۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۲۱۸
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

برخی سیاسیون دریافت درستی از دینی یا غیردینی بودن علم ندارند

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه منکران علم دینی، علم را همان چیزی می‌دانند که در غرب وجود دارد، گفت: برخی سیاسیون دریافت درستی از دینی یا غیردینی بودن علم ندارند.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: برخی افراد مباحث جدیدی در زمینه عدم علمی بودن علوم دینی مطرح می‌کنند.

وی افزود: گاهی از چهره‌های شناخته شده در رسانه‌های جمعی چنین مطرح می‌شود که علم و دین دو وادی جدای از هم بوده و سنخیتی با هم ندارند، علم، چیزی و دین، چیزی دیگر است. در نتیجه نمی‌توانیم چیزی به نام علم دین و علم دینی داشته باشیم در حالی که علم، علم است و معنا ندارد علمی را دینی و دیگر علم را غیر دینی بنامیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد با بیان اینکه ما به وجود علوم دینی مانند تفسیر، فقه و اصول معتقد هستیم اما علم را دینی و غیر دینی نمی‎دانیم، ابراز کرد: علم، تابع روش خود است. اگر روشمندی حاکم بود علم شکل می‌گیرد در غیر این صورت علم نیست.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه برخی اهالی فلسفه و دانشگاهیان سخن از عدم وجود علم دینی می‌کنند، اظهار داشت: برخی سیاسیون نیز با خاطری آسوده به پشتوانه این نظریه از این سخن بهره سیاسی برده و همین را تکرار می‌کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه برخی منکران علم دینی، علم را همان چیزی می‌دانند که در غرب وجود دارد، گفت: این افراد اعتقاد دارند علم موجود براساس تجربه و روش حسی تولید می‌شود و یا برخی علم را تنها علوم طبیعی مانند شیمی و فیزیک فرض می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز علم را متعلق به عصر مدرنیته می‌دانند و این پیش فرض‌هایی است که امروز توسط بعضی افراد طرح می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی آقایان سیاسی، دریافت درستی از دینی یا غیر دینی بودن علم ندارند، گفت: زمانی که فردی می‌گوید اگر قرآن را در داشبورد خودرو قرار دهیم خودرو اسلامی می‌شود بیانگر عدم درک دقیق این فرد از علم دینی است بنابراین چنین سخنانی عامیانه و نوعی مغالطه است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد بیان داشت: برخی آقایان می‌گویند علم دینی و غیر دینی ندارد و در جمع منکر علم دینی می‌شوند در اصل سخن خود را تکذیب کرده‌اند چرا که نمی‌شود مطلبی را به دیگران القاء کرد چرا که هر کسی باید براساس تخصص خودش سخن بگوید.

وی درباره تولید علم دینی، ابراز کرد: منظور از علم دینی این نیست که همه امور بر اساس آیات و روایات باشد بلکه آیات الهی منبعی برای کسب علم به شمار می‌روند بنابراین منابع ما کتاب، سنت، عقل و شیوه‌های درست تجربی است. علم نباید تک ساحتی و تک منبعی باشد از این رو یکی از نقص‌های علم کنونی همین تک ساحتی بودن آن است./813/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات