در شهر پیشاور و جمعی از فرهیختگان فرهنگی مذهبی ابن ایالت حضور داشتند.

قبله ایاز رییس شورای نظرات عقاید اسلامی در این آیین در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ مذهبی دارای ویژگی های ویژه ای است که دیگر کشورهای اسلامی ندارند.

وی اضافه کرد: در جامعه جهانی سایر مذاهب تحمل نمی شدند و در بسیاری از نقاط جهان به حقوق یکدیگر اهمیتی داده نمی شد و با پیروزی انقلاب اسلامی این موضوعات جامه عمل پوشانده شد.

قبله ایاز ادامه داد: اقلیت های مذهبی در ایران زیر پوشش حکومت اسلامی در کمال آسایش زندگی می کنند به عنوان مثال، در مساجد شیعه و سنی با همدیگر نماز برگزار می شود.

رییس شورای نظرات عقاید اسلامی پیشاور ادامه داد: در سازمان ملل نیز تایید شده که جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که حقوق اقلیت ها در آن رعایت می شود.

عباس فاموری وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز در این آیین در سخنانی در خصوص حقوق ‏اقلیت ها پس از انقلاب اسلامی ایران گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) یکی از ‏عمیق ترین و دامنه دار ترین تحولات سیاسی قرن بیستم بود.

وی اضافه کرد: از ارکانی که بسیار مهم وقابل توجه قرار گرفت محترم ‏شمردن حقوق اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی ایران بود و علاوه بر آزادی های مدنی برایهمه مردم، به ‏حقوق اقلیت های مذهبی در ایران ارج نهاده شد.

وی اضافه کرد: در تدوین قانون اساسی ایران نیز اصلی برای پایبندی برحقوق اقلیت های مذهبی به نام اصل ‏سیزدهم منشور حقوق اقلیت ها در قانون اساسی ایران تدوین شد.

وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور ادامه داد: این اصل با تاکید بر رعایت حقوق و پایبندی به عقاید دینی اقلیت ها و آزادی و عمل به دستورات آن دارد و این اجازه به اقلیت ها داده شد تا از امکانات ‏کشور برای تحقق اهداف دین خود استفاده کنند.

ارنست بی شاپ از رهبران پروتستان مسیحیان پیشاور نیز در این آیین گفت که حقوق اقلیت ها در جمهوری اسلامی ایران بهتر از کشور های دیگر است.

وی گفت: در یکی از سمینارهای جهانی با حضور مسیحیان، نمایندگان مسیحیان ایران در این نشست از حقوق فردی خود در جمهوری اسلامی ایران راضی بودند. لازم است که کشور ایران را الگوی خود قرار دهیم و به تاسی از ایران از حقوق اقلیت ها دفاع کنیم.

مقصود سلفی رییس اهل حدیث خیبر پختونخوا پاکستان نیز در این آیین گفت: پیش از این به ایران سفر کرده و مشاهده کردم که جماعت اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران از حقوق برابر برخوردارند و رهبران ایران نیز حقوق اقلیت ها را در این کشور محترم می شمرند.

راوی کمار مشاور سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در امور اقلیت های مذهبی نیز در سخنانی گفت: جای بسی خرسندی است که در خانه فرهنگ ایران در پیشاور، همه اقلیت های مذهبی در این سمینار شرکت دارند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشوری است که حقوق اقلیت ها در آن رعایت می شود.

رادیش سنگ نماینده سیک ها در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان نیز در این آیین گفت که حقوق اقلیت ها در این به رسمیت شمرده می شود و امیدواریم حقوق اقلیت ها در دیگر کشورها نیز محترم شمرده شود.

محمد شعیب رییس سازمان جهانی علماء و مشایخ پاکستان نیز در این آیین به عنوان سخنران نشست گفت: از ویژگی های ایرانیان این است که رعایت حقوق اقلیت ها را هم مردم و هم دولتمردان رعایت می کنند./994/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات