۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۵۶۲۶۹
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

احسان به والدین از مهم ترین عوامل عاقبت بخیری انسان است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: والدینی که از دنیا رفته اند بیشتر از والدینی که در قید حیات هستند، محتاج به فرزندانشان هستند.
عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در سخنرانی شب گذشته که در محفل فاطمی واقع در خیابان جی برگزار شد، گفت: احسان به پدر و مادر گره های مادی و معنوی زندگی انسان را باز می کند و بی توجهی به ایشان نیز گره ایجاد می کند.

وی در ابتدا با بیان این که عوامل زیادی در عاقبت بخیری انسان تأثیر دارند، افزود: پذیرش اعمال انسان مشروط به شروط متقدم، متقارن و متأخر است؛ اعمال انسان در صورتی برایش مفید فایده واقع می شود که در پایان عمرش بتواند با ایمان از دنیا برود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطرنشان کرد: سید احمد آقا خوانساری از اعاظم بزرگ و آیت بزرگ زمان خودش بود و علما راجع به ایشان نظرات بسیار فوق العاده ای داده اند، این مرجع تقلید گفته است از سن شش سالگی بر خواندن نماز و روزه مداومت داشته ام و در طول دوران عمرم دو مرتبه همه نماز و روزه هایم را قضا کرده ام، آقای خوانساری هر هفته جمعه ها سوره مؤمنون را می خواند و چهار روز قبل از رحلتش به پسر و عروسش گفته بود حضرت عزرائیل را دیدم و به عیادتم آمده بود و سلام حضرت حق را برای من آورده بود.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که مرگ هر کس همرنگ زندگی او است، تبیین کرد: آقای خوانساری بعد از این که ختم دوازده هزار لا اله الا الله را برداشته بوده است و منقول است که بلافاصله بعد از این که دوازده هزارمین لا اله الا الله بر زبانش جاری شده بود، از دنیا رفت.

خطیب توانا اضافه کرد: مهم ترین عامل عاقبت بخیری انسان این است که روند زندگی او الهی باشد، خواندن دعای عدیله و یا دعای غریق و همچنین تسبیحات حضرت زهرا(س) سبب عاقبت بخیری می شود، ولی این گونه نیست که خواندن این ادعیه و اذکار به تنهایی عاقبت بخیری آورد.

وی گفت: یکی از مواردی که عامل بسیار مهمی در عاقبت بخیری انسان است، احسان کردن به پدر و مادر است، والدینی که از دنیا رفته اند بیشتر از والدینی که در قید حیات هستند، محتاج به فرزندانشان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، چه بسا فرزندانی که در زمان حیات والدینشان به آن ها خدمت می کرده اند و مورد دعای خیر آن ها واقع می شدند ولی بعد از مرگ، والدینشان را فراموش می کنند و عاق والدین می شوند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه ابراز کرد: احسان و توجه به پدر و مادر باید به گونه ای باشد که آن ها از ته دل برای انسان دعا کنند، چنین دعایی زندگی انسان را زیر و رو می کند؛ احسان به پدر و مادر گره های مادی و معنوی زندگی انسان را باز می کند و بی توجهی به ایشان نیز گره ایجاد می کند.

خطیب توانا در پایان ابراز کرد: بسیاری از دعاها صد در صد خیر و ثواب است ولی مانعیت عدم رضایت پدر و مادر سبب عدم استجابت دعاها می شود؛ کتابی به نام منازل الآخره از شیخ عباس قمی فوق العاده انسان را متأثر می کند، در این کتاب روایتی وجود دارد که در صدر اسلام پیامبر(ص) نزد جوانی رفتند که در حال احتضار بود و نمی توانست تلقین را تکرار کند، پیامبر(ص) مادر او را خواستند و به او فرمودند، آیا از فرزندت راضی هستی، آن مادر گفت از دست او راضی نیستم چرا که شش سال با من قهر بود، پیامبر(ص) فرمودند از او راضی شو و آن مادر او را بخشید و آن جوان توانست تلقین های پیامبر(ص) را تکرار کند./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات