۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۵۶۸۲۹
استاد حوزه:

ثمره نماز زنده و باروح، تقوای الهی است

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با بیان اینکه تقوا در پرتو عبادت و بندگی خداوند برای انسان ترسیم می‌شود، گفت: بهترین زاد و توشه در قیامت، تقوای الهی است و ثمره نماز زنده و باروح، تقوای الهی است.
همتیان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین «محمد همتیان» روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به بخشی از دعای بلند و رفیع عرفه امام حسین(علیه‌السلام) اشاره و عنوان کرد: امام حسین(علیه‌السلام) در این دعا می‌فرمایند: «وَخَسِرَتْ صَفْقَهُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصیباً؛ و زیانکار باد تجارت بنده ای که از محبّتت برای او سهمی قرار نداده ای»؛ یعنی آن بنده ای که از محبت خداوند بهره نبرد در این بازار سوداگری خسارت می‌بیند.

بهترین زاد و توشه در قیامت، تقوای الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: انسانی که سالک الی الله باشد، احتیاج به زاد و توشه و مرکب دارد که زاد و توشه انسان در این مسیر، تقوای الهی است، همانطور که خداوند به مردم توصیه می‌کند که در این دار دنیا زاد و توشه بردارند و بهترین زاد و توشه در قیامت، تقوای الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان یادآور شد: امام علی(علیه‌السلام) هنگام بازگشت از جنگ صفین، پشت دیوارهای شهر کوفه مقابل قبرستان رو به کوه احد ایستادند و خطاب به مردگان فرمودند: شما پیشرو ما بودید که جلوتر از ما رفته اید و ما به شما خواهیم پیوست. امّا خانه‌ها را ساکن شدند، همسران را گرفتند و اموال را تقسیم کردند. این، خبرى است که نزد ماست. پیش شما چه خبر است؟ سپس روى به اصحاب خویش کرد و فرمودند: به خدا قسم اگر به آنان اجازه سخن دهند، به شما خبر خواهند داد که «بهترین ره توشه، تقواست».

وی بیان داشت: وقتی از امام معصوم سؤال کردند تقوا یعنی چه؟ فرمودند: آیا تا کنون در بیابان پر از خار، پابرهنه راه رفته اید؟ تقوا یعنی اینکه در آنجا که خار ندارد و یا خار کمتری است پای بگذاریم، در این دنیای پر از دام، به گونه ای قدم برداریم که خار گناهان به ما آسیب نرساند.

تقوا در پرتو عبادت و بندگی خداوند برای انسان ترسیم می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم، راه به دست آوردن تقوا را بیان کرده است، گفت: تقوا در پرتو عبادت و بندگی خداوند برای انسان ترسیم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان تصریح کرد: اگر انسان، نماز باروح و زنده بخواند، تقوای الهی ثمره آن نماز خواهد بود، به همین دلیل خداوند می‌فرماید: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی»؛ یعنی نمازی بخوانید که زنده و ایستاده باشد و صاحبش را روی پا نگه دارد.

وی با بیان اینکه نماز بی حال و مرده نمی تواند انسان را زنده کند؛ تأکید کرد: اصحاب یزید، خوارج، ناکثین و مارقین نماز می‌خواندند، اما نماز، آنان را نجات نداد؛ زیرا نماز آنان با روح و زنده نبود.

چگونه بفهمیم نماز صبح ما قبول است یا نه؟

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: در روایات آمده برای اینکه بدانید نماز صبح شما پذیرفته شده یا نه، اگر در روز گناهی برای شما پیش آمد و انجام ندادید، بدانید که نماز صبح شما قبول شده؛ اما اگر نسبت به گناه بی باک بودید، باید در نماز صبح تجدید نظر کنید.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ادامه داد: نص روایت است که گاهی انسان نماز می‌خواند که این نماز در طبقی از نور قرار می‌گیرد و به طرف بالا می‌رود و با نمازگزار حرف می‌زند و خطاب به نمازگزار می‌گوید: «حفظک الله کما حفظنی؛ خدا ترا حفظ کند همانگونه که تو مرا حفظ کردی»؛ اما اگر نمازی با شرایط و دستوراتش اقامه نشود فرشته آن را به صورت زشت و تاریک بالا می‌برد و نماز می‌گوید: «ضیعک الله کما ضیعتی؛ خداوند ترا ضایع کند همانگونه که تو مرا ضایع کردی».

وی اضافه کرد: خداوند متعال به نماز خواندن ما احتیاجی ندارد؛ ما با نماز خود اظهار کنیم که بنده خداوند و مطیع او هستیم و او را بزرگ می‌دانیم؛ در نماز خواندن باید این معرفت ایجاد شود که وقتی می‌گوییم: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» چگونه در مقابل پروردگار متعال خود ایستاده ایم.

انگیزه، دلیل و ثمره عبادت خداوند چیست؟

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به آیه ۲۱ سوره بقره که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید آن کس که شما ، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید ، تا پرهیزکار شوید»، گفت: به فرموده خداوند متعال، راه پرهیز از گناه در این دنیا، عبادت است و در این آیه، انگیزه، دلیل و ثمره عبادت بیان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با اشاره به وجود پروردگار و ایجاد مخلوقات، عنوان کرد: ما مادر خود را دوست داریم، مادر با لطف و مهربانی به ما خدمت کرده است و ما هم باید به مادر احترام بگذاریم؛ خداوند متعال از مادر بالاتر است و ما را خلق کرده، بنابراین باید به ولی نعمت خود که به ما احسان و لطف کرده، احترام بگذاریم.

وی تصریح کرد: پروردگار ما کسی است که ما را خلق کرده و تمام مخلوقات را در خدمت انسان قرار داده، بنابراین ما انسان‌ها چگونه به خداوند کفر می‌ورزیم؟

خدا را باید از زبان علی(علیه‌السلام) و در مکتب آن حضرت شناخت

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: هیچ عقل سلیمی باور نمی کند که بدون اینکه خالقی داشته، خلق شده باشد، همچنین انسان‌ها خالق خود نیستند که اگر انسان‌ها خالق خود بودند، به این زودی‌ها راضی نمی شدند که طراوت و زیبایی جوانی خود را از دست دهند و پیری را در حریم خلقت خود راه نمی دادند.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ادامه داد: گاهی خداوند برخی خیالات واهی انسان را مطرح می‌کند تا انسان‌ها به خود بیایند و بیندیشند و در مقابل خداوند خضوع کنند.

وی گفت: ما وقتی در محضر اهل بیت(علیهم‌السلام) قرار می‌گیریم به این جانشین‌های خداوند بر روی زمین عرض می‌کنیم: «اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی؛ شهادت مي‌دهم كه تو جايگاه مرا مي‌داني، كلام مرا مي‌شنوي و جواب سلام مرا مي‌دهي»؛ یعنی ما علاوه بر خداوند، ائمه معصومین(علیهم‌السلام) را زنده می‌بینیم.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان عنوان کرد: امام علی(علیه‌السلام) در خطبه ۲۱۵ نهج البلاغه از خداوند این گونه تشکر می‌کند که: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُصْبِحْ بِي مَيِّتاً وَ لَا سَقِيماً؛ ستايش ويژه خداوندى است که مرا به صورت مرده و بيمارى وارد بامداد نساخت و به امراض گوناگون و بدمنظر گرفتار نکرد»؛ خدا را باید از زبان علی(علیه‌السلام) و در مکتب آن حضرت شناخت. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات