۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۵۶۸۵۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

تواضع و فروتنی شرط اول طلبگی است

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه کسب مدارج بالای علمی نباید موجب تکبر طلاب شود، گفت: تواضع و فروتنی سرلوحه طلاب در مراحل علم آموزی آنان باشد تا عنایت حضرت حق شامل حال آنان شود.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی حمیدی‌کیا استاد اخلاق، امروز در مدرسه علمیه حجت بن الحسن(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در کتاب تصنیف غررالحکم و دررالکلم قریب به هزار موعظه و کلمات قصار امیرمومنان علی(ع) بیان شده است.

وی افزود: در این کتاب انواع مستی‌ها بیان می‌شود و انسان عاقل برای دچار نشدن به معصیت لازم است از چنین مستی‌هایی پرهیز کند.

حجت الاسلام حمیدی‌کیا با استناد به کلام امیر حکمت و بلاغت علی(ع) که می‌فرمایند: انسان عاقل از مستی مال، مدح و ستایش، جوانی، قدرت و علم باید پرهیز کند، ابراز کرد: گاهی انسان در مقابل اموالش مست و مدهوش می‌شود و دست به کارهایی می‌زند که انسان عاقل آن را انجام نمی‌دهد برای مثال گاهی افراد با خرید برخی اجناس غیر لازم دچار اسراف می‌شوند اما پس از مدتی با پی بردن به اشتباه خود نادم و پشیمان می‌شوند.

این استاد اخلاق با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص)، اظهار داشت: حضرت فرمودند: انسان مومن طعم ایمان را نمی‌چشد مگر آنکه برایش اهمیتی نداشته باشد که چه کسی نعمت های ظاهری آن را مصرف می‌کند؛ انسان باید در همه حال به کارهایی که انجام می‌دهد توجه کند و به ارزیابی اعمالش بپردازد.

وی درخصوص مستی مدح و ستایش، گفت: انسان زمانی دچار مستی مدح و ستایش می‌شود که بر اثر تعریف و تمجید مردم تصور کند دارای مقام و جایگاه رفیعی است که دیگران در آن جایگاه نیستند بر همین اساس دچار کبر می‌شود؛ طبق صریح روایات حمد و ستایش مردم به صورت حضوری همانند ذبح کردن آنان است.

حجت الاسلام حمیدی‌کیا درباره مستی جوانی، تصریح کرد: انسان از همان دوران جوانی باید به انجام عمل صالح اهتمام ویژه داشته باشد. در عصر حاضر پاک زیستن بسیار دشوار است اما اجر و ثواب بسیار دارد برهمین اساس امام صادق(ع) می‌فرمایند: نور الهی را با اشک بر معاصی خود و سجده‌های طولانی افزایش دهید.

استاد اخلاق با اشاره به مستی جاه و مقام، گفت: تاریخ سراسر پند و عبرت است انسان با کمی توجه به سرنوشت گذشتگان خواهند دانست کسانی که به جایگاه خودشان غره بودند امروز نیستند و نابود شدند.

وی درباره مستی علم، خاطرنشان کرد: طلاب باید به این نکته توجه کنند که با کسب مدارج بالای علمی دچار کبر و مستی نشوند و تواضع را در همه مراحل علم آموزی سرلوحه خود قرار دهند تا عنایت حضرت حق شامل حال آنان شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات