۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۵۵۶۵۱۰
آیت‌الله ری شهری:

توهم‌های شیطانی مهمترین دلیل انکار وجود خداوند است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه منکران قیامت دچار کفر جهلی هستند، گفت: خیالبافی علت انکار خداوند از سوی کافران جاهل است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شب گذشته در جلسه درس تفسیر سوره مبارکه بقره که در همین آستان برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: کسانی که کافر هستند تفاوتی نمی‌کند تو آنها را از جهنم بیم دهی یا ندهی این افراد ایمان نمی‌آوردند.

وی افزود: بیشتر اصحاب پیامبر اکرم را کافرانی تشکیل می‌دادند که با دعوت رسول خدا به اسلام ایمان آورده بودند؛ بنابراین در اینجا یک پرسش مطرح می‌شود که چرا خداوند می‌فرماید سخن پیامبر بر کفار اثر ندارد، پاسخ این پرسش آن است که منظور خداوند اختصاص به یک عده خاصی از کفار است.

آیت‌الله محمدی ری شهری با اشاره به اینکه کفر اقسام مختلفی دارد، ابراز کرد: منظور از کفر انکار حقیقت است حال این انکار با جهل باشد و یا براساس علم؛ بنابراین اقسام کفر متفاوت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره کفرجهلی و کفر علمی، اظهار داشت: اگر انسان چیزی را ندانست و انکار کرد نشان از کفر جهلی و اگر به چیزی علم داشت ولی آن را انکار کرد به کفر عملی دچار شده است. انسان نمی‌تواند به وجود خداوند علم داشته باشد ولی آن را انکار کند و تنها انسان‌های خیالباف هستند که منکر خداوند می‌شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: قرآن کریم در پاسخ به این سخن کفار که می‌گویند «زندگی بشر همین حیات دنیوی است و مرگ و تولد یک امر طبیعی به شمار می‌رود» می‌فرماید: این افراد انسان‌های خیالبافی هستند در حالی که خلقت آسمان و زمین نشان از خالقی قدرتمند کننده دارد.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه منکران قیامت دچار کفر جهلی هستند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر بندگان خدا چیزی را که نمی‌دانند توقف کنند و بگویند نمی‌دانیم و آن حقیقت را انکار نکنند چنین افرادی کافر نیستند.

وی درباره کفر علمی، عنوان کرد: عالمی که علم خود را پنهان کند و از او سوال شود و بگوید نمی‌دانم دچار کفر فرعونی شده چرا که یاران فرعون به قدری از حضرت موسی(ع) معجزه دیده بودند که یقین داشتند موسی(ع) حق است ولی انکار می‌کردند و ایشان را دروغگو می‌نامیدند./813/پ202/ب1

 

ارسال نظرات