۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۵۷۶۷۰
نوبخت در نشست خبری:

تقویت سیستم دفاعی خود را منوط به نظر دیگران نمی‌بینیم

سخنگوی دولت در مورد اظهارات وزیرخارجه فرانسه درباره ایران گفت: رهبر انقلاب و مسؤولان بارها تاکید کردند که تقویت سیستم دفاعی خود را منوط به نظر دیگران نمی‌بینیم و اینکه دیگران آرزوی خود درباره ایران را بیان می‌کنند برای ما مهم نیست.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به دو اقدام مهم در دولت اظهار داشت: اقدام نخست ما در خصوص جمع‌بندی اقداماتی است که در سال 96 انجام دادیم، این جمع‌بندی هم در دو بخش یعنی ابتدای 11 ماه اول سال و بخش دوم اقدامات دو هفته آینده خواهد بود، اقدام دوم ما هم مربوط به اقدامات دولت در سال 97 است.

وی ادامه داد: ما در طول 11 ماه اول سال که تا سه اسفندماه محسوب می‌شود براساس گزارش رسمی خزانه 271هزار میلیارد تومان برای اموال جاری کشور و عمرانی هزینه کردیم، این رقم نسبت به متوسط سال گذشته آن با رشد 28 درصدی روبرو بوده است، در بخش اعتبارات هزینه ما 207 هزار میلیارد تومان است که این رقم هم نسبت به مشابه سال پیش با 15درصد افزایش روبرو بوده است، در بخش عمرانی نیز 30 هزار و 89 میلیارد تومان خرج شده است که این میزان هم نسبت به سال پیش رشد 62 درصدی داشته است.

دولت تاکید کرد: تا به امروز در حدود هزار و 765 میلیارد تومان از سوی دولت به اقشار آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه کمک‌هایی واریز شده است، از سوی دیگر در قسمت خرید اوراق و اسناد خزانه 22 هزار و 800 میلیارد تومان اختصاص بودجه داشتیم که این میزان به صورت ماهیانه نیز پرداخت شده است و خوشبختانه بازار سرمایه امسال نیز اجازه فروش این میزان اوراق را به ما داد.

نوبخت یادآور شد: ما منکر اشکالاتی در اقتصاد نیستیم اما اقدامات مثبت در این دوران انجام شده است و توانستی خیلی از موانع را پشت سر بگذاریم، ما در طول امسال در حدود 30 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات به بخش غیردولتی داده‌ایم و از سوی بانک‌ها نیز مبلغ 15 هزار و 527 هزار میلیارد به 21 هزار بنگاه اقتصادی پرداخت شده است.

وی از واریز حقوق اسفندماه نیز خبر داد و گفت: تلاش ما براین است که تا چند روز آینده و نهایتا تا 20 اسفندماه مبلغ مورد نظر واریز شود، تلاش می کنیم که در طول این دو هفته مبلغ 4 هزار و 500 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کنیم، در واقع تلاش ما براین است که تا پایان سال که فروش نفت و دریافت پول وجود دارد بتوانیم دریافتی‌ها را به بخش عمرانی بپردازیم.

منتظر همکاری مجلس و شورای نگهبان در خصوص بودجه 97 هستیم

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ابلاغ بودجه 97 در سال جدید افزود: ما آمادگی لازم را برای ابلاغ بودجه 97 داریم، پیش‌نویس آئین‌نامه اجرایی بودجه 97 آماده شده است و ما فعلا منتظر همکاری مجلس و شورای نگهبان هستیم تا این قانون سریعا تکمیل و به دست دولت برسد. 

نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت در سال ۹۷ نیز خاطرنشان کرد: ما تصمیم داریم در سال جدید 71 هزار پروژه عمرانی را به اتمام برسانیم، همچنین تصمیم ما براین است که 12 برنامه برای اشتغال فراهم کنیم که برای آن هم 73 هزار میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است، ضمنا در حدود 126 هزار میلیارد تومان در سال آتی نیز برای طرح‌های عمرانی در نظر می‌گیریم که در این خصوص دولت از بخش‌های غیردولتی نیز کمک خواهد گرفت.

وی ابراز داشت: ما برای سال بعد مبلغ 3هزار و 400میلیارد تومان هم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در نظر گرفتیم که این موضوع با ده درصد افزایش حقوق برای کارکنان دولت در یک سمت قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات رییس جمهور در مجمع عمومی بانک‌ها گفت: رییس جمهور ابتدا در مورد فعالیت بانک‌ها و اقداماتی که انجام دادند تقدیر و تشکر را به عمل آورد اما از بانک‌ها خواست که منابع خود را فریز نکنند و آن را به صورت تسهیلات به مردم بدهند و این وعده را دادند که تعداد شعبات بانک‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

تقویت سیستم دفاعی خود را منوط به نظر دیگران نمی‌بینیم

نوبخت در مورد اظهارات وزیرخارجه فرانسه علیه ایران و تاثیر آن بروی تعاملات تجاری بین دو کشور تصریح کرد: در رابطه با برجام اروپایی‌ها از ایران حمایت می‌کنند اما در رابطه با دیگر مسائل اظهاراتی دارند که اگر منظورشان دقیقا محدود کردن سیستم دفاعی ایران باشد اصلا چنین امری را ممکن نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب و دیگر مسؤولان بارها تاکید کردند که تقویت سیستم دفاعی خود را منوط به نظر دیگران نمی‌بینیم و اینکه دیگران هم رویا یا آرزو خود در مورد ایران را بیان می‌کنند برای ما مهم نیست، این سوال را باید از آمریکا و فرانسه پرسید که آیا شما در تجهیز کردن بینه نظامی خود از دیگران حرف شنوی دارید؟.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ما در این راستا بارها نظرات خود را اعلام کردیم و ضمنا برای سیاست‌های انگلیس، آمریکا و فرانسه در منطقه خود نیز بارها تذکرات لازم را داده‌ایم و بدانند که ایران یک کشور یکپارچه است و دولت از نظام جدا نیست و اینکه امروز هم برخی ایده حمایت از نظام را می‌دهند اما دولت را زیر سوال می‌برند امری اشتباه است.   

نوبخت با اشاره به موضوع برجام تصریح کرد: غرب در مورد برجام کوتاه آمده و غنی‌سازی ما در حال انجام است و چنانچه ترامپ از برجام خارج شود ما برای غنی‌سازی 20درصد یا هر میزانی که صلح‌آمیز باشد آماده هستیم و در آن صورت هیچ چشمی نمی‌تواند بر ما نظارت کند.

وی در رابطه با تعیین قیمت مشخص برای خرید تضمینی گندم اضافه کرد: این خرید برای سال آینده هم به قوت خود باقی است و قیمتی را در جلسه‌ای مطرح کردیم و در سال 96 ما 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت کردیم که البته قیمت گندم هم از سال 90 بسیار افزایش یافته است به همین منظور باید قیمتی را تعیین کنیم که بتوانیم در پرداخت آن راحت‌تر و به وقت اقدام کنیم، بنابراین فعلا با همان هزار و 300 تومان این خرید را انجام خواهیم داد.

پاسخ نوبخت به انتقاد عارف مبنی بر عدم همکاری دولت با فراکسیون امید

سخنگوی دولت در واکنش به انتقاد عارف از مبنی بر کاهش همکاری دولت با فراکسیون امید گفت: روابط ما با  اعضای این فراکسیون کاملا مشخص شده است و سطح بالای روابط بین ما آثار مثبتی برای مردم خواهد داشت و حتما برای از بین رفتن شائبه موجود تلاش خود را بیش از پیش خواهیم کرد.

نوبخت در خصوص گرانی بلیط مترو در تهران و ادعای اعضای شورای شهر مبنی براینکه دلیل این گرانی دولت است تصریح کرد: ما در خصوص کمک به شهرداری و شورای شهر تمام تلاش خود را خواهیم کرد و از آنها هم انتظار داریم که افزایش قیمت بلیط را بر گردن دولت نیندازند.

وی در مورد جنجال‌های بوجود آمده در فضای مجازی در خصوص اظهارات رییس جمهور، معاون اول و معاون امور زنان اظهار کرد: شورای اطلاع‌رسانی دولت برای مقابله با این مسائل اقداماتی انجام داده و تلاش می‌کند این کار را بیش از پیش انجام دهد و تقاضا داریم افرادی که بیش از آنکه تلاش خود را برای خدمت به مردم بیشتر کنند در این جهت گام برمی‌دارند در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این موضوع که برخی معتقدند دولتی‌ها جواب سربالا می‌دهند تاکید کرد: دولت از این سر به زیر تر هست؟، دولت هرهفته سخنگوی خود را موظف می‌کند به مدت دو ساعت پاسخگوی اهالی رسانه باشد، ما خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم و برای نمونه در موضوع ارز دولت جواب سر بالا نداد، فراموش نکنیم که مردم ما فهیم و زیرک هستند و اهداف کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند می‌دانند، نگران انتخابات آینده نباشیم مردم مسائل را به خوبی درک می‌کنند.

استعفای معاون اول رییس جمهور تکذیب می‌کنم

نوبخت در مورد استعفای  معاون اول رییس جمهور نیز یادآور شد: هرگونه اخبار مبنی بر استعفا یا جابجایی و یا تکدر آقای جهانگیری از دولت را تکذیب می‌کنم.

وی در خصوص اظهارات معاون اول رییس جمهور راجع به تشکیل نشدن ستاد مبارزه با فساد افزود: در این مورد بنده اطلاعی ندارم اما تلاش خواهد شد تا این جلسات برگزار شود.

سخنگوی دولت درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان نیز عنوان کرد: در این مورد مجلس باید تصمیم‌گیری کند و اگر مسؤولی اموال نامشروع کسب کرده باید قوه‌قضائیه به آن رسیدگی کند.

در مورد وزیر راه و کار باید منصفانه برخورد کنیم

نوبخت درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی و وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: اگر نظر دولت در مورد موضوع استیضاح و این حق قانونی مجلس را می‌خواهید باید بگوییم دولت به این امر احترام می‌گذارد و مجلس هم می‌تواند از این حق خود استفاده کند، اما در مورد اینکه این دو وزیر از شهریور تا زمان حضور خود چه عملکردی داشتند و به دنبال عدم توانا نشان دادن این دو وزیر هستند دولت مخالف مجلس است زیرا هر دو وزیر توانا و فعال هستند.

وی بیان کرد: بسیاری این استیضاح را به موضوع سقوط هواپیما یاسوج تهران ربط می‌دهند اما این سوال پیش می‌آید که مگر همین وزیر برای نوساز ناوگان هوایی مورد انتقاد و تمسخر قرار نگرفت و همه نگفتند که این موضوع اولویت ندارد، در واقع همین وزیر از فرصت بعد از برجام بهره برد تا قرارداد 200 هواپیما را برای ناوگان هوایی امضا کند و با همین امکانات محدود 11 فروند هواپیما وارد کشور کرد، از سوی دیگر در خطوط ریلی نیز اقدامات موثری و زیادی انجام شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه درخصوص استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی نیز توضیح داد: در جلسات هیات دولت وقتی آقای ربیعی در دفاع از کارگران صحبت می‌کنند همه براین تصورند که ایشان از ته دل در این باره صحبت می‌کنند زیرا خود را از جنس کارگران می‌دانند، البته رفتار ایشان در مقابل بازنشستگانی که در مقابل وزارتخانه اعتصاب کردند جای تقدیر دارد و ایشان همه را به داخل وزارتخانه دعوت کردند و صحبت‌های آنها را گوش کردند.

نوبخت بیان داشت: ما باید تمام این افرادی را که از جان و دل کار می‌کنند مورد تحسین قرار بدهیم و طرح موضوع استیضاح همانند سوال از رییس جمهور در مورد چرایی رکود است؟، زیرا امروز حفظ تورم یکی از نقاط قوت ما است، امروز دولت رشد منفی را به مثبت تبدیل کرده است و تمام مراجع جهانی اعلام کردند که سال گذشته ایران 81 میلیارد دلار و امسال نیز پیش بینی می‌شود 94 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باوجود مشکلات امروز و همچنین اقدامات انجام شده آیا از دولت باید سوال کرد یا باید آن را تشویق کنیم، البته اینکه مجلس حق سوال دارد را منکر نیستیم اما نباید در جاهایی ورود پیدا کند که نقاط قوت ما به شمار می رود.

سخنگوی دولت در پایان گفت: با وجود همه اتفاقات اخیر ما از مجلس تشکر می‌کنیم و از آن راضی هستیم، زیرا آنها همکار ما هستند و همیشه افکار آنها در جهت خدمات به مردم بوده است و مردم نیز آخرین رتبه فکری خود را در انتخابات 29 اردیبهشت نشان دادند و مجلس می‌داند نظر مردم بر چیست و بنده در همین جا شهادت می‌دهم که مجلس در تصویب بودجه تمام همکاری را با دولت داشت./۸۱۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات